AharNews-Hajizadeh-Bannerبه گزارش آیرال خبر: آیت‌الله جواد حاجی‌زاده امام‌جمعه شهرستان اهر، به عنوان یکی از کاندیداهای موردحمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز استان آذربایجان شرقی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده است که برای آشنایی بیشتر مردم با این داوطلب مجلس خبرگان به گفت‌وگو می‌نشینیم.

 

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده امام‌جمعه شهرستان اهر، به عنوان یکی از کاندیداهای موردحمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز استان آذربایجان شرقی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده است که برای آشنایی بیشتر مردم با این داوطلب مجلس خبرگان به گفت‌وگو می‌نشینیم.

 لطفاً از بیوگرافی خودتان جهت آشنایی بیشتر مخاطبان بفرمایید؟

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده: بنده از سال ۱۳۴۹ وارد حوزه علمیه تبریز شده‌ام و علاقه‌ای که خودم و پدرم برای طلبگی داشتیم باعث شد به این سمت بروم، هرچند، همین علاقه در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی واقعاً سخت بود و در جامعه برای طلبگی چنین رویکردی وجود نداشت، ولی پدرم از نظام ستم‌شاهی به‌هیچ‌وجه خوششان نمی‌آمد و به من گفتند که نمی‌خواهم وارد دستگاه حکومتی بشوی و از حکومت پهلوی حقوقی دریافت کنی و این عمل موجب شد تا بنده در حوزه علمیه ثبت‌نام کنم و علاقه‌ای که خودم هم داشتم، ۷ سال در حوزه علمیه تبریز مشغول تحصیل شدم.

بنده توسط آیت‌الله سید حسن انگجی در سال ۱۳۵۵ معمّم شدم و یک سال پیش از انقلاب اسلامی برای ادامه تحصیلات عازم قم شدم، هم‌زمان با انقلاب اسلامی که در افزایش روحیات بسیار مؤثر بود و در ایام تعطیلات حوزه علمیه قم اعلامیه‌ها و نوارهای صوتی حضرت امام خمینی (ره) که در نجف سخنرانی می‌کردند در بین مردم آذربایجان توزیع می‌کردیم، که مردم خطه آذربایجان نیز از سخنان امام راحل (ره) آگاه می‌شدند.

از سال ۱۳۵۶ تا سال ۷۵، در حوزه علمیه قم به تحصیل مشغول بودم، البته در لابه‌لای این تحصیلات، همچنین در داخل و خارج کشور و در شهرهای استانبول و آنکارا در کشور ترکیه به تبلیغات دین اسلام نیز می‌پرداختم و در تبلیغات حضور فعالی داشتم و علاوه بر این مسائل تحصیلات حوزوی بنده به ۲۶ سال می‌رسد که پس از دوره سطح تا پایه ۱۰ و به مدت ۱۳ سال دوره تخصصی خارج فقه و یک دوره خارج اصول در محضر آیت‌الله‌العظمی شیخ جواد تبریزی (ره) تحصیل‌کرده‌ام.

آیت‌الله حسن‌زاده آملی که یکی از اساتید فلسفه، عرفان است که محضر این استاد تحصیلات فلسفه را ادامه دادم. در کلاس استاد بزرگوار آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مشکینی تفسیر را آموخته‌ام و در رشته اخلاق از اساتیدی همچون آیت‌الله مظاهری و آیت‌الله مشکینی در خدمت این اساتید بوده‌ام، به لطف پروردگار متعال این دورانی که در حضور این اساتید بودم هم در بحث، تدریس و تحصیل توفیق بزرگی برای بنده بود.

