نود و دومین جلسه شورای شهر تبریز صبح امروز با حضور هر ۱۳ عضو شورا برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر، مرتضی موحدنیا در نود و دومین جلسه شورای شهر تبریز در گزارش درآمد و هزینه کرد شهرداری تبریز اظهار داشت: در هشت ماهه نخست امسال ۶۰ درصد درآمد بودجه تحقق یافت که در مقایسه با هشت ماهه نخست سال ۹۶ دو درصد افزایش داشته است.

وی افزود: هزینه‌های جاری از ۸۲ درصد به ۵۴ درصد کاهش داشته که عمده دلیل آن عدم بازپرداخت تسهیلات می‌باشد، دلیل کاهش درصد عمرانی از ۲۴ به ۱۷ درصد نیز عدم ثبت اسناد هزینه‌های بین راهی بوده است.

معاون طرح و برنامه ریزی شهرداری تبریز با اشاره به کاهش ۲۸ درصدی ماموریت و سفر کارکنان شهرداری تصریح کرد: با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، اجاره املاک و تسهیلات نیز هزینه‌های این بخش را بسیار پایین آورده‌ایم.

شهین‌باهر: نماینده مجلس را ده دقیقه نگه داشته‌اند، مجلس گرفتار شده است!

در ادامه ایرج شهین‌باهر در خصوص درآمدزایی شهرداری گفت: عوارض جرایم ماده صد مربوط به امروز نیست بلکه پرونده‌ای که ده سال در کشوها مانده بود و پرونده‌های گردن کلفت را وصول کرده‌ایم، چیزی که شهرداری اراده کرده این است که عوارض را از همه دریافت کنیم نه اینکه برخی به دلیل ارتباطات عوارضشان را پرداخت نکنند.

وی ادامه داد: در حالیکه در چنین رکودی انتظار افزایش درآمد توسط شهرداری در هیچ شهری وجود ندارد درآمد ما دو درصد افزایش یافته و این در صورتی است که در سال ۹۷ در مقایسه با سال گذشته تغییر کاربری صفر بوده در حالیکه در سالهای دور بیست درصد درآمد شهرداری تبریز از این تغییر کاربری بوده و همین موضوع باغات تبریز را از بین برده است.

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از ردیف های درآمدی شهرداری غیر نقدی است، ابراز داشت: بخشی دیگر نیز مربوط به تعهدات دولت در حوزه‌های مختلف است که تا اینجای سال ریالی از آن به شهرداری پرداخت نشده است.

وی در خصوص کاهش هزینه‌های عمرانی اذعان داشت: در بحث عمرانی چون در هشت ماهه نخست سال قرار داریم و تمام اسناد آخر سال ثبت می‌شود بسیاری از سندها ثبت نشده و در گزارش بعدی قطعا این درصد به دلیل ثبت سند، افزایش خواهد یافت.

شهین‌باهر با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ما ناشی از قوانینی است که نیاز به تغییر دارد، عنوان کرد: به خاطر اینکه یک نماینده مجلس را ده دقیقه نگه داشته‌اند چند جلسه‌ای می‌باشد که مجلس گرفتار شده در حالی که طرح درآمدهای پایدار دو سال هست که در مجلس مانده است.

 

وی در پاسخ به یکی از اعضای شورا درباره بازپرداخت تسهیلات بانک شهر اظهار داشت: موضوع بازپرداخت تسهیلات شهرداری، در آستانه تعیین تکلیف است و به محض استقرار مدیرعامل جدید بانک شهر، شهرداری بازپرداخت اقساط را آغاز خواهد کرد.

شهردار تبریز خاطرنشان ساخت: بازنشسته کردن حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نیروی شهرداری، به علت پرداخت پایان کار این نیروها، عملا تاثیر چندانی در کاهش هزینه های شهرداری باقی نگذاشته است اما این تاثیر از سال آتی مشخص خواهد شد.

فریدون بابایی اقدم نیز با اشاره به هدف از گزارش به شورا گفت: سالهاست تحقق پذیری بودجه شهرداری گفته می‌شود اما بودجه‌ای می‌نویسیم که بیش از پنجاه یا شصت درصد از آن محقق نمی‌شود، از بودجه‌های بعدی رقم واقعی بیاورید چون رقم بالا نشان از قدرت شهرداری ندارد.

وی ادامه داد: وام منطقه دو شهرداری به بانک شهر ۱۱۰ میلیارد جریمه و سود بانکی دارد و هر ماه پنج میلیارد افزایش می‌یابد در این وضعیت این رقم را پرداخت کردن جفا در حق مردم است، پس باید به فکر پرداخت اصل وام و توافق با بانک باشیم.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه بودجه عمرانی سال ۹۷ تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است، تاکید کرد: برخی پروژه‌های تعریف شده در قالب برنامه بودجه تا به این موقع از سال ، هنوز آغاز نشده‌اند و این تعلل باید در کمیسیون عمران بررسی شود.

