به گرارش آیرال خبر :امام امت (ره ) در اين باره مى فرمايند:

اكنون وصيت من … آن است كه نگذارند اين دستگاههاى خبرى و مطبوعات و مجله ها، از اسلام و مصالح كشور منحرف شوند و بايد همه بدانيم كه آزادى به شكل غربى آن كه موجب تباهى جوانان و دختران وپسران مى شود، از نظر اسلام و عقل محكوم است.

 

آیرال خبر :جناب رضایی از تأثیر ات مخرب ماهواره بر اعتقاد جوانان بگویید:

از آن جا که هر انسان به لحاظ ایدئولوژیک دارای یک سری مبانی واعتقاداتی می باشد ورفتار او نیز مطابق با نوع تفکر او به جهان وخداوند هست پس باید از این مرزهای اعتقادی دفاع کرده وآن ها را به نحو احسن بشناسد ومهمترین دشمن در عرصه ی اعتقادات ،شبهات وتلقین ها ی نا درست بوده ودر زمان فعلی این شبهات با رنگ ولعاب زیباتر خود را بروز می دهند .متاسفانه ماهواره در شمار ابزارهایی قرار گرفته که به مرزهای عقیدتی انسان ها خصوصا اسلام وبه ویژه مکتب تشیع حمله ور شده و قصد دارد اساس این مکتب را در هم بریزد البته نا گفته نماند اغراض سیاسی در این مساله بی تاثیر نیست.

آیرال خبر :آیا ماهواره تاثیرات فرهنگی واخلاقی نیز دارد ؟

همان طور که می دانید هویت انسانی به فرهنگ وتمدن او بر می گردد وانسانی که دارای فرهنگ وتمدن نباشد دچار بحران هویت گشته واز او یک شخصیت کاملا وابسته ومتکی به دیگران می سازد ودائما چشمش به دیگران بوده تا خود را موبه مو همانند آن ها قرار دهد واین مطلب به ویژه در مورد ملت ایران که دارای فرهنگ کهن واصیل می باشد بسیار خطرناک بوده وتهدیدی بسیاری جدی به شمار می آید واز طرفی قوام جامعه به اخلاق ورعایت اخلاقیت افراد جامعه می باشد و زمانی که انسانیت ،حریم های شخصی ،خانواده و…از بین برود چنین جامعه ای از درون خالی شده وبا تلنگری در هم می ریزد واین مساله در مورد جوانان ونوجوانان مهم تر است ماهواره از طریق پخش فیلم های غیر اخلاقی که نتیجه ای جز بی بند وباری ،بی حیایی،مشوش شدن ذهن جوان و… ندارد به این مقصد پلید دست پیدا می کند.وبر همین اساس استفاده از برنامه های ماهواره در نظر مراجع حرام اعلام شده است.

ماهواره چگونه از نظر سیاسی به یک کشور می تواند رخنه کند ؟

از آن جا که دشمنان ما با مساله ی نظامی موفق به پیشبرد اهداف خود مبنی بر تصرف وتسخیر ایران نشدند بر همین اساس از ابزارهایی مانند ماهواره،اینترنت و… کمک گرفته اند ومردم یک کشور را از طریق القا ی شبهات وحرف های غیر واقعی نسبت به نظام دلسرد کرده وانها رابه نوعی به دشمنی با نظام دعوت می کنند واین اقدام از طریق راه های مختلف و در ظاهری بسیار زیبا با اظهار کمک به مردم یک کشور صورت می پذیرد .

ماهواره، موجب از بين رفتن حجاب‌هاي اخلاقي و ديني از بسياري مسائل، بويژه در زمينه هاي جنسي و خشونت مي شود. نقش ماهواره در تغيير ماهيت افكار عمومي پيرامون مسائل سياسي و اقتصادي، قابل توجه است. تصميم گيري و اظهار نظر افراد در اين زمينه ها، برخاسته از احساسات ناشي از تبليغات است؛ زيرا تماشاي تصاوير، قدرت تفكر و تعمق آنها را تحت تاثير قرار مي دهد.

