بازدید شهردار از مسیل های حوزه شهرداری منطقه 7

آیرال خبر- سال ۹۸ اگرچه به گفته بسیاری از مردم شروع خوبی نداشت؛ اما با سرازیرکردن سیل کمک‌ها به هم‌وطنان سیل‌زده و انجام برخی اقدامات پیشگیرانه در شهرهایمان، می‌توانیم خودمان پایان شیرینی برای امسال ترسیم کنیم.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، «سال ۹۸ بد شروع شد» این را تقریبا همه ایرانیان می‌گویند؛ چه آن ها که از پشت پنجره‌شان سیل را دیدند، چه آن‌ها که از تلویزیون خانه‌شان.

جریان سیل در نقاط مختلف ایران، شادی نوروز را از همه خانه‌ها برد، حتی خانه‌هایی که در دورترین نقطه ممکن از سیلاب ها قرار داشتند. خبر خسارات سیل همه را در خود غرق کرد.

اما از همان لحظات اول که آب از سر خانه های «آق قلا» بالا رفت، تا همین الان که در «پلدختر» زندگی مردم روی آب است؛ مردم ایران از کمک دست برنداشته اند. از سلبریتی‌هایی که رهبری جمع آوری کمک‌های مردمی را بر عهده گرفتند، تا گروه‌های جهادی و کمپین‌هایی که برای کمک به مردم سیل زده شکل یافتند.

مردم تبریز هم از همان ابتدا سعی کردند علاوه بر ابراز همدردی با مردم سیل‌زده استان گلستان، از هرگونه همدلی و همیاری دریغ نکنند. شهردار تبریز هم در همان روزهای ابتدایی وقوع سیل، ضمن تماسی تلفنی با شهردار گرگان در جریان مهم‌ترین نیازهای مردم سیل زده گلستان قرار گرفته بود.

بلافاصله بعد از این تماس، اکیپی شامل ۱۷ نفر آتش نشان به همراه ۴ دستگاه خودرو امدادی با تجهیزات عملیاتی در اولین روز کاری ۹۸، یعنی پنجم فروردین از طرف شهرداری تبریز برای کمک به سیل زدگان عازم آق قلا شدند. در بین آتش نشانان اعزامی، چند غواص هم به منطقه اعزام شدند.

نیروهای امدادی شهرداری تبریز تا ۱۱ فروردین در آق قلا حضور داشته و مشغول امدادرسانی بودند. این اقدام شهرداری تبریز در امدادرسانی به سیل زدگان مورد تقدیر آیت الله آل هاشم، امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه قرار گرفت.

البته اعزام نیروهای امدادی توسط شهرداری تبریز به مناطق سیل زده تنها در آق قلا خلاصه نشد؛ بلافاصله بعد از آن ۴ آتش نشان و ۱۸ نفر از نیروهای خدماتی از سوی شهرداری تبریز به استان ایلام و سپس شهرستان پلدختر از مورخه ۱۲ فروردین اعزام شدند که همچنان روند عملیات امدادی در پل دختر ادامه دارد.

اما با توجه به نیازهای ضروری در آق قلا استان گلستان، اکیپ امدادی دیگری مجددا در پانزدهم فروردین متشکل از ۴ آتش نشان و ۱۸ نیروی خدماتی به آق قلا اعزام شدند که به روند عملیاتی تداوم بخشند. تمام این اکیپ ها با دستور شهردار تبریز و هماهنگی‌های سازمان آتش نشانی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز به مناطق مختلف اعزام شدند.

سیل در نقاط مختلف کشور و هشدارهای هواشناسی درمورد بارش‌های شدید باران هرچند خسارات زیادی به بار آورد و موجب اندوه فراوان مردم شد، اما از طرفی دیگر باعث شد زنگ خطر در استان‌های مختلف مخصوصا کلانشهرهای کشور به صدا در بیاید.

شاید هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که یک روز سیل خودروهای پارک شده در دروازه قرآن را با خود به این طرف و آن طرف بکشاند؛ اما این اتفاق افتاد. پس هیچ بعید نیست که چند روز بعد، چندماه بعد یا چندسال دیگر این اتفاق در تبریز بیفتد.

