رئیس جمهور در واکنش به ورود آلودگی به رود ارس از بخش ارمنستان گفت: در هر جلسه‌ای و هر وقت مقامات ارمنستان را دیدیم مسأله آلودگی رودخانه را گوشزد کردیم؛ اما اختلافاتی در مورد منشأ آلودگی وجود دارد که در دست پیگیری است.

به گزارش آیرال خبر، حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی، با بیان اینکه از ابتدای دولت، این پنجمین بار است که در تبریز حضور می یابم، اظهار داشت: هدف از این سفر، بازدید از مناطق زلزله زده و بررسی روند بازسازی بود تا برای تسریع در تحقق خواسته‌های مردم دستورات لازم صادر شود.

وی با اشاره به اینکه قرار بود هم به میانه و هم به سراب برویم ولی وضعیت هوا اجازه سفر به این شهر را نداد، افزود: مسولین تلاش زیادی در مناطق زلزله زده کردند و مردم از خدمات راضی بودند ولی مردم در این دیدارها بر تسریع ساخت منازل تاکید داشتند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه چیز برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله زده محیا است، اظهار کرد: دولت در این زلزله بعد از 48‌ ساعت بودجه را تصویب کرد و در 72 ساعت واریز کرد که یکی از اقدامات فوری در مواقع بحران بوده است.

وی افتتاح طرح های مختلف در آذربایجان شرقی را مورد اشاره قرار داد و گفت: راه آهن مطالبه سال‌های دور مردم این استان بود و امروز اولین قطار از بستان آباد عازم مشهد شد.

روحانی با بیان اینکه شنیدن صدای سوت قطار در هر استان موجب شادمانی مردم و نشاط خدمتگزاران است تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا آخر سال آینده راه آهن میانه-بستان آباد به تبریز برسد و  صرفه جویی در وقت و سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی ویژگی این طرح است. امروز خوشحالیم که به وعده خود به مردم برای  اتصال 5 استان به راه آهن سراسری عمل کردیم و بقیه وعده‌ها هم به تدریج عملی می‌شود.

وی در ادامه، آذربایجان را به دلیل جغرافیا و قدرت تجارت و همسایگی با کشورهای مختلف، مهم و استراتژیک دانست و گفت: ما در جمع اتحادیه اوراسیا قرارداد تجاری موقت را امضا کردیم که تحول بزرگی برای صادرات است، بر اساس این قرارداد 800 قلم کالا از صادرات و تعرفه‌های گمرکی معاف هستند و می‌توانیم در بازار 5 کشور عضو این اتحادیه حضور قابل توجهی داشته باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در سفر باکو برای گسترش روابط تجاری با آذربایجان تلاش کردیم، تصریح کرد: در جمهوری آذربایجان، خودروسازی و داروسازی و شهرک صنعتی می‌سازیم، ضمن اینکه با آذربایجان، ارمنستان و ترکیه هم در زمینه تجارت روابط صمیمانه داریم.

وی با بیان اینکه در روابط با همسایگان، در برخی اقلام معافیت یا تخفیف تعرفه ایجاد کردیم، اضافه کرد: در زمینه راه‌های ارتباطی و سیاست و… تسهیلات ایجاد کردیم تا تجار ایرانی بتوانند محصولات با کیفیت خود را صادر کنند. از سوی دیگر هم تلاش می‌کنیم راه آهن را بین کشورهای همسایه توسعه دهیم که در این راستا، راه آهن آستارای ایران به آستارای آذربایجان وصل شد و اتصال به راه آهن بین المللی از سایر مبادی هم پیگیری می‌شود.

روحانی، رفع دغدغه‌های زیست محیطی را در کشور مورد تاکید قرار داد و افزود: تولید بنزین و گازوییل یورو 5 در پالایشگاه‌ها، یا توسعه راه‌ها و ریل‌ها برای کاهش آلایندگی و یک اقدام زیست محیطی است چراکه مسأله محیط زیست برای ما مهم است.

وی در واکنش به آلوده کردن رود ارس از سوی ارمنستان ابراز داشت: در هر جلسه‌ای و هر وقت مقامات ارمنستان را دیدیم مسأله آلودگی رودخانه را گوشزد کردیم، اما اختلافاتی در مورد منشأ آلودگی وجود دارد که در دیدارهای وزیر نیرو و بنده با نخست وزیر ارمنستان، رفع آلودگی را پیگیری می کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد کوتاهی بانک‌ها در پرداخت سرمایه در گردش به صنعتگران، تصریح کرد: 40 درصد منابع بانکی باید به سرمایه در گردش صنعت اختصاص یابد، ممکن است کافی نباشد و مشکلاتی در مصرف آن باشد ولی به استاندار تاکید می‌کنم که اگر مشکلی در این مسیر باشد،  به این استان کمک می‌کنم چراکه حمایت مالی در این شرایط برای صنعت بسیار مهم است.

روحانی معادن را از منابع مهم درآمدی و اشتغال کشور دانست و افزود: قدم اول این دولت این بود که معادنی را که قبلا ثبت شده و راکد بود، آزاد کردیم. افرادی در گذشته معادن را ثبت کرده بودند و سالها استفاده نکرده بودند که اینها ملغی شدند. قدم دوم در این راستا افزایش اکتشافات است، کشف معادن در دولت یازدهم بیش از کل تاریخ کشفیات معادن در ایران است.

وی افزود: معادن عظیم آهن در شرق کشور کشف شد، در نفت هم مخزن بزرگی کشف شد که از مخازن بزرگ تاریخ کشور است چراکه 53 میلیارد بشکه نفت ذخیره شده در این مخزن دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در آذربایجان شرقی هم در سفر قبلی برای ذوب مس قدم خوبی برداشته شد و امروز هم نفلین سینیت راه‌اندازی شد و بقیه معادن هم باید پیگیری شود تا معادن به عنوان منبع عظیم درآمد و اشتغال مورد بهره گیری قرار گیرد. سرمایه گذار معادن داشته باشیم و محیط زیست مشکلی نداشته باشد، ما آماده همکاری هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مسایل مطرح شده در مورد کاهش اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه پس از بارندگی‌های مناسب سال گذشته، تاکید کرد: من قول می‌دهم که موضوع دریاچه ارومیه را تا احیای کامل دنبال می‌کنیم. حرکت خوبی برای احیای دریاچه ارومیه در این دولت آغاز شد و سطح دریاچه به حد خوبی رسید که خطر خشکی از بین رفت و امروز وضعیت خوبی داریم.

روحانی به دو طرح مهم برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: طرح انتقال آب از «زاب» یکی از مهمترین طرح ها است که تنها چند کیلومتر از تونل باقی مانده تا آب به دریاچه برسد که پیگیر هستیم زودتر تمام شود چراکه بعد از تکمیل تحول چشمگیری در دریاچه ایجاد می‌کند. طرح مهم دوم هم تکمیل تصفیه خانه‌های حاشیه دریاچه ارومیه است که این طرح هم تحول خوبی در دریاچه ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: ما دریاچه ارومیه را به عنوان مسأله مهم می دانیم و تا نقطه مطلوب تلاش می کنیم که این دریاچه به مرکز با ثبات گردشگری و درمان تبدیل شود و قول می دهیم این راه را ادامه دهیم.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.