67582.jpg

سه شنبه های بدون خودرو نام کمپینی است که حالا دیگر کمتر کسی با آن ناآشناست، هر هفته مسئول جدیدی از پیوستن خود به آن خبر می دهد و دیگران را هم برای پیوستن به آن دعوت می کند.

به گزارش آیرال خبر به نفل ار شهریار، شاید پر بیراه نباشد اگر بگوییم خود کوروش بختیاری هم وقتی در بهمن ۱۳۹۴ یکه و تنها داشت به چنین کاری فکر می کرد باور نداشت که پویشی که راه اندازی می کند حالا شعار باز پس گیری خیابان از چهارچرخ ها را سر دهد.

مجموعه اتفاقاتی که برای سه شنبه های بدون خودرو رخ داد مصداق عینی همین شعر است:

 گاهی گمان نمی کنی ولی خوب می شود

 گاهی نمی شود که نمی شود که نمی شود

گه جور می شود خود آن بی مقدمه

گه با دو صد مقدمه ناجور می شود

پویش سه شنبه های بدون خودرو هم گرچه رخدادی بدون مقدمه نبود اما مسیری مردمی و بدون حمایت دولت را طی کرد تا به شعار حکمرانی دوچرخه در خیابان های کشور برسد.

پیوستن شهرداران کلانشهرهای مختلف به این کمپین و در دستورکار قرار گرفتن اقدامات عملی برای توسعه دوچرخه سواری در شهرها نشان از موفقیت آن دارد.

پویش سه شنبه های بدون خودرو هشت هدف مشخص را از ابتدا دنبال می کرد:

۱-      ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان در راستای توسعه شهرهای سالم.

۲-      توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان یک شیوه کارآمد جابه‌جایی در مسافت‌های کوتاه.

کمک به کاهش آلودگی هوا و صدا، ازدحام تردد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها شامل بیماری، ۳-حوادث، ناهنجاری‌های اجتماعی، مرگ و میر وغیره.

۴-کاهش خودروهای تک‌سرنشین و افزایش ظرفیت تردد خودروهای عمومی و سطح خدمت آن.

۵- ارتقای نقش حمل و نقل عمومی و تغذیه آن از طرف افراد پیاده و دوچرخه‌سواران.

۶- صرفه‌جویی اقتصادی خانواده و جامعه در مصرف سوخت و هزینه‌های تجملاتی.

۷- اشتغال‌زایی از محل توسعه خدمات حمل و نقل عمومی، خدمات شهری مرتبط با دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

۸- دوستی مستقیم با محیط زیست و سلامت از طریق کاهش وسایل نقلیه موتوری به عنوان اصلی‌ترین مولد آلاینده‌ها و منتشرکننده گازهای سمی همچون co2.

به نظر می رسد هشت هدف مشخص این کمپین تنها راه نجات شهرها از آلودگی و ترافیک و مشکلات ناشی از آنها است.

سعید نیکوخصلت عضو شورای شهر تبریز از مسئولین پیشتاز در پیوستن به کمپین سه شنبه های بدون خودرو بود. او حمایت از دوچرخه سواری را هم زمان با شروع کارش در شورای شهر آغاز کرد.

او روز تحلیف اعضای شورا با دوچرخه به عمارت شهرداری تبریز رفت تا بگوید دوران جدیدی در حمل نقل عمومی و بدون خودرو شخصی برای تردد در شهر آغاز شده است.

حناچی دیگر مسئول بلند پایه شهری بود که وقتی به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد در جمع مدیران شهرداری تهران از پیوستنش به این پویش خبر داد و گفت: تصمیم دارم سه شنبه‌ها از خودروی شخصی استفاده نکنم و از شما هم به عنوان مدیران شهری می‌خواهم این کار را انجام دهید و اشکالی ندارد که در این زمینه ریا کنید، از اقدامات صرفا نمادین هم پرهیز کنید. ما اگر خودمان این شعار را عملی کنیم مردم هم انجام می‌دهند، به این معنی که وقتی خودمان یک روز در هفته از خودروی شخصی استفاده نکنیم می‌توان این را به روزهای دیگر هفته نیز تسری داد.

او در ادامه در جلسه شهرداران کلانشهرها از تمام شهرداران کشور خواسته بود به این کمپین بپیوندند.

شهردار تبریز نیز از شهردارانی است که این کمپین را با جدیت پیگیری می کند. او خبر از توسعه مسیر های ویژه دوچرخه سواری در تبریز داده است و می گوید: توسعه حمل و نقل عمومی بیشترین حجم بودجه سال ۱۳۹۸ شهر تبریز را به خود اختصاص خواهد داد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا کمپین سه شنبه های بدون خودرو می تواند به امپراطوری چهارچرخ ها در خیابان های کشور پایان دهد یا خیر.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.