آیرال خبر- در جهان امروز به مدد فراگیری شبکه‌های اجتماعی هیچ اتفاقی پنهان نمی‌ماند و هر پدیده‌ای به سرعت نور پخش می شود.

به گزارش آیرال خبر، در روز گذشته ویدیویی از گوینده شبکه خبر تلویزیون در فضای مجازی منتشر شد که گوینده در حال خواندن خبر در یک بخشی به اشتباه به جای «سامانه موشکی» گفت «سامانه پوشکی» و البته بعد سریع آنرا اصلاح کرد.

بعد از بازنشر گسترده این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی شبکه خبر در بخش خبری ساعت ۲۰ با «شریفی مقدم» خواننده خبر تماس گرفته شد و او درباره این اشتباه خواندن پوشک به جای موشک توضیح داد:

«خبر مربوط به سامانه پاتریوت بود و پیشنهادی که آمریکا به ترکیه داد مبنی بر اینکه پاتریوت رو به جای اس ۴۰۰ روسیه خریداری کنه، پ پیشنهاد، پ پاتریوت اینها یه جورایی تو ذهن من چرخید. البته خبر کوتاه بود و از روی کاغذ داشتم می‌خوندم، می دونید که گوینده‌ها چشمانشون قبل از زبونشون داره حرکت می‌کنه، ما زودتر کلماتی که در ادامه میاد رو می‌بینیم و خودمونو آماده می‌کنیم برای خوندن آنها، پیشنهاد و اینها رو که دیدم پ اون یه جورایی چسبید به موشک و شد پوشک، سریع هم اصلاح کردم ولی خوب اتفاقی بود که افتاد. خوشحالم که بهرحال بهانه‌ای بود برای اینکه این خبر خنده‌ای به لبان هموطنان عزیمون بیاره »

۰۰:۰۰۰۰:۱۲

نکته جالب توجه استراتژی برخورد شبکه خبر با این اشتباه غیر عمد بود که به نوعی امیدوار کننده است، این بار به جای نادیده گرفتن و زیرسبیلی رد کردن و یا سعی در به فراموشی سپردن آن مستقیما به این قضیه پرداختند و توضیحات کامل گوینده خبر را هم برای آن پخش کردند.

قبل از این بارها صداوسیما دست به اقدامات اشتباه زده است و با وجود اینکه از طریق شبکه های مجازی، این اشتباه اثبات شده اما مسوولان صداوسیما نیازی به توضیح یا عذرخواهی در این زمینه احساس نمی کردند اما امیدواریم در آینده این روند تغییر کند و در صورت اشتباه سهوی یا عمدی، درباره آن توضیح دهند و در صورت نیاز، عذرخواهی هم ارائه کنند و برای جبران اشتباه، گام بردارند.

وقتی اتفاقی می‌افتد و هیچ توضیحی درباره آن وجود ندارد مخاطب احساس می‌کند که مورد احترام قرار نگرفته است. اینجاست که مخاطب این جمله را با خود زمزمه می کند: «واقعا ما رو چی فرض کردن؟»

اما این نمونه اخیر نشان داد که با یک رفتار صحیح و برخورد شفاف، چنین مسائلی را می‌توان از نقطه ضعف به سوژه ای برای جذب مخاطب تبدیل کرد.

۰۰:۰۰۰۰:۵۵
کد ویدیو

باید دریافت در جهان امروز به مدد فراگیری شبکه‌های اجتماعی هیچ اتفاقی پنهان نمی‌ماند و هر پدیده‌ای به سرعت نور پخش می‌شود و بهترین استراتژی برای هر رسانه‌ای حفظ پارامترهای دقت، سرعت و شفافیت است.

زمانه عوض شده و اقتضای روند تغییرات به گونه‌ای است که غفلت از این مسائل باعث عقب ماندگی می‌شود.

امید است این برخورد شبکه خبر سرمشقی گردد برای سایر بخش‌های صداوسیما تا در حوزه‌های دیگر هم به چنین شفافیتی بها داده شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.