ماهواره، واقعيت‌ها را آن‌طور كه بايد و شايد به تصوير نمي كشاند. گاهي، بنگاه‌هاي استعماري و….هستند كه مسائل را بزرگ و كوچك مي نمايند و به افراد، مجال تامل و تفكر و آزادي بيان جزئيات را نمي دهند؛ زيرا رابطه ميان ماهواره و مخاطب، رابطه‌اي يك سويه است و در اين فرآيند پيام رساني، تعيين نوع پيام‌ها و آگاهي ها، در اختيار فرستنده است و گيرنده پيام، به گونه اي خنثي و منفعل آن‌را دريافت مي كند.

هدف شبکه های ماهواره ای از نشانه‌گیری حریم خانواده چیست ؟

هدف شبكه‌های ماهواره‌ای تغییر الگوی نگرشی و رفتاری خانواده‌ها می‌ باشد این برنامه‌ها قصد دارند نوع تفكر و بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را تغییر دهند و مصرف‌گرایی را میان تماشاگرانشان نهادینه كنند.

سریال‌های ماهواره‌ای عاملی در تحول بسیاری ازخانواده‌های ایرانی مي باشد : زمانی كه اعضای خانواده ساعت‌ها به مشاهده برنامه‌های مختلف ماهواره از جمله سریال‌های خانوادگی می‌پردازند،‌ رعایت بسیاری ازارزش‌ها از جمله حریم میان زن و مرد برای آنها كمرنگ می‌شود؛ هم‌اكنون دختران وپسران جوان تحت تأثیر شبكه‌های ماهواره‌ای خیلی راحت با یكدیگر ارتباط برقرارمی‌كنند.

وبا توجه به اينكه نخستین پایه‌های تربیتی یك جامعه در خانواده شكل می‌گیرد، وقتی نخستین نهاد تربیتی جامعه دچار تحول شد، تبعات منفی بسیاری را با خود به همراهخواهد داشت؛ تشكیل خانواده و زندگی زن و مرد در كنار هم بدون ازدواج یكی ازآسیب‌های شبكه‌های ماهواره‌ای در جامعه است.

هنگامی كه اعضای خانواده در روزهای متوالی سریال‌های نامناسب ماهواره را كه هدف آنهاعادی‌سازی روابط با نامحرم است، مشاهده می‌كنند، خیانت به همسر برای آنها عادی می‌شود.

یكی از برنامه‌های جامعه سرمایه‌داری، سلطه فرهنگی بر كشورها و تغییر سبك زندگی ملت‌های جهان سوم و مسلمان به ویژه زنان و دختراناست.

نابودی ارزش‌های خانوادگی در كشورهای مسلمان از جمله اهداف غرب:

فیلم‌هاي ماهواره اي بیانگرالگوی خانواده‌های غربی بوده و با القای فرهنگ غرب ارزش‌های اخلاقی مانند حیا، غیرت و عفاف را در جامعه از میان می‌برند و درصدد تثبیت روابط موازی در بیرون از خانواده هستند كه این اقدامات موجب فروپاشی بنیان خانواده می‌شود.كمرنگ شدن ارزش‌های خانوادگی و گسست نهاد خانواده ازدیگر نتایج فیلم‌های نامناسب شبكه‌های ماهواره‌ای است؛ رشد طلاق در جامعه از نشانه‌های این گسست خانوادگی است كه به دنبال خود مسائل متعدد دیگری از جمله فقر، اعتیاد و افزایش فرزندان بی‌سرپرست رابه همراه دارد؛ از سوی دیگر مشاهده می‌كنیم كه فیلم‌های غیر اخلاقی ماهواره روابط عاطفی و جنسی میان زن و مرد را در خارج از چارچوب ازدواج عادی نشان می‌دهند.

