به گزارش آیرال خبر ، تاریخ تولد: 1329 سوابق فرهنگی و اجرایی: عضو خانه هنرمندان ایران رییس انجمن خوشنویسان ایران – شعبه تبریز (از سال 79 تا کنون) مدرس انجمن خوشنویسان ایران – شعبه تبریز (از سال 66 تاکنون) طراح و دبیر دائمی جشنواره بین المللی غدیر داور مسابقات استانی و کشوری (بیش از 20 مورد) شرکت در بیش از 150 نمایشگاه جمعی داخلی و خارجی برگزاری نمایشگاه انفرادی (بیش از 15 مورد) تحریر و تذهیب بیش از 10 جلد کسب عنوان اول، دوم و سوم استانی، کشوری و بین المللی تجلیل به عنوان هنرمند منتخب در سال 1380 عضو هیأت علمی حوزه هنری آذربایجان شرقی تقدیر در پنجمین جشنواره خوشنویسی غدیر (سال 1384) تجلیل در ششمین جشنواره بین المللی غدیر (سال 1386) انتخاب به عنوان چهره برتر هنری استان آذربایجان شرقی (سال 1388) پای صحبت «استاد میرحسین زنوزی» رئیس انجمن خوشنویسان تبریز و عضو شورای عالی خوشنویسان ایران نشسته‌ایم. اگر چه نام، سیما، منش و آثار استاد آشنای اهل کتابت و هنر است ؛ شمه‌ای از شرح حال آثار ایشان تقدیم می شود :

آیرال خبر ،لطفا خودتان را معرفی کنید : میر حسین زنوزی هستم خطاط

آیرال خبر ،چطور شد که وارد هنر خطاطی شدید ؟به طور طبیعی از دوران کودکی علاقه وافری به خط خوشنویسی داشتم .موقعی که وارد مدرسه شدم معلم اول ابتدای ام استاد محمود دانشی خیابانی که از نام آوران آن دوران بودوهمچنین ازسال 47از محضر استاد حاج میرزا حسن هریسی بهره مند شدم .بعد ها به علت بیماری استاد کلاس تعطیل شد ومن به تنهایی مشق کردم .در سال 61از محضر استاد بخت شکوهی استفاده کردم از سال 66 به طور رسمی به عنوان مدرس انجمن خوش نویسان شعبه تبریز انتخاب شدم واز سال 1379تا کنون مسوولیت انجمن خوش نویسان تبریز را بر عهده دارم .درسال 85برای اولین بار از تبریز وآذر بایجان ومنطقه شمال غرب به عضویت شورای عالی انجمن خوشنویسان انتخاب شدم.گفتنی است که این شورا از بین نخبگان خوشنویس کشور که 7نفر می باشد انتخاب می شوند .واکنون مدرک استادی انجمن خوشنویسان ایران را دارم .

آیرال خبر ،تفاوت کارهایتان با دیگران در چیست ؟تفاوت کارهایم با دیگران بداهه نویسی است خواه کسی آن را بپسندد یا نه .به همین دلیل مثل بعضی ها روی خطم کار نمی کنم ویک باره می نویسم خوب یا بد .واین که در نوشتن وچه در ترکیب وچه در شیوه از کسی تقلید نمی کنم .دوست دارم خودم باشم وخطم وکارم شناسنامهدار باشد .ودر یک نگاه شناخته شود .البته قوانین خوشنویسی باید رعایت شود .

آیرال خبر ، سختی کارتان چیست ؟سختی کار آن است که بعد از 40-50سال تلاش مستمر باید هرروز بنویسید –مطالعه کنید ومشق نمایید .همرا با ریاضتی که با صبر وحوصله وآرامش آمیخته است وهر چه در اثر تمرین تلاش کنیم باز کم است وعنایت الهی لازم است .خوشنویسی هرچند هنری سخت ومشکل است که بزرگان گفته اند چهل سال وقت لازم است تا انسان بتواند یک سطر بدون عیب کتابت نماید. وباز بعد از گذراندن چهل سال باید تمرینات روزانه لازم به دقت ووسواس تمام انجام گیرد وخوشنویسی هنری است که انسان صبر وحوصله وبردباری را در تنهایی خویش تمرین می کند .خوشنویسی هنری است که همراه با خود سازی وپالایش روح همراه است .اگر کسی یک لحظه از خودغفلت کند افکار شیطانی بر او غلبه می کند وآن وقت احساس بزرگی وسالاری می کند .

