امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه امروز همه عالم برای امام‌حسین(ع) و برای اصحاب امام حسین(ع) گریه می‌کنند، گفت: عاشورا مسئله بزرگی در عالم است و عزاداری، سینه‌زنی و گریه شیعیان و بشریت در این ایام، پاسخ محکمی به یاوه‌گویی‌های آمریکای جنایتکار و دشمنان اسلام است.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، با تاکید بر ارزش والای انسان، اظهار کرد: همه انسان‌ها و اولاد آدم که مکلف هستند برای خداشناسی و عبادت خلق شده‌اند، لازم است اولاد آدم کرامت دینی و شخصیت اسلامی خود را حفظ کند.

وی با تاکید بر اینکه شیعیان باید شأن و شرافت مذهبی خود را حفظ کنند، ادامه داد: اگر کرامت از روی تقوا و بر مبنای آن باشد، انسان به سوی سعادت و رستگاری خواهد رفت، لازم است انسان خودش و تمامی مسلمانان را با کرامت و باشخصیت نگریسته و تنها خود را در صحنه نبیند.

وی افزود: خداوند متعال در بر و بحر وسیله‌های فراوانی برای عزت انسان خلق کرده و هر مخلوق برای خود روزی مشخصی دارد؛ لازم است که انسان از روی حساب و کتاب صحبت کرده و لب به تکلم بگشاید.

آیت‌الله آل‌هاشم با تاکید بر اینکه بشر از ملائکه نیز افضل است، اضافه کرد: خداوند ملائکه را برای خدمت به بشریت خلق کرده است، انسان با عقل، کرامت خویش را حفظ کرده و فرد عاقل در مسیر اسلام، اهل‌بیت(ع) و انقلاب حرکت می‌کند؛ عاقل کسی است که عاقبت کارش را درنظر بگیرد.

وی با اشاره به تاکیدات قرآن کریم بر اهمیت نماز جمعه، خاطرنشان کرد: چه خوب است که اگر کسی برای نماز جمعه می‌آید چند نفر را نیز سوار خودروی خود کرده و در این مسیر ثواب کند.

وی ادامه داد: طبق کلام امام خمینی(ره) جنگ برای ایران اسلامی موجب رحمت شد و در مقابل توطئه‌های دشمن اختراعات و امکانات زیادی برای مقابله ایجاد شد و طبق آیه قران نه تنها در مقابل دشمن باید ایستاد بلکه باید به فکر دشمنان بعدی هم بود و به وسیله‌ی اختراعات در جهت مقابله با آنان آماده شد.

امام جمعه موقت تبریز خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح ما قدرت زیادی در مقابل دشمنان اسلام داشته اما به فرموده مقام معظم رهبری باید زیادتر شود تا ظالمان و مستکبران در فکر تعرض نباشد که البته تاکنون نیز در این فکر نبوده و نخواهند بود.

وی افزود: دستگاه‌های پیشرفته‌ی ثبت و ضبط امروزی از نشانه‌های تحقق قیامت است، چرا که نشان می‌دهد همه چیز و همه اعمال بشری ثبت و ضبط می‌شود، باید امور خود را اصلاح کرده و در حوزه‌ی شغلی خود درست کار کنیم؛ در روز قیامت برخی افراد اعتراف می‌کنند که همه گفته‌های پیامبران و ائمه درست بود و ما خطا کردیم.

وی با اشاره به گرامیداشت یا شهدا و بویژه شهید محسن حججی افزود: اینکه مقام معظم رهبری در کنار پیکر مطهر این شهید سرافراز ایستاد، افتخار این شهید دوچندان شد.

آیت‌الله آل‌هاشم در خطبه‌ی دوم نیز ادامه داد: انتصاب دکتر جبارزاده را به سمت معاون سیاسی وزیر کشور تبریک گفته و از خدمات چهارساله‌‌ی این مسئول در استان قدردانی می‌کنیم و همچنین انتصاب دکتر خدابخش به سمت استانداری تبریک عرض کرده و موفقیت و خدمت به مردم را از خدای متعال برایشان خواستاریم.

وی با اشاره به روز آتش‌نشانی و خدمات ایمنی متذکر شد: خدماتی که این قشر به مردم ارائه می‌دهند قابل تقدیر بوده و خوشبختانه پرسنل خدوم و جان برکف آتش‌نشانی همواره در نماز جمعه شرکت کرده و در مقام ضرورت، حوادث، آتش‌سوزی‌ها و… جهت صیانت از سلامتی و حفظ جان و مال مردم، جان خود را در دستان اخلاص گذاشته و خدمت می‌رسانند چنانچه که این ایثار در حادثه پلاسکو معنا شد.

وی با اشاره به فرارسیدن روز جهانی سالمندان نیز افزود: پیری برای همه بشریت بوده و جوانان باید به فکر این قشر باشند؛ باید قدردان اساتید، بردار، بزرگان پیر و بویژه پدر و مادرانی که واجب الاحترام بوده و زحمات فراوانی برای فرزندان خود کشیده‌اند، باشیم.

وی با اشاره به جایگاه والای پدر و مادر، افزود: باید تا حد امکان والدین پیر را در خانه نگهداری کرده و به این عزیزان خدمت کرد، اگر این امکان فراهم نباشد باید در مراکز سالمندان به ملاقات والدین رفته و خدمت و دیدار به این عزیزان را در اولویت قرار داده و همواره باید از زحماتشان قدردانی کرد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به فرارسیدن هفته نیروی انتظامی نیز افزود: این قشر در طول شبانه‌روز در حال خدمت به مردم بوده و در راستای امنیت مردم تل‌اش می‌کنند لازم است همواره با نیروی انتظامی همکاری کنیم، چرا که در امنیت جامعه نقش موثری داشته و باید در مقام ضرورت با این قشر همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایام محرم و عاشورای حسینی فرا رسیده است، گفت: محرم، ایام حزن و عزاست و در چنین روزی امام حسین(ع) جان خود را فدا کرد تا ما اکنون در مصلی‌ها به نماز بنشینیم؛ از عزاداران تقاضا داریم که سنت حسنه را به شکل سنتی آن اجرا و اداره کنند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: تمامی چشم ها در روز قیامت گریه می کنند مگر سه طایفه؛ گریه کنندگان بر امام‌حسین(ع) در زمره‌ی این سه طایفه هستند.

آیت‌الله آل‌هاشم با اشاره به اینکه خانواده‌های شهدا خوب می‌دانند که امام‌حسین(ع) و خانواده‌اش در کربلا چه کشیدند، بیان کرد: محرم‌الحرام، بهار عزاداری برای سیدالشهداء بوده و امید است که از این ایام سوگواری به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام
کدخبر100036596

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.