هتل

آیرال خبر- از دوران باستان جهانگردی و سفر جزو علایق اصلی و ذاتی بشر به شمار می رفته است. این موضوع باعث شده که از همان دوران امکانات و تسهیلاتی برای علاقه مندان سفر و گردشگری در اقصی نقاط جهان فراهم شود.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، از دوران باستان جهانگردی و سفر جزو علایق اصلی و ذاتی بشر به شمار می رفته است. این موضوع باعث شده که از همان دوران امکانات و تسهیلاتی برای علاقه مندان سفر و گردشگری در اقصی نقاط جهان فراهم شود.

در روم باستان تعداد زیادی مسافرخانه یا استراحتگاه در مسیر راه مسافرانی که البته آن زمان بیشتر مقامات دولتی وشخصیت های شناخته شده بودند، بنا شد. در قاره آسیا نیز استراحتگاه های کوچک و موقتی در مسیر راه کاروان ها ساخته شد. در قرن پانزده میلادی نخستین مهمانپذیر ها با هدف درآمدزایی در اروپا پا به عرصه وجود گذاشتند.

گفته می شود کلمه هتل از دهه ۱۷۶۰ میلادی برای نامیدن این مراکز اقامتی مورد استفاده قرار می گرفت.

 واژه هتل ریشه فرانسوی دارد و به لغت hôte به معنی host یا همان میزبانی باز می گردد.

این مراکز اقامتی در طول قرون گذشته به تدریج دچار تغییر و تحول اساسی شد تا جایی که هتلداری خود به صنعتی درآمدزا تبدیل شد که طرفداران زیادی هم پیدا کرد.

در عصر حاضر نحوه گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت توسط مردم دچار تغییر و تحول اساسی شده است. اغلب افراد ترجیح می دهند از این فرصت ها استفاده کنند تا هم اوقات خوبی را در کنار خانواده و دوستانشان بگذرانند و هم از اماکن گردشگری داخل و خارج از کشورشان دیدن کنند.

به همین دلیل هم در سال های اخیر گردشگری در سراسر دنیا کاملاً توسعه یافته و متحول شده است و این موضوع تاثیر فراوانی بر صنعت هتلداری و نحوه مدیریت مراکز اقامتی گذاشته است. خدمات صنعت هتلداری اصلی ترین حلقه توسعه صنعت جهانگردی را تشکیل می دهد.

اگر مسافر مطمئن نباشد که در مقصد آرامش خواهد داشت قطعاً از سفر چشم پوشی خواهد کرد. هتل ها و مراکز اقامتی که شرایط مناسبی برای اقامت مسافر فراهم می کنند نقش بسیار تاثیر گذاری بر افزایش شمار مسافرانی دارند که به آن نقطه از دنیا سفر می کنند. مسافری که فرسنگ ها از خانه و کاشانه خود دور شده تا از منطقه ای توریستی دیدن کند اگر راحتی و آسایش خانه را حس کند مطمئناً نه تنها خود از این سفر لذت می برد و تصمیم می گیرد این تجربه را تکرار کند، بلکه در بازگشت به خانه اطرافیان و آشنایانش را ترغیب می کند که به این سفر بروند.

به همین دلیل هم هست که مدیران هتل ها و مراکز اقامتی واقع در اماکن گردشگری تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا حداکثر امکانات و تسهیلات را با قیمتی متناسب در اختیار مسافران قرار دهند. این آسایش و راحتی باید برای تمام مسافران از هر قشر و طبقه ای که باشند فراهم شود.

در حالی که هتل های پنج ستاره از مسافرانی که به طبقه ثروتمند تعلق دارد پذیرایی می کنند هتل های کوچکتر و مراکز اقامتی ارزانتر برای استفاده افراد متعلق به طبقه متوسط باید در دسترس باشند. حضور بخش خصوصی در صنعت هتل و هتلداری تاثیر بسزایی در جذب جهانگردان دارد و اتخاذ تدابیر درست از سوی دولت ها در این عرصه می تواند به توسعه زیر بنای صنعت گردشگری منجر شود.

تعداد هتل های لوکس  در تبریز با افتتاح آخرین هتل ۵ ستاره (هتل لاله پارک) در سال ۹۵ از ۴ هتل به ۵ هتل افزایش یافت. تعدد هتل های ۴ و ۵ ستاره در هر شهری نشان از تامین بودن زیرساخت های آن برای حضور گردشگر دارد در حالی که یکی از پارمترهای میزبانی برنامه های بین المللی وجود هتل هایی است که به اصطلاحی به آن ها Quality File Room  گفته می شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.