فیلم‌های ماهواره و رواج خانواده‌‌های تك والدی در جوامع:

در سریال‌های نامناسب شبكه‌های ماهواره‌ای سنت‌های اجتماعی وفرهنگی كشورها مورد تحقیر قرار می‌گیرند، نقش‌های خانه‌داری، همسری ومادری در این فیلم‌ها زیر سؤال رفته و بیشترین تأكید آنها نشان دادن ارزش كار زن دربیرون از خانه است.

عدم اعتماد زوجین به یكدیگر، آسیب‌ برخی از برنامه‌های ماهواره‌ای است، در فیلم‌های نامناسب ماهواره‌ای امیال جنسی در خارج از حریم خانواده ارضا شده و این ارضای عاطفی میان زن و شوهر از عرصه خصوصی به عرصه عمومی منتقل می‌شود؛ در حالی كه اسلام این امیال را پشتوانه حفظ خانواده و وسیله استحكام آن می‌داند.

این فیلم‌ها تلاش می‌كنند تا خانواده‌های تك والدی را در جامعه رواج دهند و الگویی برای زنان و دختران در كشورهای جهان سوم وبه ویژه كشورهای مسلمان ایجاد كنند همچنین با تغییر تصویر ذهنی زنان و مردان الگوهایی را كه خود می‌خواهند برای آنها مطرح می‌كنند.

 

آیرال خبر :آیا راهكارهاي اصلاحي وجود دارد ؟

الف:رسالت اصلي مسئولان فرهنگي:

ايمن‌سازي افراد، بويژه جوانان و نوجوانان در برابر هجوم بيگانگان و افزايش قدرت مقاومت آنان.

وهم چنين، نوجوانان بايد به گونه ‌اي تربيت شوند كه آگاهانه و با اختيار كامل، از آلودگي و گناه بپرهيزند.

تلاش براي رشد فرهنگ اسلامي در جامعه: (در اين راه، از روش‌هاي زير مي‌توان بهره گرفت)

تحكیم پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده:

آشنایی کودک با آداب و ارزش ها و قواعد زندگی اجتماعی از طرق مختلفی صورت می گیرد که بهترین و اولین کانون نهادینه کردن این امر خانواده است.در خانواده مادران به عنوان محور کانون خانواده، نقش مؤثرتری در تفهیم این ارزش ها و قواعد برای کودکان وجوانان دارند. حضرت امام (ره) فرموده اند: مربی انسان ها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش، انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش، کشور را آباد می کند  و هم چنين می فرمایند: مادران مسئول اعمال فرزندان خود هستند و اگر یک بچه را خوب تربیت کنند، ممکن است سعادت یک ملت را همان بچه تأمین کند(در جای دیگری سهم بزرگی از آینده ملت ها و سعادت و هلاکت جوامع را در گرو کیفیت ایفای نقش تربیتی مادران بیان می فرمودند. ایشان زن را یکتا موجود تربیت کننده انسان هایی که سبب برکت برای جامعه ها می شوند، می دانستند.پس مادران بايد بيشتر با فرزندان ارتباط دوستانه ومنطقي داشته باشند.وفرزندان خود را رها ننمايند.

آگاهی دادن مردم به آسیب‌های ماهواره و اهداف آن:

بايد شيوه هاي مبارزه بااهداف غرب و امريكا را به مردم آموزش بدهيم و بايد مردم را آگاه كنيم؛ اولين شيوه مبارزه آگاهي دادن به مردم است. بگوييم خواهر برادر! اگر امريكا مي آيد انواع مفاهيم به ظاهر قشنگ مثل آزادي و دموكراسي را واردمي كند، دلش براي آزادي و دموكراسي ما نسوخته است. اگر آن جوان اين را بداند، اگر آن شناخت رابدهيم،واگربه جوان تفهيم كنيم،كه دارند انسانيتت را از تو مي گيرند، دارند تبديلت مي كنند به يك حيوان انسان نما؛ جوان به صورت خودكار تصميم صحيح را اتخاذ مي كند. با توهين و دعوا نمي شود به مردم فهماند؛ كرامت انسان ها بايد حفظ شود.

