آیرال خبر: علی رغم همه تلاش های وزارت صنعت، نمایندگان مجلس، فعالین صنعتی و رسانه ها برای خروج ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری ها، رئیس سازمان خصوصی سازی از انتشار آگهی مزایده این شرکت خبر داد.

به گزارش آیرال خبر، سازمان خصوصی سازی با انتشار آگهی فروش، بلوک ۹۸.۲۸ درصدی سهام شرکت ماشین سازی تبریز را به قیمت پایه هر سهم ۱۵۴۸ ریال به صورت ۱۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۸ ساله به مزایده گذاشته است. این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید اخیر خود از شرکت مادر صنعتی ماشین سازی تبریز، خواستار خروج این شرکت از فهرست واگذاری های سازمان خصوصی سازی شده بود.

«محمدرضا نعمت زاده» با تاکید بر اینکه ماشین سازی تبریز شرایط واگذاری به بخش خصوصی را ندارد، گفته بود: ماشین سازی تبریز پس از خارج شدن از لیست واگذاری ها، دستکم باید 5 سال در اختیار ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) بماند تا خط تولید آن نوسازی شود.

وی تاکید کرد: ماشین سازی تبریز کارخانه ای منحصربفرد است و می تواند در صورت نوسازی و سرمایه گذاری جدید به یکی از قطب های صادراتی کشور تبدیل شود. محصولات این شرکت در دنیا مشتری دارد، و این را همه ما می دانیم.

اما رئیس کل سازمان خصوصی سازی، علی رغم خواست وزیر صنعت، نمایندگان مجلس و فعالین صنعتی مبنی بر خروج شرکت مادر صنعتی ماشین سازی تبریز از فهرست واگذاری، با این امر مخالفت کرده و گفته است: ماشین سازی تبریز «به هر نحو ممکن» واگذار خواهد شد!

«میر علی اشرف عبداله پوری‌حسینی» از آگهی نوبت دوم واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز در هفتم دی 94 خبر داد و گفت: با وجود درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر مهلت 5 ساله برای واگذرای سهام شرکت ماشین‌سازی تبریز، اما باید گفت این درخواست مطابق با سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیست.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مشمول واگذاری گروه یک می‌‌بایست تا پایان سال 1389 واگذار می‌‌شدند عنوان کرد: از تاریخ مذکور تا به امروز 5 سال گذشته که با مهلت 5 ساله برای واگذاری شرکت‌هایی همچون ماشین‌سازی تبریز باید گفت، در عمل فرایند واگذاری‌ها در گروه یک با 10 سال تاخیر مواجه خواهد بود.

پوری حسینی ادامه داد: قانون عنوان کرده که دولت ‌باید برای تاخیر و یا عدم واگذاری شرکت‌های اصل چهل‌ و چهاری ابتدا پیشنهاد داده و سپس در مجلس به تصویب نمایندگان برسد، در غیر این صورت هرگونه اقدام و یا مصوبه‌ای قابل اجرا نیست.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: اگر روحیه صبر و استقامت برای متولیان خصوصی سازی و واگذاری وجود نداشت، می‌بایست خیلی زودتر خصوصی‌سازی را رها می کردند! خصوصی سازی هم اکنون در ایران با دشواری و بسیار سخت جلو می‌رود و تعداد افرادی که به فرآیند خصوصی‌سازی کمک می‌کنند، نسبت به آنهایی که سنگ پیش پای آن می گذارند بسیار کمتر است.

پوری حسینی افزود: وقتی مجموعه دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود به یکباره فرآیند واگذاری‌ها با چالش مواجه می شود، چرا که عده‌ای که می بایست از پای سفره دولتی برخیزند ناراحت می شوند. امیدوارم بخش خصوصی آن چنان تقویت شود که دیگر نگرانی از بابت کنار رفتن سایه دولتی و ورود بخش خصوصی در مدیریت ها وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه این سازمان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا حداکثر طی سال آینده همه شرکت های باقی‌مانده در فهرست خصوصی سازی را واگذار کند، افزود: به دلیل فضای ملتهب انتخابات آتی، متاسفانه سرعت واگذاری های امسال کند شد و از سویی دیگر وضعیت بازار سهام با خصوصی سازی همراهی نکرد و امسال با شرایط سختی مواجه شدیم، اما امیدواریم حداکثر تا پایان سال 1395 همه شرکت های مشمول اصل 44 را واگذار کنیم.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: هم اکنون 120 شرکت در فهرست واگذاری‌ها قرار دارند که حدود 80 شرکت از این تعداد در سال جاری عرضه شده و 40 شرکت باقیمانده در سال آینده واگذار خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، بلوک 98.28 درصدی سهام شرکت ماشین سازی تبریز شامل 1648 میلیون و 205 هزار و 826 سهم به قیمت پایه هر سهم 1548 ریال و ارزش کل پایه 2551 میلیارد و 422 میلیون و 618 هزار و 648 ریال در روز هفتم دی ماه روی میز فروش می رود.

بر اساس این گزارش؛ این بلوک 98.28 درصدی قرار است به صورت 10 درصد نقد و بقیه اقساط 8 ساله واگذار شود و خریدار نیز در صورت برنده شدن در این مزایده 20 روزکاری مهلت خواهد داشت 10 درصد مبلغ پیشنهادی خود را به حساب دولت واریز کند.

گفتنی است گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه های کلانشهر تبریز واقع در منطقه صنعتی غرب است. این کارخانه تولید کننده انواع ماشین افزارهای صنعتی همانند انواع ماشین افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب و نفت، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین آلات نساجی، ماشین های تراش، ماشین های فرز، ماشین های مته، قطعات ریخته و ماشین افزارهای سی ان سی است.

مسئله واگذاری های اصل 44 و عملکرد سوال برانگیز سازمان خصوصی سازی در این رابطه مدت هاست که به یکی از دغدغه ها و نگرانی های فعالین بخش صنعت تبدیل شده است. این روزها بحث واگذاری گروه مادر تخصصی ماشین سازی تبریز بحث داغ فعالین این بخش است؛ در حالی که فعالان صنعتی می گویند ماشین سازی تبریز به سبب مادر تخصصی بودنش نمی تواند در لیست واگذاری ها قرار بگیرد، اما سازمان خصوصی سازی تاکید دارد به هر قیمتی که شده این شرکت را واگذار کند.

گفتنی است پیش از این سازمان خصوصی سازی 240 شرکت و مجموعه دولتی از جمله باشگاه های استقلال و پیروزی تهران را به دلایل مختلف از فهرست واگذاری ها خارج کرده است.

اقتصادی9/10/1394

کد خبر ۱۱۰۴۲5

کد خبرنگار ۱۲25

انتهای پیام

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.