آیرال خبر ،مشوق اصلی شما چه کسی بوده است ؟در گذشته وقتی که کودکی بیش نبودم پدر ومادر ومعلمان ابتدایی استاد محمود دانش خیابانی –آقای پاکدل – استاد بخت شکوهی واستاد هریسی اما حالا که سال هاست زندگی ام با خط در هم آمیخته است یعنی تمام زندگی ام خط وخوشنویسی است مسلما آنانی هستند که با آنها زندگی می کنم همسر وفرزندانم می باشد که با رعایت مشغله کاری امکان فعالیت وتلاش را برایم فراهم کرده اند .

آیرال خبر ،ازکارهایتان چقدر استقبال شده است ؟مهم نیست که از کارهایم چقدر استقبال شده وچه بسا عده ای ندانسته تعریف وتمجید می کنند وچه بسا عده ای آگاهانه تخریب می کنند .که هیچ کدام کوچک ترین ارزشی ندارد .ومن خدا را شاکرم بر منت اش . همه ملت‌ها دارای زبان، ادبیات، خط و فرهنگ خویش هستند.

آیرال خبر ،آیا خوشنویسی به شیوه هنرمندانه‌ای که در میان ما به ویژه شرقی‌ها رایج است در غرب نیز رواجی دارد؟ به نظر می‌رسد مللی که با حروف لاتین سرو کار دارند. به اندازه، فرم و شکل نوشتاری توجه دارند ملاحت و قوس و کش‌های زیبایی در خط ایشان به چشم می‌خورئ اما هرگز نمایشگاهی از آثار خوشنویسانی که لاتین را با اتکا به مضامین هنری و تنوعات مشق کنند، ندیده‌ام درصورتی که به کرات شاهد نمایشگاه‌های نقاشی و گرافیک‌شان بوده‌ایم. اعراب، ایرانیان و برخی از کشورهایی که به اصطلاح با حروف الفبای فارسی یا عربی سرو کار دارند، به خوشنویسی اهمیت ویژه‌ای قایل هستند. خوشنویسی هنری است در نزد این ملل حتی در شرق دور چین و ژاپن که به الفبای خویش پایبند هستند و خط این ملت‌ها چیزی در حد نقاشی است که در قدیم با وام گرفتن از قلم مو به نگارش آن می‌پرداختند. اساتید خوشنویسی شرق دور با قداستی تام قلم مو را بکار می‌بردند و در حرکات و وجنات این اساتید به حسین نگارش فراز و فرود حالات استاد به خوبی هویدا می‌شد و گویی جادویی نیز در این نگارش‌ها به وقوع می‌پیوست، رابطه نوشتار و دنیای متافیزیک را مادر ادعیه دعا نویسان قدیم کشورمان شاهد بودیم. نحوه نگارش اوراد و ادعیه و فرم و شکل برخی حروف در ادعیه از ویژگی خاصی برخوردار بود و از این رو بزرگانی چون زنده یاد منصور قندریز که از مفاخر تبریز بود، پیل آرام، زنده رودی و دیگر نوگرایان دهه‌های پیشین در قبال تهاجمی که از نظر فرهنگی و هنری از سوی غرب به شرق صورت می‌گرفت. با بنیان شیوه یا مکتبی به عنوان سقاخانه‌ای سعی وافر در استفاده از حروف و برخی از اعداد و اشکال و فرم‌های بومی داشتند و توانستند از نظر حیثیتی، هویت مورد تاراج کشورمان را حیاتی دوباره بخشند.

آیرال خبر ،آیا هر آشنایی با رایانه و گرافیک می‌تواند به خلق آثار خوشنویسی در دنیای مجازی نایل شود؟ طبعا نه، گرافیست بایستی با خوشنویسی آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند با حروف آثار بدیعی خلق کند مثلا اساتیدی چون آقایان احصایی یا جباری و دیگر بزرگان با خوشنویسی آشنایی دارند که هیچ بلکه در مسند استادی جای دارند. والا هر گرافیست یا طراح قادر به استفاده خلاقانه از حروف و کلمات نمی‌تواند باشد.

آیرال خبر ، سخن اول را آخر می پرسم خط چیست وکاربرد آن چیست ؟خط وسیله ای است برای انتقال اندیشه وتجارب که تمام نیازبشری به وسیله آن انجام می گیرد .وبشر توانسته است احساسات خود را به وسیله آن بنویسد .در نخستین آیاتی که از سوی پروردگار برپیامبر نازل شد با سوگند به قلم به آنچه می نویسد تاکید گردیده است که انسان به وسیله آن می تواند دانش وتمام داشته های خود را حفظ کند .ودر تمام طول تاریخ به خواندن ونوشتن خصوصا زیبا نویسی اشاره وتاکید فراوانی شده است .

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.