افتتاح دفتر اهدای اعضاء در اداره کل سلامت و امور اجتماعی

آیرال خبر- مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به تفکیک ناپذیری دو مقوله سلامت و اجتماع گفت:در بحث سلامت اجتماعی چند مقوله مهم وجود دارد که مهمترین و نخستین آن عدالت در سلامت است.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، محمدحسین حسن‌زاده در همایش تجلیل از داوطلبان سلامت اجتماعی آذربایجان شرقی اظهار داشت: سلامت تنها یک کلمه نیست که تنها با نگاه درمانی به آن نگاه کرد بلکه سلامت تشکیل یافته از مجموع رفتارها و مسائل اجتماعی است که باعث می‌شود موضوعات سلامت اجتماعی مطرح شود.

حسن‌زاده افزود: متاسفانه گاهی انسانها بر اساس منطقه و زمانی که در آن زندگی می‌کنند و بر اساس مقتضیات زمانی و مکانی، از عدالت سلامت دور هستند، فردی که در شهری بزرگ مثل کلانشهرها و پایتخت زندگی می‌کند دسترسی راحت‌تری به امکانات، تسهیلات و رفاه حداقلی زندگی دارد در حالی که برای افرادی که در شهرهای کوچک و روستاها زندگی می‌کنند دسترسی به تسهیلات حداقل است.

وی تاکید کرد: طبیعتا تا زمانی که عدالت در سلامت را ایجاد نکنیم نمی‌توان گفت از سلامت اجتماعی هم برخوردار هستیم و یکی از راههای برخورداری سلامت اجتماعی، عدالت در سلامت را گسترش دهیم.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز ادامه داد: دومین مورد در زمینه سلامت، تعامل بین بخشی است. دستگاههای مختلف در خصوص مسائل اجتماعی و سلامت چه متولی و چه مسئول هستند ولی هیچ کدام جوابگو نیست چرا که دستگاهی خاص برای این مسائل تعریف نشده است.

حسن‌زاده افزود: شاید وزارت بهداشت و درمان متولی سلامت شهروندی باشد ولی بحث درمانی در آنجا بر بحث سلامت غالب است. در سلامت اجتماعی دستگاههای متعدد از جمله شهرداری تبریز در این موضوع دخیل است ولی نهاد خاصی متولی اصلی این موضوع نیست.

به گفته وی، اگر بخواهیم در سلامت اجتماعی نقشی داشته باشیم باید تمامی بخش‌ها تعامل و همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند چرا که بدون تعامل بین بخشی امکان رسیدن به سلامت جامعه ممکن نیست.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز همچنین تصریح کرد: بحث آگاهی و اطلاعات عمومی سلامت سومین موضوع در این زمینه است که باید تمامی افراد جامعه در این خصوص آگاهی داشته باشند چرا که ما بدون اینکه در خصوص رفتارها و سبک زندگی همشهریان خود اطلاعاتی داشته باشیم نمی توانیم انتظاراتی که از تک تک شهروندان داریم را عمل شود.

حسن‌زاده ادامه داد: تا جای ممکن باید اطلاعات و آگاهی مردم در خصوص مسائل سلامت را بالا ببریم و در این خصوص شهرداری تبریز نیز در کنار سایر دستگاهها سعی داشته این نقش خود را بارزتر و چشمگیرتر نشان دهد.

وی اظهار داشت: چهارمین مورد که باید برای توسعه آن همت و تاکید شود موضوع مشارکت‌های عمومی و حرکت‌های داوطلبانه در قالب سازمان های مردم نهاد و جامعه مدنی است. هم اکنون در بحث‌های محیط زیستی و سلامت محور سازمان‌های مردم نهاد فعال و قابل اعتنا داریم.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز به لزوم ایجاد ساختارهای اجتماعی اشاره کرده و گفت: ساختارها باید رفتار ساز باشند نه اینکه رفتارها ساختارهای اجتماعی را تشکیل دهند.

حسن‌زاده تاکید کرد: باید برای تشکیل ساختارهای اجتماعی جامعه نقش اساسی داشته باشیم که یکی از آنها سازمان‌های مدنی و مردم نهاد است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.