پهلوانی

پهلوانی از دیرباز و در تاریخ کهن سرزمین ایران دارای ارزشی گرانسنگ و والا است. مردانی از جنس فروتنی، مروت، صداقت، پاکی، ادب، ایثار و از خود گذشتگی که میان مردمان هر زمانه ای جایگاهی ویژه داشته اند. دست گیرانی که روحیه سخاوت و خدمت به خلق را سرلوحه کار خود داشته و حامی مظلومان و فتادگان و دشمن ستمکاران و نامردان اند.

به گزارش آثیرال خبر به نقل از شهریار، ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی نام گرفته است. روزی که امیر مومنان، نخست پهلوان عالم، شاه مردان، اسوه جوانمردی و شجاعت سپاه اسلام، حضرت علی (ع) در نبرد با عمربن عبدود از جنگجویان عرب، نماد کفر و ظلم و ستم را به خاک نشاند و مقابل بی ادبی او، خشم خود فرو برد تا فقط برای رضای خدا و در راه خدا بجنگد و چنین شد که مولا علی (ع) با گذشتن از خود، فرهنگ پهلوانی را بنا نهاد.

معرفت و سخاوت، پیام پهلوانان به جامعه

با وجود گذشت سال هایی زیاد از دوران مردمداری پهلوانان نامی و بزرگان عیاری چون پوریای ولی و غلامرضا تختی در بازه های زمانی متفاوت که روایت های مختلفی از شجاعت، افتادگی، پایمردی و ادب آنها ثبت و نقل شده است، در زمان حاضر نیز جوانمردانی با معرفت، نوعدوست، دلیر و پردل در این مرز و بوم زندگی می کنند که سرآمد در میان مردم هستند.

شهر تبریز نیز پهلوانانی به خود دیده است که اگر ذره بین تاریخ حتی روی سال های نه چندان دور نرود، در همین دو، سه دهه اخیر هم می توان به نام هایی همچون ایوب بنی نصرت و پرویز هادی رسید. بنی نصرت در سال های ۷۱ و ۷۲ و هادی در سال ۹۳، موفق شدند بازوبند سه عقیق که واژه مبارک “یاعلی (ع) ” در آن حک شده است را به بازو ببندند. این دو پهلوان از دو نسل متفاوت نه یک بازوبند که با مرام و منش خود پیام مروت، معرفت، سخاوت، پایمردی، نیرومندی، راستی، فروتنی و تاسی به نخست پیشوای شیعیان و جوانمردان را به ایرانیان رساندند.

اخلاق پهلوانی باید در همه رشته ها در اولویت باشد

پرویز هادی یکی از دو پهلوان تبریزی عصر معاصر است که آوازه پایمردی، توانمندی و دلاوری او به گوش جهانیان رسیده است. این مرد ۳۲ ساله تنومند در کنار جثه عظیم و زورمندی و قهرمانی ها و مدال های خوشرنگ جهانی و آسیایی اش، به دست گیری از ضعیفان، مردم داری، خلق و خوی مردانگی، منش پهلوانی، خدمت به خلق و توجه به خدای متعال و اعتقاد به ائمه اطهار مشهور است.

این پهلوان نامی ایران در گفتگو با خبرنگار شهریار، صحبت های جالبی در ارتباط با خصوصیات یک پهلوان دارد. او می گوید: پهلوانی در ایران از قدیم دارای ارزش بوده و در تاریخ و خون ایرانیان است و مردم ما را به این منش می شناسند. این موضوع ارزشمند، از زمان حضرت علی (ع) تا زمان پوریای ولی و تختی و عصر معاصر جاودانه مانده و این جاودانگی نشان از ارزش و اهمیت والای پهلوانی است.

او اعتقاد دارد که کشتی یک ورزش پهلوانی است و لازم است تا در تمامی رشته های ورزشی این خصیصه های پهلوانی در اولویت قرار بگیرد. هادی می گوید: خوشحالم که عضو کوچکی از جامعه بزرگ کشتی هستم. کشتی رشته ای است پرافتخار که منش پهلوانی در آن حرف اول را می زند. کشتی در صف اول ورزش ها ایستاده اما با این حال من امیدوارم که در تمامی رشته ها اخلاق جوانمردی و پهلوانی رعایت شود.

پهلوانی به زور بازو نیست!

او معتقد است که پهلوانی، فتوت و مردم داری مقوله بزرگی است. این پهلوان می گوید: پهلوانی، صرفا داشتن بازوبند پهلوانی نیست. پدری که از صبح تا شب برای روزی و نان حلال کار می کند، خودش یک پهلوان بزرگ است. من این روز عزیز را به تمام مردم جامعه که برای کسب روزی حلال زحمت می کشند، بخصوص به جامعه ورزش و کشتی تبریک می گویم.

