تیم ملی فوتبال کشورمان از ۱۶ دوره برگزار شده جام ملت‌های آسیا در ۱۳ دوره آن حضور داشته و به ۳ عنوان قهرمانی رسیده است.

به گزارش آیرال خبر و به نقل از تسنیم، جام ملت‌های آسیا جزو با قدمت‌ترین تورنمنت‌های فوتبالی در سطح قاره‌هاست. جامی که شاید در شروع آن تنها چهار – پنج تیم شرکت کننده داشت، اما به هر صورت برگزار می‌شد. جام ملت‌های آسیا از سال ۱۹۵۶ میلادی (۱۳۳۵ شمسی) به میزبانی هنگ کنگ آغاز شد که تنها چهار تیم شرکت کننده در یک گروه داشت که در نهایت کره‌جنوبی موفق شد با ۵ امتیاز از سه بازی، به قهرمانی اولین دوره این مسابقات برسد.

کره‌جنوبی که اولین قهرمان جام ملت‌های آسیا بود، با دو قهرمانی، چهار نایب قهرمانی و چهار مقام سومی؛ چهارمین تیم پرافتخار این مسابقات است. بهترین تیم جام ملت‌های آسیا ژاپن است که تاکنون به چهار قهرمانی و یک عنوان چهارمی دست یافته؛ عربستانی‌ها با سه قهرمانی و سه نایب قهرمانی دومین تیم پرافتخار است و تیم ملی ایران با سه عنوان قهرمانی، چهار عنوان سومی و یک عنوان چهارمی؛ سومین تیم پرافتخار قاره محسوب می‌شود. به جز تیم‌های ژاپن، عربستان، ایران و کره‌جنوبی که هر کدام بیش از یک قهرمانی دارند، تنها چهار تیم دیگر توانسته‌اند یک بار قهرمانی در جام ملت‌ها را تجربه کنند. استرالیا، عراق، کویت و رژیم صیهونیستی (پیش از پیوستن به کنفدراسیون فوتبال اروپا) تیم‌هایی بوده‌اند که قهرمانی در آسیا را تجربه کرده‌اند.

در زیر جدول دوره‌های برگزار شده جام ملت‌های آسیا و تیم‌های اول تا چهارم هر دوره را می‌بینید:

نکات جدول:
*چهار دوره ابتدایی جام ملت‌ها به صورت گروهی انجام و رتبه تیم‌ها طبق جدول مشخص شد. سه دوره ابتدایی آن (۱۹۶۴ ,۱۹۶۰ ,۱۹۵۶) با حضور چهار تیم برگزار شد و دوره چهارم (۱۹۶۸) که ایران میزبان بود و اولین دوره حضورش در جام ملت‌ها محسوب می‌شد با حضور پنج تیم برگزار شد.

*اولین دوره‌ای که مسابقات پس از مرحله گروهی، با برگزاری فینال قهرمان مشخص بود در سال ۱۹۷۲ در تایلند بود که با حضور ۶ تیم برگزار شد و با قهرمانی ایران به پایان رسید. مسابقات در سال ۱۹۷۶ در ایران نیز به همین شکل برگزار شد.

*جام ملت‌های سال‌های ۱۹۸۰ – ۱۹۸۴ – ۱۹۸۸ با حضور ۱۰ تیم، ۱۹۹۲ با حضور ۸ تیم و ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ با حضور ۱۲ تیم برگزار شد. اولین دوره‌ای که جام ملت‌ها با حضور ۱۶ تیم برگزار شد و تا دوره قبلی نیز ادامه داشت ۲۰۰۴ بود. به این ترتیب ۴ دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا با حضور ۱۶ تیم برگزار شد که از این دوره با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود.

تیم ملی فوتبال ایران در حالی در هفدهمین دوره برگزاری جام ملت‌های آسیا چهاردهمین دوره خود را تجربه خواهد کرد که در صورت کسب عنوان قهرمانی، به پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها تبدیل می‌شود. در صورت رسیدن ایران به چهارمین قهرمانی، در تعداد قهرمانی‌ها هم تراز با ژاپن خواهد شد و از عربستان عبور می‌کند. با این حال با توجه به چهار عنوان چهارمی و یک عنوان چهارمی، بالاتر از ژاپن قرار می‌گیرد.

جام ملت‌های آسیا از ۱۵ دی ماه ۹۷ با حضور ۲۴ تیم آغاز می‌شود. برنامه بازی‌های ایران در گروه D جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات به شرح زیر است:

دوشنبه، ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۷
ایران – یمن، ساعت ۲۰، ورزشگاه محمد بن زائد شهر ابوظبی

شنبه، ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۷
ویتنام – ایران، ساعت ۱۵، ورزشگاه آل نهیان شهر ابوظبی

چهارشنبه، ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۷
ایران – عراق، ساعت ۲۰، ورزشگاه آل مکتوم شهر دبی

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.