رئیس جمهور در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی اعلام کرد: من هیچ اطلاعی از تاریخ دقیق اصلاح نرخ بنزین و اجرای سهمیه بندی نداشتم و جمعه صبح مثل مردم متوجه اجرای این طرح شدم.

به گزارش آیرال تبریز، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه علاقمند بودم زودتر از این برای بازدید از مناطق زلزله زده حضور یابم، اظهار داشت: از همه دستگاه‌های امدادی و… که در ساعات اولیه در مناطق زلزله زده حضور یافتند، تقدیر و تشکر کنم.

وی از حضور مردم در راهپیمایی عظیم قدردانی کرد و گفت: دیروز در دیدار با مقام معظم رهبری، وقتی اعلام کردم که به تبریز می‌روم، فرمودند که راهپیمایی بسیار خوبی در تبریز برگزار شد که جای سپاسگزاری دارد.

روحانی با اشاره به اینکه مردم برای امنیت، استقلال و ناموسشان با همه وجود فداکاری کردند، افزود: مردم بزرگوار دشمن را مایوس کردید. ما با اطلاعاتی که داریم بیش از دیگران می‌دانیم که دشمن از اواخر 96 آموزش و ارسال تجهیزات را آغاز کرد و فشار اقتصادی هم بر روی مردم تحمیل کرد. آرزوهایی داشتند که اگر حادثه‌ای پیش بیاید، کار نظام تمام است.

رئیس جمهور با اشاره به اغتشاشات اخیر، ابراز داشت: وقتی در شب جمعه طرح اصلاح قیمت بنزین اجرا شد، در روز جمعه اغتشاشگران در این فاز نبودند که چه خبر است، از غروب جمعه حرکات آشوبگران آغاز شد و از شب شنبه با همه قدرت وارد میدان شدند و تصور می‌کردند ماه‌ها این روند طول می‌کشد و جنگ داخلی رخ می‌دهد. با آتش زدن بانک، شکستن چراغ راهنمایی و… می توانند مردم را تسلیم کرده و استقلال را از این مردم بگیرند. مردم با عمل خود به دنیا نشان دادند که این ملت در برابر فشار و توطئه خارجی ایستادگی می‌کند.

روحانی ادامه داد: مردم نقد دارند و حقشان است که آن را بیان کنند ولی عده‌ای بخواهند از این شرایط سوء استفاده کرده و امنیت را از مردم بگیرند، مردم هم پاسخ محکمی دادند، با وجود اینکه پلیس و بسیج هم در میدان بوده است مشت گره کرده مردم و قدرت ملی را حضور مردم نشان داد لذا باید قدردان این مردم باشیم و هرچه خدمت کنیم در برابر عظمت این مردم ناچیز است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی موقعیت ویژه‌ای دارد و مرزبان ایران است افزود: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل با جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق همسایه‌اند بنابراین موقعیت ویژه‌ای دارند. این درحالی است که استاندار اعلام کرد؛ 3 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی از این استان صورت گرفته که حرکت خوبی است و به معنای استفاده خوب مردمی از فرصت‌ها است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در مسائل زیربنایی اقتصادی و اجتماعی توجه زیادی داشته است اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند این دولت فقط به مذاکرات توجه داشته ولی بزرگترین طرح سلامت در تاریخ ایران از بیمه شدن همه مردم تا طرح تحول سلامت و… در این دولت بوده است. یکی از سران اروپا می‌گفت “ما در اروپا سالهاست نتوانستیم همه را بیمه کنیم”  و  این مورد موجب شگفتی دنیا است.

دولت یازدهم و دوازدهم دولت محیط زیست است چرا که توسعه راه آهن و پالایشگاه‌ها و… برای ارتقای محیط زیست بوده و احیای دریاچه ارومیه یکی از بارزترین طرح‌ها در راستای زیست محیطی بود، لذا دولت یازدهم و دوازدهم، دولت محیط زیست، بهداشت و درمان و بطور کلی دولت زیرساخت‌ها بوده است. روستاها امروز از طریق اینترنت با دنیا ارتباط دارند و گردشگر دعوت کرده و کسب و کار راه می‌اندازد که این با تلاش‌های این دولت اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر با نظر شورای عالی امنیت ملی زمانی که  فتیله اینترنت پایین کشیده شد، دیدید که چه مشکلاتی در زمینه برخی کسب و کارها رخ داد، خاطر نشان کرد: بخشی از کشور دوباره به اینترنت متصل شد و بقیه هم به تدریج متصل می‌شود. این تحولی که در زیربنای کسب و کار رخ داده گسترده است بصورتی که ظرف 6 سال بیش از 600 هزار اشتغال با موبایل و فضای مجازی ایجاد شده است.