شهرداری تبریز البته پیش از آنکه سیل بیاید، اقدامات پیشگیرانه خود را برای آمادگی در برابر حوادث طبیعی همچون سیل در بهار آغاز کرده بود. در قالب طرح استقبال از بهار لایروبی برخی از نقاط شهر، نخاله برداری و تنظیف مسیل‌ها صورت گرفت.

اما شهرداری تبریز از اول فروردین سال جاری با شدت گرفتن بارش‌ها، اقدامات خود را دو چندان کرد.   پرسنل سازمان آتش نشانی تبریز از ابتدای سال در ۲۱ ایستگاه، ۲۱ پست سیار و ۲۲۰ آتش نشان به صورت روزانه در حالت آماده باش بودند.

تعیین محل‌های احتمال وقوع سیل در نقاط حادثه خیر، تجهیز و آماده سازی جرثقیل برای امدادرسانی در مواقع حوادث احتمالی، آماده به کار بودن ۵۵ دستگاه پمپ آب کشی پرتابل از جمله اقدامات پیشگیرانه شهرداری تبریز برای مواقع بحران و بروز سیل بود.

ایرج شهین‌باهر، شهردار تبریز در هفته‌های اخیر با بازدید چندین‌باره از مسیل‌های تبریز، دستورات ویژه‌ای برای تسریع امر لایروبی مناطق حساس و سیل‌خیز صادر کرده است.

در نهایت ۴۴ هزار مترمکعب خاک‌برداری و لجن‌برداری در طی عملیات‌های مختلف لایروبی با مشارکت ۶۲۰ نفر نیروی انسانی در سطح شهر تبریز توسط شهرداری صورت گفت. در جدول زیر مهم‌ترین اقدامات شهرداری تبریز در لایروبی مسیل‌ها در مناطق دهگانه تبریز قابل مشاهده است:

منطقه ۱

لایروبی کانال روپوشیده بهشتی در اتوبان پاسداران پشت پارکت قله پارک سلامت پشت مسجد شمچیان و پارک شیرسوار و مهرانرود و پشت CNG شیخ کمال و جنب برج گلها و آخریوسف آباد

منطقه ۲

لایروبی کانال سبلان کانال صفا (حد فاصل یاغچیان تا جاده باسمنج) , کانال دانشگاه سما تا جاده باسمنج، لایروبی کانال از جاده باسمنج تا مهرانرود و کانال ساری زمین

منطقه ۳

کانال اسلام شهر آخر طالقانی، کانال اخر کوی امام رضار دپو مسیر سیلاب، از اخر طالقانی، چیدن پایه های بتونی در اخر طالقانی، جاده یادگار امام و آخر منتظری

منطقه ۴

کانال مسیر جاده سنتو و سپتیک مربوطه و کانال خلیل آباد |

منطقه ۵

لایروبی در جاده تهران، بارنج، پل استانداری، پشت آذر ساتراپ، زیر پل شفیع زاده، آخر بهشتی و صدور اخطاریه به ساکنین پشت آذر ساتراپ، سنگ فروشان جاده تهران و رفع خطر در کوی بهشتی، ولی امر

منطقه ۶

ایلی سو و دهانه پل های اطراف آن و خاکریزی اطراف کانال و جاده سنتو

منطقه ۷

لایروبی کانال کرجان (آخماقیه چایی) کانال جاده صنعت، لایروبی دهانه کانال های توفیقی (اول رواسان) خداپسند، کانال دیزل آباد

منطقه ۹

لایروبی مسیل های چاوان، فتح آباد، سولی دره

منطقه ۱۰

لایروبی کانال ارم، اتوبان پاسداران و کانال عرضی پاسداران

اگرچه تا به امروز در سال ۹۸ شاهد بارش‌ها و سیل جدی در تبریز نبوده‌ایم، اما همه‌مان به‌خوبی می‌دانیم که اگر در آق‌قلا، شیراز، لرستان یا اهواز پیش از وقوع سیل برخی آمادگی‌ها صورت می‌گرفت، شاید امروز بیننده صحنه‌هایی تلخ و فاجعه‌هایی عمیق نبودیم.

از طرفی دیگر سیل در نقاط مختلف کشور اگرچه خسارات زیادی به بار آورد و دل مردم ایران را در اولین روزهای سال غمگین ساخت، اما به یادمان آورد که حوادث طبیعی از آنچه که کارشناسان هواشناسی می‌گویند، به ما نزدیک‌تر است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.