یکصد و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی تبریز

در جلسه صبح امروز شورای اسلامی شهر تبریز لایحه شهرداری در خصوص مشارکت در احداث واحد تولید انبوه عامل بیوکنترل آفات با دانشگاه شهید مدنی تا سقف مبلغ ۱۱ میلیارد تومان با دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تصویب شد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، عبداله تقی پور رئیس کمسیون محیط زیست گفت: شهرداری در بحث کنترل آفات سال هاست از سموم شیمیایی استفاده می‌کند که ان اقدام ضمن تاثیرگذاری بر محیط زیست، موجب ایجاد برخی بیماری های مختلف در میان شهروندان نیز می‌شود.

او با بیان اینکه در برخی از کشورها سال هاست از روش مبارزه بیولوژیک برای رفع آفات استفاده می‌شود اظهار داشت: شهرداری با همکاری دانشگاه به عنوان ناظر و تولید کننده برای استفاده از این محصول می‌تواند اقدام به استفاده از نماتودهای بیولوژیک کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری گفت: این محصول در مدت یکسال معجزه نخواهد کرد، باید به صورت تدریجی و در مدت پنج سال به طور کامل جایگزین سموم شیمایی کنیم.

تقی پور تاکد کرد: در صورت سرمایه گذاری و مشارکت در این پروژه، مازاد نماتودهای تولید شده که عامل مبارزه با آفات شهری است را می توان به فروش رسانده و از قبل آن برای شهرداری درآمدزایی کنیم.

سعید نیکوخصلت، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز هم در ادامه افزود: پیشنهاد کمیسیون مشارکت شهرداری در این پروژه بوده و دانشگاه نیز نیروهای شهرداری را آموزش دهد. همچنین دانشگاه تولیدات خود را به میزان مشارکت شهرداری به این مجموعه به صورت رایگان ارائه کند و همچنین نظارت بر اجرای پروژه نیز توسط دانشگاه انجام شود.

او گفت: استفاده از نماتدها ها ۵۰ سال است در دنیا وجود دارد اما در ایران به دلیل برخی فشار ها تا به امروز استفاده از این  تکنولوژی مغفول مانده است.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: با بیان اینکه همکاری شهرداری با دانشگاه شهید مدنی می‌تواند نمونه بارز همکاری با دانشگاه باشد از این طرح حمایت کرد.

غلامحسین مسعودی ریحان نیز در ادامه با بیان اینکه دانش فنی تولید این نوع دارو در اختیار دانشمندان استان است ما می‌توانیم از این دانش حمایت کنیم تا در کشور و استان تولید و بومی سازی شود یا اینکه به آنها بگوییم این دانش را در اختیار دیگران قرار دهند.

در پایان مقرر شد شهرداری تبریز با تنظیم قرارداد مشارکت در این طرح، متن قرارداد را برای تصویب به شوای شهر ارائه کند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.