فرهنگ سازي:

ما بايد توليد نرم افزار كنيم، توليد هنر كنيم؛ يعني اگر تكي است ، پاتك داشته باشيم؛ يعني ما هم بياييم انواع شيوه هاي دشمن را استفاده كنيم. اگر شبكه هاي ماهواره اي است، ما هم بياييم ماهواره بفرستيم. ، اگر اينترنت وجود دارد، سايت هاي خوب را راه اندازي كنيم.

شناخت اهداف دشمن در تهاجم فرهنگي:

‌شناختن اهداف مهاجمان فرهنگي كه تلاش مي كنند:‌با دنيا گرايي، رفاه‌ طلبي و مصرف گرايي،و آزادي بي‌قيد وبندوهمچنين با گسترش فساد و فحشا از طريق تلويزيون، ماهواره و مجلات و نظاير آن عملا” اخلاق را از جوامع بزداينداگر نتوانيم نيازهاي فكري و فرهنگي‌افراد جامعه به ويژه نسل جوان و تحصيل كرده و تشنه حقيقت و انسانيت را پاسخ دهيم، ميدان براي هجوم فكري و‌تبليغي غرب باز مي‌شودومي توانند اهداف پليد خودرا به كرسي بنشانند.

پيشگيرى از نفوذعوامل فرهنگى دشمن:

مطبوعات و مجله هاى گمراه كننده ، فيلمهاىمبتذل و… نمونه هايى از عوامل فرهنگى دشمن به شمار مى آيند.

نگاهبانى ازارزشهاى الهى ، بينشى ژرف مي طلبد مطبوعات را بايدواداشت تا در چارچوب قانون فعاليت كنند و هرگز فرصت سمپاشى را به غربزدگان خودباخته ندهند.

امام امت (ره ) در اين باره مى فرمايند:

اكنون وصيت من … آن است كه نگذارند اين دستگاههاى خبرى و مطبوعات و مجله ها، از اسلام و مصالح كشور منحرف شوند و بايد همه بدانيم كه آزادى به شكل غربى آن كه موجب تباهى جوانان و دختران وپسران مى شود، از نظر اسلام و عقل محكوم است.

گسترش امر به معروف و نهى از منكر:

پيشگيرى از سقوط سنگرهاى فرهنگى در برابر يورش دشمنان ، علاوه برموارد ياد شده ، بيدارى فراگير امت اسلامى را مى طلبد. پروردگار بزرگ در قرآن كريم مى فرمايد:

(و لتكن منكم امّة يدعون الى الخير و ياءمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون)

بى ترديد اگر همه مردم به اين اصل مهم پايبندباشند و هر كس در محدوده زندگى خويش زشتكاران را از زشتى باز دارد و به كردار نيكفرمان دهد، دشمن هرگز روزنه اى براى نفوذ نخواهد يافت .

رهبر هميشه بيدار انقلاب اسلامى حضرت آية الله خامنه اى در بخشى از سخنان خويش به اهميت اين حقيقت اشاره كرده مى فرمايند:

مساله امر به معروف ، تكليف هميشگى مسلمانهاست . جامعه اسلامى به امر به معروف و نهى از منكرزنده ميماند. قوام حكومت اسلامى به امر به معروف و نهى از منكر… منكرات هم اخلاقى ، هم سياسى و هم اقتصادى است ؛ همه جا هم جاى نهى از منكر است ؛يك دانشجو هم مى تواند در محيط درس و علم ، نهى از منكر كند. يك كارمند شريف هم درحيط كار خود مى تواند نهى از منكر كند؛ يك كاسب مؤ من هم در محيط كار خود مى تواند  نهى از منكر كند.

مصاحبه: پری ناز اسبلی

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.