وی طی تذکری عنوان کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل شهرهای دوست دار کودک، شهرداری اقدامات لازم  را در این خصوص آغاز کند.

بابایی اقدم تاکید کرد: در دید و بازدیدهای شهردار و اعضای شورای شهر از مراکز خیریه و مراکز بهزیستی، درخواست‌های مهمی صورت می‌گیرد اما به رغم اختیارات قانونی شهرداری، اقدامات لازم در پیگیری این خواسته ها صورت نمی‌گیرد.

بهشتی: شهری در ژاپن هم جمعیتِ تبریز با ۱۲۰ نفر اداره می‌شود

در ادامه محمدباقر بهشتی توضیح داد: به شهرداری تاکید شده تا گزارش ماهانه تحقق بودجه را به صورت تحلیلی در اختیار اعضای شورای شهر بگذارد لذا هزینه‌های عمرانی  باید حداقل ۴۰ درصد از بودجه شهرداری را تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه سیاست شهرداری درباره ساختار شهرداری و تراکم نیروها در این سازمان مشخص نیست، گفت: عوارض نوسازی در شهرداری کلانشهرهای دنیا عموما بیش از ۳۰ درصد است در حالی که این رقم در شهرداری های کلانشهرهای کشورمان تنها ۲ درصد است!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص نیروی کار شهرداری تبریز تصریح کرد: در شهرهای همتراز با جمعیت تبریز در کشور ژاپن مجموعه شهرداری ها تنها با ۱۲۰ نفر اداره می‌شود و این نشان می‌دهد که ساختاری اداری در شهرداری‌های ما اشکالات جدی داشته و باید برای آن برنامه ریزی‌های مدونی انجام شود.

همچنین  در اعتراض محمدباقر بهشتی در خصوص در دستور قرار نگرفتن مصوبه این کمیسیون مبنی بر اجازه استقراض مبلغ ۲۰۰ ملیارد تومان برای خرید اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی اعضای شورا با رای مثبت این ردیف را در دستور کار شورای شهر قرار داده و به تصویب رساندند.

در ادامه این جلسه فرج محمدقلیزاده در خصوص گزارش بودجه تاکید کرد: مقایسه میزان تحقق بودجه عمرانی با میزان پرداخت‌های ماهیانه شهرداری به نیروهای درون سازمانی است قطعا نتیج قابل توجهی را در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: نکته دیگر کسری ۴۰ درصدی در تحقق بودجه است که یک مشکل بزرگ به حساب می آید، همچنین کاهش درآمد شهرداری از محل تغیر کاربری جای خوشحالی است در عین حال که افزایش درآمد از محل جرایم کمیسیون های ماده صد  و همچنین فروش اموال شهرداری نگران کننده است.

عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان ساخت: هزینه‌های جاری و هزینه‌های عمرانی به هیچ عنوان تناسبی با هم ندارند، این مشکلی است که در سازمان شهرداری وجود دارد و و اگر دقت لازم را نداشته باشیم در آینده نزدیک شهرداری زمینگیر خواهد شد.

شهرام دبیری نیز در این جلسه عنوان کرد: در آمدهای ناشی از سرمایه گذاری در گزارش مربوط به تحقق بودجه مغفول باقی مانده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، تنها ۱۵ درصد از درآمدهای شهرداری را درآمدهای پایدار تشکیل می‌دهند که باید این درآمدهای پایدار توسط شهرداری افزایش یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه مشکلات مربوط به شورای شهر نیست، گفت: شهرداری‌ها که از سال‌های جنگ تحمیلی به دلیل عدم تحمیل هزینه به دولت به استقلال مالی رسیدند، برای اداره خود به تراکم فروشی روی آوردند اما این امکان دیگر از میان رفته است لذا باید طرح جدیدی ریخت و قوانین لازم را ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: اگر لایحه جدید مدیریت شهری به تصویب برسد، بخش بزرگی از مشکلات نیز حل خواهد شد.

در این جلسه محمد اشرف‌نیا با انتقاد از عدم ارائه راهکار در شورا اذعان داشت: متاسفانه در شورای شهر عموما همه اعضا تنها مشکلات را مورد اشاره قرار می‌دهند و اشاره‌ای به راهکار نمی‌شود!

وی افزود: در آغاز فعالیت شورای پنجم، قرار داشتیم که به صورت ماهانه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کنیم و مشکلات شهر  را به آنان منعکس نماییم اما این اتفاق رخ نداد هرچند برای این کار هنوز هم دیر نشده و باید نسبت به آن اقدام کنیم.

