گزارش تصویری: مراسم رونمایی از پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز

آیرال خبر- خدمات فرهنگی و اجتماعی به شهروندان از شاخص ترین دستاوردهای شهرداری تبریز در دوران انقلاب اسلامی به شمار می آید، خدماتی که زمینه ساز توسعه پایدار به شمار می آید.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در جنبه‌های سخت‌افزاری دستاوردهای عظیمی داشته، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اما این را هم همه می‌دانند که با نقطه مطلوب فاصله کمی نداریم.

در ایام ۴۰سالگی  انقلاب اسلامی که افراد مطلع و آگاه در جامعه تلاش می‌کنند از دستاوردهای این انقلاب سخن بگویند خواسته یا ناخواسته دچار یک اشتباه بزرگ می‌شوند و آن صحبت‌نکردن درباره دستاوردهای معنوی انقلاب است.

واقعیت این است که مهم‌ترین وجه تمایز انقلاب ما با سایر انقلاب‌های جهان همین معنوی بودنش است. و شاید دلیل عمده استواری و ماندگاری آن هم همین موضوع باشد.

در ابعادی جزئی تر در کلانشهری چون تبریز، امکانات و خدمات شهری موجود در دوران پیش از انقلاب و پس از آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. اما از طرفی دیگر اقداماتی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان صورت گرفته است نباید نادیده گرفت.

در دوران انقلاب شکوهمند اسلامی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در حوزه‌های تقویت باورهای دینی، توسعه فضاهای قرآنی، آموزش‌های شهروندی، غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان، کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ایجاد نشاط اجتماعی، توسعه ورزش همگانی، کتاب و کتابخوانی، تفریح و گردشگری، تحکیم بنیان خانواده به صورت سالانه بیش از ۳هزار برنامه متنوع با شرکت بیش از ۱میلیون نفر از شهروندان با هدف‌گذاری مشخص ویژه خانواده‌ها و گروه‌های سنی مختلف در ۱۲۷مرکز فرهنگی و هنری مناطق ۱۰گانه شهرداری برگزار می‌کند.

از جمله امکانات سخت‌افزاری که در دوران انقلاب در تبریز توسط شهرداری به وجود آمده است، می‌توان به مرکز همایش‌های بین‌المللی، ۲۳فرهنگسرا، بوستان قرآنی، ۲۹کتابخانه، ۱۷خانه سلامت، ۷پارک بانوان، ۱۱خانه اسباب‌بازی، ۵مرکز گردشگری، ۸موزه تاریخی، ۴سالن ویژه (تالار)، ۳ بازارچه خوداشتغالی بانوی مهر، ۳۳سالن ورزشی، ۴۸نمازخانه و ۲۲مسجد شبانه‌رزی در مسیرهای گردشگری، گرمخانه مشارکتی و مرکز ماده ۱۶ اشاره کرد.

تهیه و انتشار مجموعه کتب شهروندی در تبریز برای اولین‌بار در ایران، یک الگوی مناسب برای سایر شهرهای کشور به شمار می‌آید. مجموعه کتب آموزش‌های شهروندی با آخرین روش‌های آموزشی رایج در دنیا به منظور ارائه در مدارس نواحی پنجگانه کلان‌شهر تبریز تدوین و چاپ شد.

معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری تبریز این کتب را در ۴۶جلد شامل ۱۳جلد ویژه دانش‌آموزان و ۱۳ جلد ویژه مربیان در محورهایی مثل حقوق شهروندی، خدمات شهری و فضای سبز، توسعه پایدار محیط زیست، معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، پدافند غیرعامل و… منتشر کرده است.

در طول این‌سال‌ها ورزش نیز  به لحاظ جلب مشارکت شهروندان و ایجاد نشاط اجتماعی برای شهرداری تبریز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری تبریز از سال ۱۳۶۵ با اهدافی از جمله تامین سلامت جسمی و روانی شهروندان، غنی‌سازی اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعی، افزایش کارایی و همچنین زمینه‌سازی برای رشد ورزش قهرمانی شروع به کار کرده و تا به حال توانسته زیرساخت‌های مناسبی برای رسیدن به این اهداف ایجاد کند.

شهرداری تبری در راستای توسعه زیرساخت‌های ورزشی تاکنون ۱۹سالن سرپوشیده در مناطق ۱۰گانه احداث کرده که از این تعداد ۳سالن ورزشی به بانوان اختصاص دارد.

علاوه بر این ۲۹زمین چمن فوتبال توسط شهرداری تبریز در نقاط مختلف شهر به ویژه مناطق محروم احداث شده که از این تعداد ۴زمین با امکانات لازم مجهز بوده و به صورت مجتمع ورزشی استاندارد فعالیت می‌کند.

شهرداری تبریز همچنین دارای ۲باب استخر، ۱۸زمین چمن مصنوعی، ۲زمین اسکیت، سالن تیراندازی، سالن صخره‌نوردی و زمین‌های خاکی فوتبال است.

در باب دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز از مرکز همایش بین‌المللی این شهر می‌توان به عنوان طلوعی ماندگار از شرق تبریز یاد کرد.

شهرداری تبریز به‌منظور ارتقا جایگاه جهانی شهر تبریز و افزایش میزان جذب گردشگری تخصصی، مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز را در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ با حضور رئیس محترم جمهوری ایران در مساحت ۲هکتاری با زیربنای ۲۴هزار متر مربع افتتاح کرد.

مرکز همایش‌های بین‌المللی دارای سالن همایش اصلی با گنجایش ۱هزار و ۵۰۰نفر، سالن همایش دوم با گنجایش ۵۰۰نفر، پارکینگ به گنجایش ۵۰۰دستگاه خودرو، اتاق‌های جلسات و کلاس‌های آموزشی، رستوران، کافی‌شاپ و امکانات جانبی دیگر است.

پارک‌موزه شمیم پایداری را می‌توان از جمله دیگر دستاوردهای شاخص شهرداری تبریز در حوزه فرهنگی و اجتماعی نام برد. شهرداری تبریز به منظور پاسداشت یاد و خاطره حماسه‌آفرینان هشت‌سال دفاع مقدس درحال ساخت موزه‌ای در ارتفاعات  پارک شمیم پایداری با اعتباری بالغ بر ۲۷۰میلیاردریال است.

فرهنگ در واقع پایه و اساس یک جامعه به شمار می‌رود؛ هراندازه که فرهنگ شهروندان توسعه پیدا کند، توسعه در سایر بخش‌ها و ابعاد دیگر نیز محقق خواهد شد. اما برای ساختن پیکره فرهنگ کهن‌شهری چون تبریز مشارکت و حضور شهروندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه سالن‌های مختلف بدون حضور و نشاط شهروندان به دردی نمی‌خورند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.