این کارمند شهرداری تبریز در پایان صحبت های متفاوت خود، تفسیر زیبایی از پهلوانی دارد. او معتقد است که پهلوانان واقعی شهیدان هستند و در این رابطه می گوید: من همیشه گفته ام که شهدای ما پهلوانان واقعی هستند. ما ورزشکاران عمرمان را صرف ورزش می کنیم و زحمت می کشیم تا به موفقیت هایی دست یابیم اما شهدا از جان، خون، زندگی و عمر خود می گذرند که این ایثار، کار هر کسی نیست. من در این روز بزرگ از همه شهدا یاد می کنم و امیدوارم که دعاگوی ما باشند و هر کدام از ما بتوانیم در عرصه ای که فعالیت می کنیم، راه این پهلوانان بزرگ را ادامه دهیم.

کار بدنی بدون فرهنگ و اخلاق ثمر ندارد

علی نیک رزم رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام آذربایجان شرقی و مسئول برگزاری مسابقات ورزش محلات شهرداری تبریز اعتقاد دارد که بدون فرهنگ و اخلاق، کار بدنی مثمرثمر نیست و یک ورزشکار باید روحیه پهلوانی داشته باشد.

او می گوید: فرهنگ پهلوانی نه تنها در ورزش های قدرتی، که در تمام رشته های ورزشی و حتی کل جامعه باید وجود داشته باشد و ما در هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان همواره علاقه مندیم که این فرهنگ با ارزش را در جمع ورزشکاران توسعه دهیم. در این زمینه، آموزش از پایه را در دستور کار داریم و معتقدیم که یک ورزشکار از خردسالی باید با مباحث ارزشی، اخلاقی و پهلوانی ورزش آشنا شود.

این قهرمان سابق و رئیس فعلی هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان رواج و تقویت فرهنگ پهلوانی و عیاری در مسابقات محلات شهر تبریز را جزو برنامه های این هیئت می داند و دلیل توجه به این امر را تاثیر ورزش در ایجاد فرهنگ ارزیابی می کند.

ورزش زمینه ساز فرهنگ پهلوانی است

به گفته نیک رزم، ورزش زمینه ساز فرهنگ پهلوانی است و از این رو هیئت پرورش اندام استان در برگزاری مسابقات قوی ترین مردان، پاورلیفتینگ و بدنسازی، در کنار توجه به رقابت ورزشکاران برای قهرمان شدن، نگاه ویژه ای به اخلاق و فرهنگ پهلوانی دارد.

مسئول برگزاری مسابقات ورزش محلات شهرداری تبریز می گوید: هیئت بدنسازی استان در ترویج مباحث عقیدتی نیز فعال است و هم اکنون ما چند عضو داریم که از مدافعان حرم و یا جانبازان مدافع حرم هستند. همه مسابقات و مراسم های ما با عنوان گرامیداشت شهدا برگزار می شود چراکه ما اعتقاد داریم که شهدا و مدافعان حرم پهلوانانی پردل و شجاع و از جان گذشته هستند.

به اعتقاد او، جسم قوی و به خاک زدن پشت حریفان، ملاک پهلوانی نیست و کسانی بودند و هستند که جسم قوی نداشته اند اما از نظر روح و اعتقاد و اخلاق بسیار بزرگ بوده اند و بزرگی کرده اند.

پهلوانانی که پلاک شان، مدال شان شد

غالب پهلوانان بویژه در عرصه زورآزمایی و میادین ورزشی، خصوصیاتی چون پرورش جسم و تن، زورمندی و دلاوری را در کنار جوانمردی، اخلاق و احترام دارند و هنر، ادب و ورزش را با هم ترکیب کرده اند. اما ایران و آذربایجان و تبریز، غیر از ایستادگان در بالاترین سکو و دارندگان بازوبند، پهلوانانی ماندگار داشته و دارد که شاید برای زمین زدن حریفان زور بازو و نیروی جسمانی یک ورزشکار را نداشته اند اما دلیر و پردل بوده اند، شاید از دری کوتاه تر از قد خود برای ورود به زورخانه عبور نکرده اند اما در خدمت به خلق و طاعت پروردگار، همواره سر تعظیم فرود آورده و افتادگی پیشه کرده اند. گود زورخانه آنها خط مقدم جبهه، خطوط مرزی و حفظ تمامیت ارضی بوده و سنگ و تخته شنو و میل و کباده شان، همان سلاح شان برای شکست ظالمان و متجاوزان بوده است.

این غیورمردان، پهلوانان، تربیت شدگان مکتب علوی، دلیران و آزادمردان با ازخود گذشتگی و ایثار و اطاعت از فرامین ولی فقیه زمان، میهن را از شر خبیثان بدذات، کوردلان حسود و عنودان بدگهر در امان نگه داشته اند تا خلقی در سایه منویات رهبری و معرفت و پایمردی این نیکان و پاکان، در امنیت و آرامش زندگی کنند.

سرداران شهید و رشید آذربایجان همچون شهید آقا مهدی باکری و شهدای مدافع حرم، از جمله این پهلوانان و بزرگان ماندگار تاریخ اند که گوهرانی ارزشمند، اسطوره هایی مانا، مردانی از جنس رادمردی، افتادگی، اصالت، بزرگی، فداکاری، احترام، جوانمردی و دلاوری اند. آنان که مقابل حضرت حق زانو زدند تا صاحب بالاترین مقام و منزلت باشند و پلاک شان، مدال شان باشد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.