آیرال خبر،دین اسلام یک دین جامع و عقلانی است ، بنابراین در همه امور، از جمله انتخاب افراد برای مسئولیتها و نمایندگی مردم معیارهای عقلائی و فطری دارد.که به برخی از آنها اشاره می گردد.

علم و آگاهی ، تقوی و توانائی مدیریتی

اسلام از جمله شرط اعطا ء مسئولیتها و همچنین پذیرش مسئولیتها را علم و آگاهی افراد منتخب، نسبت به آن کار و مسئولیت می داند . واین معیار علاوه بر دینی بودن، معیار عقلائی و عرفی نیز هست . بعنوان نمونه:

1ـ پیامبر (ص) می فرماید:« اگر کسی را برای مسئولیتی انتخاب کنند، در حالی که فردی بهتر ازآن وجود داشته باشد، در آن صورت به خدا، رسول خد ا و تمامی مسلمانان خیانت کرده اند»(کنز العمال،ج،ص152).

2ـ علی ابن ابیطالب(ع) می فرماید:« ای مردم سزاوارترین فرد به خلافت و کارگزاری نظام قوی ترین مردم نسبت به آن، و داناترین آنها به فرمان های خدا است .» (خطبه 173).

3ـ پیامبر(ص) مصعب بن عمیر19 ساله را اولین مبلغ به مدینه اعزام کرد، اسید بن عتاب 20 ساله را اولین فرماندار مکه منصوب نمود و اسامه بن زید 21 ساله فرماندهی سپاه اسلام منصوب فرمود! طبق عادتهای غلط عرب جاهلی که مسن ترین فرد را رئیس قبیله می کردند، به این اقدامات پیامبر (ص) اعتراض کردند و برخی درسپاه اسامه حاضر نشدند! پیامبر (ص) طی خطبه فرمود« بزرگی به سن نیست ، بلکه بزرگی به علم و آگاهی و تقوا ست ، که این جوان ها واجد آن شرایط هستند.

4ـ پیامبر(ص) به سلمان فارسی مسئولیتهای مختلفی را واگذار فرمود ولکن به ابوذر غفاری هیچ مسئولیت حکومتی واگذار نکرد! این امر باعث دلگیری و گلایه ابوذر شد! پیامبر(ص) فرمود:ابوذر مسئولیت سنگین، و طاقت تو اندک است. ودر قیامت باید از مسئولیتها پاسخ داد. ولکن حضرت احساس کرد که ابوذراز این جواب پیامبر(ص) قانع نشده است .

لذا روزی ابوذر و سلمان را خواست و به هرکدام یک دینار جهت هزینه زندگی شان داد.

و پس از چند روز هردو را احضار کرد در حالیکه آتشی را روشن کرده بود فرمود: پایتان را روی آن آتش گذاشته و توضیح دهید که آن دینار را کجا هزینه کرده اید!سلمان پایش را روی آتش گذاشت و پرید وگفت: انفقت فی سبیل اله ؛ در راه خدا انفاق کردم. ولی ابوذر آن پول را در نیازهای مختلف خرج کرده بود گفت: یا رسول الله (ص) اگر یکی یکی توضیح بدهم می سوزم و توان پاسخگوئی ندارم! پیامبرخواست عملا به ابوذر ثابت کند که با سلمان تفاوت دارد واز مسئولیتها سئوال خواهد و بدان خاطر مسئولیت داده نمی شود، این در حالی است که ابوذر عرب و دارای قبیله و رئیس قبیله بود، ولی سلمان نه عرب و نه دارای قبیله در عربستان بود، بلکه به تنهایی از ایران رفته بود ولکن پیامبر (ص) تنها شایستگی های فرد را در نظر می گرفت و مسئولیت می داد، چرا که اگر فرد ضعیف مسئولیت پیدا کند . دین خدا، سنت پیامبر به خوبی اجرایی نمی شود و در نتیجه برنامه های اسلام و زندگی مسلمانان با مشکل روبرو می شود.(کتاب اصلاحات و شایسته سالاری از منظر امام علی(ع)

5ـ طبق آموزه های اسلامی همه مراجع تقلید فتوا داده اند که باید از مرجع اعلم تقلید کرده و با وجود مجتهد اعلم، تقلید از غیراعلم درست نیست واعمال فرد باطل است!

بنابر این ، اسلام مسئولیتها را به افراد آگاه ، مدیر و مدبر، شجاع، متقی و… واگذار می کند. واگر این معیارها رعایت نشود، جامعه ی اسلامی دچار مشکل خواهد بود. این همه مشکلات جوامع اسلامی علتش این است که مردم بعداز پیامبر (ص) علی ابن ابیطالب (ع) را رها کرده و به دیگران رجوع کردند. واین همه مشکلات در کشور از قبیل : جناح بازی، پارتی بازی، رشوه و اختلاس های کلان و… بخاطر این است که خیلی جاها معیار انتخاب مسئولان، معیار اسلام نیست. بلکه جناح بازی ، رفیق بازی و.. است. که بارها امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری فرموده اند: در انتخاب افراد جناح بازی، رفیق بازی معیار نباشد. و منافع شخصی و گروهی به مصالح کلی نظام تقدم نیابد.

مادامیکه معیار اسلام را در انتخابها رعایت نکنیم وضعیت بدتر هم خواهد بود

یادداشت 94/9/1

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.