آیرال خبر- علی لاریجانی در گفت‌وگویی ویدیویی به برخی حواشی در خصوص رابطه با احمدی‌نژاد و روحانی و یکشنبه معروفِ مجلس پاسخ داده است.

به گزارشآیرال خبر، علی لاریجانی نامی شناخته شده در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است. رئیس مجلسی که طی چند سال اخیر انتقادات زیادی متوجه وی بوده و با تصویب قانون جدید منع حضور نمایندگان برای سه دوره متوالی دیگر نمی‌تواند به صندلی نمایندگی مجلس تکیه بزند. لاریجانی طی گفت‌وگوی ویدیویی با مثلث به برخی ناگفته‌های سالهای اخیر پرداخته است که بخشی از این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

مجری: اخیرا شما از فرصت ۴ ماهه رهبری برای اصلاح ساختار اقتصادی سخن گفته بودید اما تعبیر اصلاح ساختار حکومتی از آن شد. آیا منظور شما تغییر نظام ریاستی به پارلمانی است؟

لاریجانی: نه. من چنین برداشتی ندارم و زمان را هم مصتضی این مساله نمی‌بینم. اگر منظور شما تغییر قانون اساسی است زمان و شرایط اقتضای این مساله را ندارد و مقصود این است که ساختارهای اقتصادی متناسب با شرایط باشد. ماچالش‌های زیادی داریم که با همین قانون اساسی می‌توانیم حل کنیم و چرا دورنمای دیگری ترسیم می‌کنیم؟قانون اساسی فعلی ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند چالش‌ها را برطرف کند و مهم تصمیم‌گیری بر اساس برداشت‌های علمی است. صندوق‌های بازنشستگی مشکل ماست و ۸۰ هزار میلیارد تومان مانند کارمندهای ادارات حقوق می‌دهیم و باز هم وضع بازنشستگان خوب نیست چون این صندوق‌ها از نفس افتادند و باید احیاشوند. ما سال گذشته برای احیای صندوق‌های بازنشستگی قانون گذاشتیم اما دولت اجرا نکرد.

نمی‌گویم قانون اساسی لازم نیست عوض شود؛ بالاخره قانون را زمانی نشستند و با فکر تصویب کردند و ممکن است بعضی جاها باید تغییر کند اما مشکل امروز ما این نیست.

مجری: برخی نوشته‌اند که آقای روحانی آخرین رئیس جمهور ماست و سال ۱۴۰۰ رئیس جمهوری نداریم

لاریجانی: در کشور حرف‌های تحلیلی زیاد می‌زنند در حالیکه پشت صحنه‌ای ندارد و توهماتی است که مبنای دقیقی ندارد.

مجری: در گفت‌وگویی با عطریانفر اعلام کردند که نقد آقای لاریجانی را به نسیه عارف ترجیح می‌دهیم. این نسبت امروز به هم خورده است؟

لاریجانی: یعنی چه؟

مجری: یعنی مدتی از شما حمایت کردند و پای حمایتشان ایستادند اما پیش از انتخابات هیئت رئیسه دیگر حمایت نکردند

لاریجانی: من نسبتی با هیچ جریانی نداشتم که حالا بهم بخورد و خودشان تشخیصشان این بود و نمی‌دانم پشت صحنه چه بود. خیلی هم چیز مهمی نبود که بزرگش کردید.

مجری: فکر می‌کنید در سال ۹۸ همان ائلاف ۹۲ را که در ۹۶ تکرار شد، خواهیم داشت؟

لاریجانی: نمی‌دانم چون خیلی زود است. ما احزاب به آن شکل نداریم که مثل حزب جمهوری اسلامی از قبل با یک چارچوب و نظریه عمیق وارد صحنه شده باشند و بیشتر ائتلاف‌های نزدیک انتخابات است. نمی‌دانم این مسیر در آینده چگونه تغییر می‌کند و بستگی به این دارد که چگونه به آینده خودشان و کشور نگاه می‌کنند. و خیلی از مسائل اطلاع ندارم چون نه من وقتش را دارم و نه آقایان نیاز دارند.

مجری: در مصاحبه قبلی گفته بودید با آقای روحانی به نسبت روسای جمهوری قبلی راحت‌ترید و حالا برخی می‌گویند که فاصله گرفته‌اید. فکر می‌کنید همان نسبت سابق بین شما برقرار است؟

لاریجانی: آنچه که منفکر می‌کنم بین دستگاه‌های اجرایی باید مسائل خصلتی نباشد و حداقل دخالت ندهند. مشکل در دولت قبل این بود که خصلتی رفتار می‌شد و چارچوب‌های ساختاری حکومت را به هم می‌زد. ما حالا این مسائل را نداریم و یا کم احساس می‌شود و من هم رعایت می‌کنم در همه بخش‌ها. ممکن است بخشی به من ظلم هم بکند اما تلاشم این است که در تصمیمات دخالت ندهم چون ظلم به ملت می‌دانم. وگرنه مناسبات دیگری با هم نداریم و الان هم مثل قبل است. نه قبلا مناسبات خاصی داشتم و نه الان فاصله گرفتم و آنچه که مصلحت می‌دانم، می‌گویم و به دنبال دشت چیزی نیستم.

مجری: موضعتان در خصوص FATFچیست؟

لاریجانی: آنچه که رهبری فرمودند و من در مجلس هم خواندم این بود که ایشان مخالفتی با بررسی این موضوع در مسیر قانونی ندارند بنابراین اهاله دادند که بخش‌ها حکومتی فکر کنند و تصمیم‌گیری انجام دهند و نظر خاصی نداشتند و دولت و مجلس و شورای نگهبان بررسی کند.

مجری: با کدام یک از مقامات سیاسی مراودات خانوادگی دارید؟

لاریجانی: من کمتر مراودات خانوادگی دارم. من مقیدم و به فرزندانم هم گفتم وارد سیاست نشوند.

مجری: نظرتان در مورد اظهارات اخیر احمدی‌نژاد و انتقاد از وضعیت آزادی بیان چیست؟ در حالیکه در مصاحبه‌ای تعرضاتی هم به رهبری داشتند

لاریجانی: خیلی نمی‌خواهم در این خصوص نظر بدهم. به نظرم ایشان مغشوش حرف می‌زنند.

مجری: چندی پیش دوباره فیلم معروفِ یکشنبه مجلس را دیدم. داستان اختلاف شما و احمدی‌نژاد از کجا شروع شد؟

لاریجانی: این داستان از خودشان شروع شد. ایشون مشکل با خودش دارد تا دیگران. مشکل با رهبری را شما مطرح کردید؛ کم رهبری از احمدی‌نژاد حمایت کرد؟ پس مشکل ایشان جای دیگری است.

مجری: در ماجرای دکتر ظریف ورودی داشتید؟

لاریجانی: شبی که این اتفاق افتاد، مطلع نبودم و صبح قبل از ورد به صحن مساله را شنیدم و تماس گرفتم و تلفنشان جواب ندارد و تا بعد از ظهر مجلس بودم. ایشان هم تلفنشان به هر دلیلی قطع بود اما تماس با دیگران بود که ببینیم ریشه این مساله چه بود. چون برخی خوشحالی‌ها توسط آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها رخ داد که برای کشور خوب نبود. بعد از جلسه مجلس شب گوشی ایشان روشن شد و مسائل را به من گفتند و توصیه من این بود که واکنششان مفید نیست هرچند که در برخی جاها شاید حق داشته باشند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.