فقط بنده در یک مقطع در سال ۱۳۶۰ بنا به اینکه نیاز بود، در آن زمان حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که ارتش باید مکتبی باشد، شهید صیاد شیرازی در قم با حضور طلاب حوزه علمیه جلسه‌ای برپا کردند و این جلسه بر مبنای ایجاد اولین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود و بنده از جمله طلابی بودم که به‌عنوان مسئول عقیدتی سیاسی پدافند هوایی تبریز انتخاب شدم. این مسئولیت در زمان آیت‌الله شهید مدنی به بنده محول شد که متأسفانه آن دوران شاهد به شهادت رسیدن این عالم نیز بودیم و از طرفی چون عهده‌دار مسئولیت بودم و این امر مانع از ادامه تحصیلات می‌شد از مسئولیت عقیدتی سیاسی پدافند هوایی تبریز استعفا کردم که این ادامه تحصیلات در قم تا سال ۷۵ به طول انجامید.

پس از اتمام تحصیلات در سال ۷۵، در همین سال بنا به درخواست آیت‌الله مجتهد شبستری نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و برخی از علمای دیگر که نیاز دانستند بنده را به‌عنوان امام‌جمعه شهرستان اهر منصوب کردند و اکنون از زمان انتخاب بنده به‌عنوان امام‌جمعه اهر ۲۰ سال می‌گذرد که مردم غیرتمند و انقلابی شهرستان اهر تاکنون لطف خود را ارزانی بنده داشته‌اند که تشکر و قدردانی خود را اعلام کرده‌ام و می‌کنم.

 نحوه انتخابات در نظام اسلامی به چه صورتی است؟ اخیرا برخی از افراد در مسئله شبهات فراوانی وارد کرده اند؟

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده: نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالاری دینی است که به لطف خداوند از اوایل انقلاب اسلامی مردم سرنوشت خود را در این کشور رقم زدند، باوجوداینکه برای اولین بار انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در هفت اسفندماه برگزار می‌شود و مردم به‌طور هم‌زمان با سراسر کشور در آذربایجان و منطقه ارسباران حماسه دیگری را می‌آفرینند.

همان‌طوری که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، با حضور حداکثری و انتخاب افراد اصلح، بار دیگر امید دشمنان و استکبار جهانی به یاس مبدل کرده و به حول قوه الهی بار دیگر برگ زرینی در انقلاب اسلامی پدید خواهند آورد.

 با توجه به انتخابات ۷ اسفندماه مجلس خبرگان رهبری، جایگاه این نهاد قانونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده: جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری در کشوری همچون ایران بسیار مهم بوده و خدای‌نکرده اگر مشکلی در رهبری انقلاب اسلامی پیش آید، برای تعیین رهبر و از طرفی کشف اوصاف رهبری وارد عمل شوند، انشاءالله پروردگار متعال طول عمر بابرکت به مقام معظم رهبری عنایت کرده تا هیچ‌گاه شاهد آن نباشیم که حتی موردی ازاین‌دست در مجلس خبرگان رهبری نباشد تا آن‌ها نیز بتوانند به این وظیفه عمل کند.

امیدواریم رهبری انقلاب اسلامی، انقلاب را همان‌گونه‌ای که از امام خمینی (ره) تحویل گرفتند همان‌گونه نیز به صاحب‌الزمان(عج) تحویل دهند، ولی انتخاب افراد برای مجلس خبرگان برای روز مبادا و تعیین رهبری است.

ویژگی‌های داوطلبان حضور در این مجلس باید به چه صورتی باشد؟

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده: افرادی که برای مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌شوند، باید ازنظر فقاهتی و اجتهاد توانمند باشند. یعنی اجتهاد و صلاحیت علمی نامزدها محرز باشد، افراد باتقوا و شجاع باشند تا رکن رکین انقلاب اسلامی را تعیین کنند. به دلیل این‌که این جایگاه بسیار رفیعی است بایستی افراد انتخاب‌شده شجاع و باتقوا بوده تا بتوانند در مقابل دشمن ایستادگی کنند.

البته تاکنون ملت ایران نشان داده‌اند که در جهت حضور حداکثری و هم انتخاب فرد اصلح، این بار نیز همانند دفعات قبل با بصیرت بیشتر با این دو عنوان، به این وظایفی که دارند، ان‌شاءالله بتوانند عمل کنند.