عضو شورای شهر تبریز طی تذکری تصریح کرد: برخورد بعضی مسئولان دولتی با نیروهایی که برای بهبود عملکرد پروژه‌های عمرانی، پیشنهاد داده‌اند، برای ما جای تاسف دارد و باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی ادامه داد: تامین آب شرب تبریز و توسعه فرودگاه، باید توسط شورای شهر به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

مسعودی‌ریحان: چه اشکالی دارد برای شهرداران مشاور خارجی بیاوریم؟!

غلامحسین مسعودی ریحان دیگر عضوی بود که در این جلسه در خصوص گزارش شهرداری اظهار داشت: از کارکنان شهرداری که در شرایط بغرنج اقتصادی موفق شده اند بودجه مصوب را تا این اندازه محقق کنند، به نوبه خود تشکر می‌کنم.

وی کفت: تغییرات به وجود آمده در شهرداری‌های ایران در طول تاریخ ۱۲۰ ساله تشکیل این سازمانها، عملا به سمت منفی بوده است!

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به قول‌های تبلیغاتی در زمان انتخابات ابراز داشت: همه اعضای شورای شهر در موعد تبلیغات، تاکید کرده‌ایم که در مقابل شهرفروشی و تراکم فروشی خواهیم ایستاد،  این را از خودمان بپرسیم که در این یک و نیم ساله در این مسیر چه کار کرده ایم؟!

وی اذعان داشت: در دنیای ورزش  هزینه‌های کلان خرج می‌کنند تا مربیان خارجی  بیاورند، چه اشکالی دارد که ما برای مشکلات شهرداری، مشاوران خارجی بیاوریم! حتی من می‌گویم اگر قانون اساسی اجازه می‌داد باید شهردار خارجی  می آوردیم!

سونیا اندیش نیز طی تذکری در این جلسه عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی تبریز، ساماندهی زنان بی خانمان بوده که قول مساعد همکاری برای تامین محل اسکان و اشتغال این زنان از سوی شهرداری‌های مناطق ۶ و ۷ داده شده است و ضمن تشکر از این مناطق امیدوارم مجدانه این موضوع را دنبال کنند.

وی ادامه داد: تغییر کاربری اراضی که درختان آن در روزهای اخیر قلع و قمع شده است، از سوی کمیسیون ماده ۵ استان مورد مخالفت قرار گرفته بوده است.در عین حال سال گذشته این کمیسیون آن را مورد تصویب قرار داده است.

نائب رئیس شورا تاکید داشت: همکاران شورای شهر و شهرداری توجه داشته باشند که مصوبه کمیسیون ماده ۵ وحی منزل نیست  و باید در این خصوص ورود کرده و توقف عملیات صورت گیرد، پارک شمس تبریزی جزو آخرین پارک‌های باقی مانده این شهر است که باید مراقب این ذخایر باشیم.

محمدزاده: از مسئولین اطلاعاتی و امنیتی می‌خواهم روزنامه معلوم الحار را مورد بازرسی قرار دهند

در این جلسه همچنین محرم محمدزاده در واکنش به حواشی صحبت‌هایش در هفته گذشته توضیح داد: دست تمام کارگرانی را که با حقوق ناچیز تا گلو در آب فرو می‌روند و پول ندارند حتی چکمه برای خودشان و کفش برای فرزندانشان بخرند را می‌بوسم.

وی ادامه داد: اگر امروز شهرداری بودجه‌ای دارد که می‌تواند به روزنامه‌ها بدهد این پول را به تمامی روزنامه‌ها بدهد نه که اختصاصی به روزنامه‌ای خاص داده شود، اما برخی روزنامه‌های معلوم الحال کارشان ریپورتاژ گرفتن از شهرداری و سازمان‌های آن است.

عضو کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: مردم به من رای نداده‌اند که بر روی کارهای غلط یک مدیر چشم‌پوشی کنم، من به هیچکس حق السکوت نخواهم داد زیرا جایگاه من نظارتی است من نماینده مردم هستم.

وی افزود: دو کلمه حرف می‌زنم و از مشکلات می‌گویم اما آن را تیتر می‌کنند پیشنهاد وقیحانه! پیشنهاد وقیحانه این است که به غیر از شما هیچ روزنامه‌ای نمی‌تواند آگهی بگیرد، کار وقیحانه بریدن صندوق صدقات، برداشتن عکس شهدا به صورت شبانه و گرفتن حق السکوت است.

محمدزاده خاطرنشان ساخت: به خودشان به قدری اجازه می‌دهند که علیه نماینده مردم طومار امضا کنند، از نهادهای اطلاعاتی و بازرسی خواهش می‌کنم وضعیت این روزنامه معلوم الحال را از سال ۹۰ تاکنون بررسی کنند که چگونه این همه رپورتاژ دریافت کرده‌اند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.