رییس جمهور در ادامه روایتی از ماجرای تغییر قیمت بنزین و ماجراهای پیرامون آن مطرح کرد و گفت: باید برای بهبود اقتصاد کشور جراحی‌هایی را انجام دهیم که می‌توانیم انجام ندهیم و مثلاً تا 10 سال دیگر هم قیمت بنزین همین 1000 تومان باشد. ولی دولت بعدی دچار مشکل می شود چرا که در سال 1400 به وارد کننده بنزین تبدیل می‌شدیم و آن موقع همین افراد منتقد مدعی می‌شدند که چرا دولت در موقع مناسب برای این موضوع برنامه‌ریزی و اقدام نکرد.

وی با بیان اینکه تولید بنزین در دولت یازدهم و دوازدهم از 52 میلیون لیتر در روز به 107 میلیون لیتر رسید؛ افزود: این میزان تولید بیش از نیاز داخل بود و ایران به صادرکننده بنزین و گازوئیل تبدیل شد اما وقتی امسال مصرف بنزین به حتی 97 میلیون لیتر در روز رسید، کارشناسان اعلام کردند که از سال 1400 با تداوم این وضعیت به واردکننده بنزین تبدیل می‌شویم.

روحانی ایران را رتبه اول پرداخت یارانه سوخت در دنیا معرفی کرد و با بیان اینکه سالانه بیش از 26 میلیارد دلار یارانه سوخت در ایران پرداخت می‌شود، گفت: در این یارانه پرداخت شده هم عدالت وجود ندارد و همه به یک میزان از بنزین استفاده نمی‌کنند، باید یارانه پرداختی دولت به صورت عادلانه به اقشار توزیع می‌شد و ما هم دنبال عدالت در جامعه بودیم.

وی در ادامه روایت دیگری از شب تغییر قیمت بنزین تعریف کرد و افزود: دشمنان ما از سال 96 برنامه‌ریزی و تأمین امکانات آشوبگران را در دستور کار خود داشتند، ولی فرصت لازم را نیافته بودند، لذا در شب جمعه که این طرح اجرا شد، از غروب جمعه برخی حرکت‌ها مشاهده شد ولی شب شنبه با قدرت وارد عمل شدند. تصورشان این بود که این درگیری‌ها ماه‌ها طول می‌کشد و جنگ داخلی راه می‌افتد اما مردم اینها را در 48 ساعت جمع کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با آتش زدن بانک‌ها، شکستن چراغ راهنمایی و تخریب اموال مردم می‌توانند استقلال و آزادی را از مردم بگیرند و مردم را تسلیم کنند تاکید کرد: مردم با عملشان نشان دادند که این ملت در برابر فشار و توطئه خارجی تسلیم نخواهد شد. مردم انتقاد دارند و ممکن است درست هم باشد، اما اینکه عده‌ای بخواهند از شرایط به وجود آمده سوء استفاده کرده و امنیت را دچار خدشه کنند، نمی‌شود. سوء استفاده کنندگان حتی به مدرسه دخترانه هم رحم نکردند، وقتی عده‌ای مزدور، وابسته و اوباش چنین رفتار می‌کنند، بهترین پاسخ را مردم به آنها دادند. درست است که نیروهای امنیتی، انتظامی، وزارت اطلاعات، بسیج و سپاه و ارتش هم در صحنه بودند و به خوبی اشرار را جمع کردند ولی مشت گره کرده مردم و قدرت ملی را حضور مردم نشان داد.

وی در ادامه روند تاریخی اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی را مورد اشاره قرار داد و با یادآوری اینکه آخرین تغییر قیمت بنزین در سال 94 بود، ادامه داد: در سال 95 مصمم به تغییر قیمت بنزین بودیم ولی در دولت مخالفت شد و ما عقب‌نشینی کردیم. وقتی در سال 96 با نظر مجلس روی افزایش قیمت بنزین توافق شد، رئیس مجلس خواستار تعویق زمان اجرای آن شد تا در سال 97 اجرا کنیم.