 شما برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی ثبت‌نام کرده‌اید، چه انگیزه و برنامه‌ای برای حضور در رقابت انتخاباتی موجب شد تا در این انتخابات حضور یابید؟

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده: بنده اول برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری هیچ‌گونه تصمیمی نداشتم، بنا به توصیه‌های علمای بزرگ تبریز و همین‌طور تهران برای بنده تکلیف کردند و تأکید داشتند که از وظایف من است، بر همین اساس بنده نیز احساس وظیفه کردم، به خاطر اینکه یک سرباز کوچکی برای ولایت‌فقیه بوده باشم در این انتخابات شرکت کردم و امیدوارم که ان‌شاءالله آن اعتمادی که مردم به ما دارد و از نقاط مختلف اظهار می‌کنند بتوانم به این احساسات آن‌ها پاسخ مثبتی داده باشم و نیرویی بهتر و خبره برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و در رکاب مقام معظم رهبری و نهاد رهبری باشیم.

بنده در انتخابات میان‌دوره‌ای دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری شرکت کردم و جای خوشحالی دارد مردم رأی قابل‌توجهی به بنده حقیر داده بودند و اینجا جا دارد که من در آن زمان افرادی که در استان آذربایجان شرقی به بنده رأی دادند تشکر می‌کنم و همان‌طور که علماء گفتند حضور بنده لازم است. در دوره پنجم انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز حضور یافتم و در نخستین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی نام‌نویسی کردم.

 با توجه به تائیدصلاحیت شما برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، طیف و یا حزب خاصی از شما در این دوره از انتخابات حمایت می‌کنند؟

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده: در مورد تأیید صلاحیت شدنم، بنده همیشه از اول مورد لطف بزرگواران شورای نگهبان قرارگرفته‌ام و از طرفی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز استان آذربایجان شرقی و استان تهران مورد حمایت قرارگرفته و بنده را به‌عنوان کاندیدای موردحمایت در جمع کاندیداهای استان معرفی‌شده‌ام و جا دارد همین‌جا از لطف همه آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.

در انتخابات اگر بخواهیم مردم در هر دو انتخابات هفتم اسفندماه افراد اصلح را به‌درستی شناخته و آن‌ها را انتخاب کنند باید دارای چه شاخصه‌هایی باشند؟

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده: امیدوارم مردم ما در رابطه با حضور حداکثری و انتخاب افرادی که به ولایت نزدیک‌تر باشند، انتخاب کنند، درست است که همه کاندیداها و داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها توسط شورای نگهبان احرازشده بزرگوار هستند منتهی مردم باید اولویت‌بندی کنند تا افراد نزدیک به مقام معظم رهبری بوده و باتجربه و در کنار مردم هستند، در تمامی صحنه‌ها حضور دارند و درد مردم را احساس می‌کنند و می‌توانند این جایگاه را حفظ و در مقابل دشمنان نظام ایستادگی کنند را انتخاب کرده و راهی مجلس کنند تا مجلس کارآمدتری داشته باشیم.

در پایان اگر سخن خاصی با مخاطبان و یا مردم خطه آذربایجان شرقی دارید را بفرمایید؟

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده: من صمیمانه از مردم غیرتمند استان آذربایجان شرقی تشکر می‌کنم، آذربایجان واقعاً غیور است و جماعت غیرتمندی داشته که در تمامی عرصه‌ها و صحنه‌ها پیشتاز هستند. این مردم در دوران مشروطیت و قیام ۲۹ بهمن پیشتازی خود را نشان داده‌اند و در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به حول قوه الهی در استان هم حضور جدی خواهند داشت و کاندیداهای اصلح با شاخصه‌های مردمی و نزدیک به ولایت‌فقیه را انتخاب خواهند کرد تا این کاندیداها برای نظام مقدس جمهوری اسلامی افراد کارآمدی باشند.

 

سیاسی 94/12/1

کدخبر110620

خبرنگار125

انتهای پیام /

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.