اسدنژاد گفت: محصول نفت پاسارگاد تبریز از بالاترین کیفیت برخوردار بوده و به کشورهایی همچون ترکیه، گرجستان و کنیا صادر می‌شود.
به گزارش آیرال خبر، جمعی از اصحاب رسانه استان امروز دیداری از شرکت نفت پاسارگاد که اخیرا به عنوان واحد تولیدی نمونه از سوی اداره کل استاندارد مورد تقدیر قرار گرفته، داشتند.

در این دیدار 3 ساعته، خبرنگاران و عکاسان رسانه های استان از مراحل مختلف تولید قیر در این واحد صنعتی بازدید به عمل آوردند.
علیرضا اسدنژاد مدیر کارخانه در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ با بیان اینکه شرکت نفت پاسارگاد تبریز سالیانه 350 هزار تن قیر تولید می‌کند و امکان ذخیره‌سازی 20 هزار تن از محصول تولیدی‌اش را داراست، ابراز داشت: یکی از مزیت‌های شرکت نفت پاسارگاد تبریز که آن را از سایر مجموعه‌های مشابه متمایز می‌کند دریافت ماده‌ی اولیه با خط لوله‌ی مستقیم از پالایشگاه تبریز است.

وی ادامه داد: سایر شرکت‌های خصوصی مواد اولیه را در مسیر مبدأ تا مقصد چندین‌بار بارگیری می‌کنند و در هر مرحله از کیفیت آن کاسته می‌شود به همین دلیل کیفیت محصول تولیدی نفت پاسارگاد از بقیه بیشتر است.


مدیر کارخانه‌ی نفت پاسارگاد تبریز به انتخاب این مجموعه به‌عنوان واحد نمونه‌ی کیفی و برخورداری آن از مولفه‌های استاندارد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: کیفیت آسفالت خیابان‌های اردبیل از تبریز بیشتر است چراکه براساس مصوبه‌ی شورای شهر اردبیل، شهرداری آن منطقه فقط قیر مورد نیاز خود را از نفت پاسارگاد تامین می‌‌کند و ما باکیفیت‌ترین قیر را عرضه می‌نماییم.

وی اضافه کرد: در تبریز خیابان‌ها را آسفالت می‌کنند و بعد از گذشت 6 ماه معابر به‌مرور تخریب می‌شوند، این درحالیست که پیمانکار متعهد به آسفالت‌ریزی با ضمانت 5 الی 10 ساله بایستی قیر باکیفیت را در پروژه‌اش به‌کار ببرد تا این اتفاق رخ ندهد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه قیر تولیدی شرکت نفت پاسارگاد تبریز به کشورهای ترکیه، گرجستان، ارمنستان، هند، چین و کنیا صادر می‌شود، اظهار داشت: با اینکه مسئول کیفیت‌سنجی قیر سایر شرکت‌ها نیز ما هستیم و در پروژه‌های ملی قیر تولیدی ما را به‌کار می‌برند اما شهرداری تبریز از سایر شرکت‌ها قیرِ مورد نیاز خود را تهیه می‌کند.

وی اذعان کرد: برخی شرکت‌های خصوصی در قیر تولید خود مواد اولیه‌ی بی‌کیفیت به‌کار می‌برند و بعضاً قیرناخالص را به‌فروش می‌رسانند؛ در تهیه‌ی قیرهای ناخالص ماسه، پودر سنگ، مل نقاشی و حتی دمپایی و پلاستیک کهنه نیز به‌کار می‌رود!

اسدنژاد با بیان اینکه عده‌ای سودجو و خائن با صادرات قیرهای ناخالص به قیمت ارزان آبروی ایران را می‌برند، گفت: استاندارد حداقل‌ها را تعیین می‌کند و چنانچه شرکتی با نمره‌ی ده از فیلتر استاندارد رد می‌شود بدان معنا نیست که محصول تولیدی او با شرکتی که نمره‌ی 20 دارد برابری می‌کند.

وی متذکر شد: اصولاً باید قیر باکیفیت حداقل تا 100 سانتی‌متر قابلیت کشسانی داشته باشد و این درحالیست که قیر تولیدی شرکت پاسارگاد تا 150 سانت‌متر کش می‌آید و در برابر دما و فشار مقاوم است.

مدیر کارخانه‌ی نفت پاسارگاد تبریز با بیان اینکه شرکت مواد اولیه را به هر قیمتی بخرد با اعمال 10 درصد سود آن را به فروش می‌رساند، از کاهش میزان صادرات این کارخانه نسبت به سال‌های قبل خبر داد و عنوان کرد: ما موظفیم ابتدا نیاز داخل را تامین و میزان مازاد را صادر کنیم، افزایش تقاضای داخلی موجب گردیده میزان صادرات ما از 40 هزار تن به 5 هزار تن در سال جاری کاهش پیدا کند.

اسدنژاد در پایان افزود: ادارات مسکن و شهرسازی، تجهیز و نوسازی مدارس، راه و ترابری، جهاد کشاورزی و برخی شهرداری ها از جمله دریافت کنندگان قیر رایگان هستند.
وی با اشاره به پیشنهاد پوشاندن نمک‌های اطراف دریاچه ارومیه با تولید قیر سبز، خاطرنشان کرد: قیر سبز به دلیل سازگاری با محیط زیست می‌تواند برای پوشاندن نمک‌های اطراف دریاچه موثر واقع شود، ولی متاسفانه توجهی به این موضوع نمی‌شود.
شایان ذکر است که شرکت نفت پاسارگاد در سال 1382 با هدف اداره و بهره برداری از شش واحد قیرسازی مستقر در پالایشگاه های تبریز، تهران، اراک، شیراز، آبادان و بندرعباس تاسیس گردید. این شرکت وابسته به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور بوده و به عنوان بزرگترین تولید کننده قیر در خاورمیانه شناخته می شود.

گفتنی ست، این واحد به عنوان باسابقه‌ترین و معتبرترین تولیدکننده قیر در منطقه شمالغرب کشور، رتبه نخست صادرات و صادرکننده نمونه از منطقه آزاد تجاری ارس و همچنین جایزه ملی کیفیت ایران را در سال ۹۱ کسب کرده است و از سال 90 تاکنون به عنوان واحد نمونه کیفی در استان معرفی می شود.
عکس: یوسف مونسی

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.