گل و گیاه

حتی تصور شهری که پرکاربردترین المان در آن گلدان‌هایی باشد که مردم جلوی خانه‌ و مغازه‌شان می‌گذارند، زیباست؛زیبا مثل تلاش‌هایی که برای تبدیل شهرمان به «گل‌شهر» انجام می‌دهیم.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، با شهر «گل و بلبل» فاصله زیادی داریم، اما شهر «گل و گیاه» نزدیک است. آنقدر نزدیک که هرکس می‌تواند در حیاط یا داخل خانه‌اش چنین شهری بسازد.

همان‌طور که آقای تقی سعادت‌پور، یک شهروند خوش‌ذوق تبریزی با آراستن محل زندگی‌اش به گل‌ها و گیاهان متنوع، شهردار یک شهر سبز شده است. او می‌گوید: «در حال حاضر ۳۰۰ گلدان از انواع گل‌های آپارتمانی در گوشه‌گوشه خانه‌ام زندگی می‌کنند و محیط زندگی ما را رنگی صمیمی بخشیده‌اند.»

۲۵خرداد یعنی روز ملی گل و گیاه، روز آقای سعادت‌پور و همراهان سبزش هست؛ هرکس که حتی یک گلدان کوچک روی میز کارش دارد یا هرکس که هر صبح روزش را با آب‌دادن به یکی از گلدان‌هایش شروع می‌کند.

که طبیعت هنوز وجود دارد

در دنیای امروزی که رنگ‌های سیاه، خاکستری، قهوه‌ای، طوسی و … دور تا دورمان را گرفته‌اند، گل‌ها و گیاهان که سبزی درختان و باغ‌ها را تداعی می‌کنند، غنیمت به حساب می‌آیند.

البته مقصر به‌وجود آمدن چنین اوضاعی تنها شهروندان نیستند. اتخاذ یک‌سری سیاست‌های نادرست در سالیان سال باعث شده که حالا از هر ۱۰خانواده شهری، حداکثر یک یا دوخانواده به حیاط بزرگی که می‌تواند باغچه داشته باشد دسترسی پیدا کنند.

جایگزین باغچه‌های قدیمی خانه‌ مادربزرگ، حالا گلدان‌های کوچکی هستند که جلوی پنجره، کنار دیوار، روی میز و کمد و… قرار می‌گیرند و هر صبح به اهالی خانه یادآور می‌شوند که هنوز طبیعت وجود دارد.

۷فایده‌ نگه‌داری از گل در خانه

کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند که نگه‌داری چندگلدان در خانه دست کم ۷فایده مهم دارد که مهم‌ترین آن‌ها پاکسازی هواست. درسال ۱۹۸۹ دانشمندان ناسا در زمینه پاکسازی هوای داخل منزل با کمک گیاهان تحقیقاتی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که ما در معرض بسیاری از آلودگی‌ها هستیم و باید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی، جایی در منزل‌مان برای گیاهان خانگی ایجاد کنیم.

ایجاد احساس شادی و خوشحالی، ایجاد روحیه مهربانی و صمیمیت، کاهش سطح صداهای اضافه، ایجاد احساس آرامش، افزایش تمرکز و انتشار انرژی‌های مثبت از دیگر فوایدی است که گل‌ها می‌توانند برای شما فراهم کنند.

گل فقط برای داشتن نیست!

البته «داشتن گل» ابتدا و انتهای کار نیست. خریدن گل، کاشتن گل، نگاه کردن به گل، حفاظت از آن و حتی هدیه دادن یک گل می‌تواند سیل عظیمی از حس‌های خوب را به سمت‌تان روان کند.

یک شاخه یا یک گلدان گل، دقیقا همان مواقع که نمی‌دانیم باید به چه‌کسی چه‌چیزی هدیه بدهیم، به کارمان می‌آید. با اهدای گل عواطف و احساسات خود را بیان و دیگران را شگفت زده می‌کنیم.  دست کم با این کار طراوت، شادابی، خنده و صمیمیت جای سلام و احوال پرسی روزمره و تکراری ما را خواهد گرفت و در وجود طرف مقابل غوغایی شگفت‌انگیز به پا خواهد شد.

هدیه سبز

در اغلب کشورهای اروپایی مرسوم است کسانی که به میهمانی شام دعوت می‌شوند برای تشکر از خانم میزبان چند شاخه گل به او هدیه می‌دهند. در ژاپن هر گل معنایی دارد و در موارد مختلف مردم آن کشور از گل استفاده های فراوان می‌کنند.

همه مواردی که گفته شد، بهانه‌های خوبی هستند برای اینکه یک دوستی سبز بین ما و گل‌ها و گیاهان آغاز شود. اما در ادامه می‌توانیم دوستی سبزمان را به رخ شهر هم بکشیم.

اغلب همه انتظار دارند که فضای سبز شهری به دست دستگاه‌های دولتی یا نهادهایی همچون شهرداری صورت بگیرد و این انتظار تا حدود زیادی درست است.

برای مثال شهرداری تبریز به‌مناسبت فرارسیدن بهار امسال بیش از ۲میلیون بوته گل در نقاط مختلف شهر کاشت تا چندقدم به شهر گل و گیاه نزدیک‌تر شویم؛ اما کافی نبود. شاید اگر این رقم به دو یا سه‌برابر هم برسد نمی‌تواند سبز را به رنگ غالب شهر تبدیل کند.

در همین نقطه، شعار هر شهروند یک گلدان را می‌شود مطرح کرد. انتظار نمی‌رود همه مثل آقای سعادت‌پور ۳۰۰گلدان در خانه، حیاط یا مقابل درب خانه‌شان قرار بدهند. اگر هر شهروند به ویژه اصناف و مغازه‌داران تنها یک یا دوگلدان مقابل درب خودشان قرار بدهند، میلیون‌ها گل متنوع در شهر به چشم می‌خورد.

علاوه بر این، شهرداری نمی‌تواند در داخل ادارات و شرکت‌ها و موسسات و مغازه‌ها گل بکارد و گلدان بگذارد؛ به همین علت تحقق این شعار می‌تواند انقلابی در فضای سبز شهر ایجاد کند. دقیقا همان فرهنگی که گذشته‌های نه‌چندان دور حاکم بود و اغلب مردم مقابل خانه‌شان دست کم یک اصله نهال می‌کاشتند و خودشان حفاظت و نگه‌داری از آن نهال را بر عهده می‌گرفتند.

به‌هرحال شاید زمان آن رسیده باشد که به فرهنگ سبز خود برگردیم و پلی به سمت آینده‌ای سبز ترسیم کنیم.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.