خبرگزاری فارس: پرونده «ارسباران» هفته آینده برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود+تصاویر

به گزارش آیرال خبر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبدار اظهار داشت: در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونان سازمان میراث فرهنگی مستندات، فیلم‌ها و گزارش‌های مربوط به پرونده ارسباران برای ثبت‌جهانی در سال 2018 برای ارسال به یونسکو ارائه شد.

وی گفت: طبق اعلام معاون میراث فرهنگی سازمان و پس از چندین مرحله حضور کارشناسان سازمان در منطقه و انجام بررسی های تخصصی پرونده ثبت جهانی ارسباران تکمیل شده است و در روزهای اول بهمن ماه به یونسکو ارسال خواهد شد.

آبدار افزود: پرونده ارسباران ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر ساخته شدن اولین گنبد جهان در آن، دقیق‌ترین شهر دایره‌ای جهان، سیستم شهرسازی منحصر به فرد، تکنولوژی مواد و مصالح و ساخت برای اولین بار را دارا است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در تشریح این موضوع عنوان کرد: جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی در این منطقه در همکاری نزدیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی انجام شده است.

جنگل‌های ارسباران با احتساب عرصه و حریم‌ها بیش از 160 هزار هکتار وسعت دارد و در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود در سال‌های 1350 و 1352 شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شد.

این منطقه با داشتن کمتر از 0.05 درصد مساحت کشور بیش از 13 درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است  و29 درصد از پستانداران کشور،44 درصد پرندگان ایران، 32 درصد از دوزیستان کشور، 9 درصد آبزیان و 20 درصد خزندگان ایران در این منطقه ارسباران زندگی می‌کنند.

کدخبر110912

خبرنگار125

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.