مراسم چهلمین سالگرد شهادت نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی، آیت‌الله قاضی طباطبایی، امروز در تبریز برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر، مراسم چهلمین سالگرد شهادت شهید محراب، آیت‌الله قاضی طباطبایی، امروز در مسجد مقبره تبریز برگزار شد.

در این مراسم که با حضور گسترده مسئولان استانی و عموم مردم برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به نقش مهم این عالم مجاهد در قیام 29 تبریز سال 56 اظهار داشت: آیت‌الله قاضی حق بزرگی بر گردن آذربایجانی‌ها دارد چرا که رهبری این قیام رهایی بخش را برعهده داشت.

وی افزود: قیام 29 بهمن مردم تبریز، حرکت توفنده انقلاب اسلامی را شتاب بخشید و در این میان نقش آیت الله قاضی که به حق خمینی آذربایجان نام گرفت تعیین کننده بود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در ادامه خاطر نشان کرد: آذربایجان و تبریز مهد شهید و شهادت است و در دفاع از انقلاب و ارزشهای اسلامی همیشه پیشگام بوده است.

گفتنی است شهید آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی، فرزند آیت الله حاج میرزا باقر، در سال 1293 شمسی در تبریز متولد شد.

وی تحصیلات مقدماتی علوم دینی را از پدر بزرگوار و عموی گرامی‌اش، آیت الله میرزا اسد الله در تبریز فرا گرفت و در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش ، به خاطر مبارزات انقلابی به تهران تبعید شد و پس از چند ماه به تبریز بازگشت.

این علم مجاهد سپس به شهر مقدس قم رفت و از محضر مراجع عظام، آیت الله حجت، صدر، بروجردی، گلپایگانی و امام خمینی کسب علم کرد.

آیت الله قاضی طباطبایی پس از 10 سال تحصیل علوم دینی در قم و کسب فیض از محضر مراجع و علمای بزرگ، راهی نجف اشرف شد و در آنجا به محضر علمای بزرگی چون آیت الله حکیم، آیت الله عبد الحسین رشتی، میرزا باقر زنجانی، آیت الله بجنوردی و علامه محمد حسین کاشف الغطاء رسید و پس از رسیدن به مراتبی از علم و معنویت به ایران بازگشت و در تبریز اقامت گزید.

شهید قاضی با اوج گیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی ره در سال 1342، با حضور فعال خویش در صحنه‌های مبارزه با رژیم پهلوی، برای تحقق اهداف متعالی رهبر انقلاب گام‌های مؤثری برداشت.

همین فعالیت‌ها باعث شد که رژیم شاه او را دستگیر و در زندان قزل قلعه محبوس و سپس به شهرهای بافت کرمان و زنجان تبعید کند.

فشارهای روحی و جسمی رژیم ،این مجاهد شجاع را به شدت بیمار کرد و او پس از بهبودی به عراق تبعید شد و پس از پایان دوران تبعید به ایران بازگشت و دوباره در تبریز سکونت اختیار کرد و در این مدت هرگز دست از مبارزه و فعالیت نکشید به طوری که مردم به این مجاهد نستوه «خمینی آذربایجان »می‌گفتند.

آیت الله قاضی طباطبایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در مقام نمایندگی امام خمینی ره در آذربایجان و امامت جمعه تبریز به خدمات ارزنده خویش به اسلام ادامه داد و زحمات بسیاری را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی متحمل شد .

این عالم مبارز سر انجام در دهم آبان سال 1358مصادف با عید قربان هنگامی که نماز مغرب و عشاء را در مسجد شعبان تبریز به جا آورد به دست گروهک تروریستی فرقان به شهادت رسید.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.