آیرال خبر
خداکرم جلالی روز چهارشنبه در بازدید از اجرای طرح مقابله با بیابان زائی حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر افزود: این طرح به طرحی موفق در سطح ملی و جهانی تبدیل شده است.
وی گفت: تاکنون بیش از 16هزار نهال در حاشیه دریاچه ارومیه کاشت شده و وسعت محل اجرای عملیات بیابان زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه 2 هزار و 300 کیلومتر مربع تعیین شده است.
وی گفت: در این طرح در هر هکتار 200 اصله بوته نهال یا درختچه های مقاوم به شوری و متناسب با شرایط اقلیمی حاشیه دریاچه ارومیه کاشته می شود.
جلالی افزود: ساماندهی چرای دام و قرق مراتع در اطراف دریاچه ارومیه از دیگر طرح های اجرایی در راستای کنترل ریزگردهای دریاچه ارومیه است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برنامه مدیریت چرا در 900 هزار هکتار از حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شده و در این مناطق شاهد عدم استفاده زیاد دام از پوشش گیاهی هستیم.
جلالی همچنین با اشاره به طرح تثبیت بافت خاک در روستای خاصلوی گوگان افزود: کاشت درختچه های گز و بوته های قره داغ و آتری پلکس در این منطقه بسیار خوب جواب داده و در آینده نزدیک با ایجاد بافت جنگلی ، احتمال وقوع طوفان های نمکی و خیز گرد و غبار به حداقل خواهد رسید.
وی افزود: مردم منطقه نگران زندگی شان بودند و مهاجرت از عواقب این پدیده بود که خوشبختانه موضوع مهاجرت با اجرای این طرح ها منتفی شده است.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه در 18 سال گذشته با مشکل خشکسالی مواجه شده که این امر در سال های اخیر شدت بیشتری یافته و بر اثر پسروی آب دریاچه، شوره زارهایی ایجاد شده که موجب بروز پدیده بیابانزایی در منطقه شده است.
این مناطق با هجوم نمک به حاشیه دریاچه وسعت بیشتری به خود گرفته که هم اکنون برای مقابله با تداوم این امر، طرح های مقابله ای از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیش بینی و اجرا می شود.
علاوه بر این طرح ها که شامل ایجاد پوشش گیاهی ثانویه است، مراتع حاشیه دریاچه نیز نیازمند مدیریت است تا در آینده به بیابان تبدیل نشود.
خوشبختانه دولت یازدهم از همان ابتدای آغاز به کار خود تلاش همه جانبه ای را برای تثبیت دریاچه انجام داده است.
کدخبر100037
انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.