نماینده ولی فقیه در آذربایجان‎شرقی گفت: یکی از شاخص‎های مهم ارزیابی توسعه کشورها، داشتن نظام و فرایندهای کمی و کیفی فعالیت‎های آماری است

به گزارش آیرال خبر، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم صبح امروز در همایش روز آمار و برنامه‌ریزی، اظهار کرد: با توجه به وظایف اصلی مدیریت یعنی سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و تصمیم‎گیری می‏‌توان به اهمیت مدیریت پی‎برد؛ چرا که تحقق وظایفی که اشاره شد در مدیریت نیازمند طیف وسیعی از آمار و اطلاعات است.

وی افزود: بدون در دسترس داشتن آمار دقیق و بهنگام، سیاستگذاری، برنامه‎ریزی، تعیین اهداف، راهکارها و در نهایت ارزیابی نتایج مربوطه امکانپذیر نیست؛ ماهیت آمار و اطلاعات به گونه‎ای است که موجب تسهیل در برنامه‎ریزی شده و مدیران بهتر می‎توانند پاسخگوی نیازها باشند.

وی یادآور شد: برنامه‏‌ریزی یکی از اولویت‎هایی است که در زندگی شخصی، اجتماعی، توسعه و پیشرفت کشورها نقش بسزایی دارد و این مهم در آیات و روایات مختلف نیز بیان شده است؛ به‌طوری که حضرت علی (ع) می‎فرمایند: تدبیر و برنامه‎ریزی قبل از کار باعث مصونیت از لغزش و خطا است؛ ایشان همچنین در فرمان خود به مالک اشتر بر اهمیت برنامه‏‌ریزی در کارها به ویژه برای حاکمان تاکید کردند.

نماینده ولی فقیه در آدربایجان شرقی ادامه داد: بدون شک برای برنامه‎ریزی بهینه و کارآمد داشتن، آمار و اطلاعات صحیح امری بدیهی است؛ بر این اساس کسب آمار و داده‎ها برای همگان بویژه برنامه‎ریزان و مدیران رده بالا در تمام جوامع ارزشمند و انکارناپذیر است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه آمار، اظهار کرد: همه توجه داشته باشند که آمار، پایه برنامه‎ریزی‎های کشور است که با سرشماری بدست می‎آید و هر چه صحیح‎تر باشد برنامه‎ها درست‎تر است و امکان موفقیت برنامه‎های آبادانی و سازندگی بیشتر می‎شود.

وی تاکید کرد: نظام آماری کشورها و کیفیت بانک‎های اطلاعاتی نه تنها یکی از شاخص‎های توسعه‎یافتگی به شمار می‎رود؛ بلکه سیاستگذاری‎ها و برنامه‎ریزی‎ها در رابطه با توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بدون در اختیار داشتن آمار کافی و دقیق ممکن نیست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‎شرقی بیان کرد: میزان قدرت اتخاذ تصمیم بهینه در جوامع پیشرفته بستگی به عواملی دارد که مهم‌ترین آن‌ها در اختیار داشتن آمار و اطلاعات صحیح و به‌هنگام است.

وی ادامه داد: امروزه دانایی بشر منوط به داده‎ها و اطلاعاتی است که ماهیت سمت و سوی بشر را تغییر می‎دهد و در دنیای امروزی یکی از شاخص‎های ارزیابی توسعه کشورها داشتن نظام و فرایندهای کمی و کیفی فعالیت‎های آماری است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.