روحانی ادامه داد: در سال 97 هم وقتی خواستیم اصلاح کنیم، همزمان با تشدید تحریم شد ولی در دولت تصمیم بر این شد که بعد از 22 بهمن اجرا شود، اما چون من خدمت آقا قول داده بودم که سال 97 اجرا می‌کنم، رفتم پیش آقا،‌ ایشان فرمودند چرا پس اصلاح نمی‌کنید؟ گفتم دولت می‌گوید بعد 22 بهمن. ایشان هم گفتند ایرادی ندارد بعد 22 بهمن. بعد 22 بهمن هم گفته شد الان که شب عید است خب گذاشتیم برای بعد از عید. در اردیبهشت تصمیم گرفتیم که اجرایی شود اما یک خبرگزاری با آقایی از یه اداره‌ای صحبت کرده و روز سه‌شنبه اعلام کرد که بنزین پنج‌شنبه قیمتش تغییر می‌کند. من در سفر استانی کرمانشاه بودم که وزیر نفت به من زنگ زد و وضعیت را توصیف کرد که در پمپ بنزین‌ها راه‌بندان عظیم اتفاق افتاده که حتی تانکر بنزین راه نداشت بنزین برساند، که به من گفتند اگر این را لغو نکنید امشب فاجعه می‌شود. من از همان کرمانشاه گفتم لغو کنید.

وی انتقادها به زمان اجرای این طرح را یادآور شد و با اشاره به اینکه اگر زودتر اعلام می‌کردیم، باز هم صف‌های طولانی و مشکلات تکراری رخ می‌داد، افزود: بعد از مسائل پیش آمده، وزیر کشور و شورای عالی امنیت ملی را مأمور زمان و نحوه اجرای آن کردم و خودتان باید با صاوسیما و رسانه‌ها هماهنگ شوید و زمان و نحوه اجرا را هم نیازی نیست به من بگویید، هر وقت شما مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. شبی که اجرا شد من هم نمی‌دانستم که این هفته است یا آن هفته. من هم مثل مردم عادی صبح جمعه فهمیدم قیمت تغییر کرده و از زمان و نحوه آن اطلاع نداشتم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه برای جبران فشار ناشی از گرانی بنزین، اصلاً قرار نبود پول بدهیم، قرار بود اعتبار خرید بدهیم، اضافه کرد: فروشگاه‌های کافی برای این امر آماده نبود و صف‌های طولانی دوباره تشکیل می‌شد، بنابراین تصمیم بر این شد تا 18 میلیون خانوار از 25 میلیون خانوار کشور که سطح متوسط و متوسط به پایین دارند، کمک نقدی پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ممکن است اشکالاتی در اجرا باشد ولی تلاش ما بر این مبناست که ما به مردم در این شرایط سخت کمک کنیم افزود: این اصلاح قیمت انرژی چیزی نصیب دولت نمی‌شود و همه را به مردم باز می‌گردانیم. ما از رهبری اجازه گرفتیم که کل این پول را به مردم برگردانیم و آمار و ارقام آن را به مردم گزارش می‌دهم. اینگونه نبود که چون دولت در سختی است، می‌خواهد درآمدی ایجاد کند.

رئیس جمهور برنامه ریزی دو ساله دشمن برای آشوب در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: دشمنان این ملت، این فرصت را مناسب دید تا با آتش زدن بانک و مرکز درمانی و… مردم را بترساند و تصورشان تغییر حکومت بود. دشمن فکر کرد بهترین فرصت است ولی همه ماجرا در 48 ساعت جمع شد و بعد از زنجان و تبریز همه به خیابان آمدند. در مخیله آمریکا و دشمنان نمی‌گنجید که به این زودی مردم نسخه آنها را در هم بپیچد ولی در نهایت پیروزی ملی بزرگی در برابر ابرقدرت‌ها به دست آوردیم.

روحانی با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج، نقش بسیج را در تمام قضایا بسیار ارزشمند دانست و ابراز داشت: بسیج یک فرهنگ است و عضویت داشتن ملاک بسیجی بودن نیست، بلکه تفکر بسیجی مهم است و تمام توان خود را به میدان آوردن است. پلیس و بسیج 48 ساعته آشوبگران را جمع کردند و این حضور مردم قدرت بزرگ ملت را نشان داد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.