خانه نیکدل

شهردار منطقه ۸ تبریز از بهسازی خانه تاریخی نیکدل به منظور جذب هر چه بیشتر گردشگر خبر داد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، علی مدبر طی بازدیدی سرزده از این خانه تاریخی ضمن مهم و ارزشمند خواندن این خانه تاریخی، اظهار داشت: طی سالهای اخیر خانه تاریخی نیکدل بعد از تملک، در سه فاز زیربنایی و تحکیم بنا، تزئینات داخلی و محوطه سازی بیرونی به طور ماهرانه و زیبایی توسط شهرداری منطقه ۸ مرمت شده و اکنون شاهد تبدیل این خانه تاریخی به یکی از پتانسیل‌های گردشگری تبریز هستیم.

مدبر افزود: با توجه به پتانسیل‌های فراوان این خانه تاریخی، مصمم هستیم طی ماه‌های آتی کاربری‌های گردشگری و فرهنگی برای این خانه تاریخی تعریف کرده و به اجرا در آوریم تا روح تازه ای در کالبد این اثر تاریخی دمیده شده و کاربری گردشگری به خود بگیرد.

او ادامه داد: در تمام شهرهای گردشگر پذیر چنین خانه‌های تاریخی ارزشمند را به کاربری‌های گردشگری مانند هتل، چایخانه سنتی، نمایشگاه های هنری و موزه تبدیل می کنند که ما هم تمام تلاش خود را برای گردشگر پذیر کردن این خانه تاریخی بکار خواهیم بست.

گفتنی است، خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار بوده و در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره‌ ۹۴۷۰ به ثبت ملی رسیده است. ‌این خانه شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار دارد. خانه در دو طبقه ساخته شده و شامل تالار بزرگ مستطیل‌شکل در مرکز بنا و دو راهرو و دو اتاق جانبی(گوشواره) در ضلع شرقی تالار است و ایوانی ستون‌دار در ضلع جنوبی بر ارسی‌های زیبای خانه سایه انداخته است.

از حیاط بیرونی توسط دو رشته راه پله ۱۳ تایی می توان وارد راهروهای جانبی و بنا شد. ارتباط حیاط اندرونی و بیرونی از زیر راهروری غربی ساختمان اصلی است. دسترسی به حیاط بیرونی از یک هشتی ورودی در ضلع شمالی بنا می‌باشد. این حیاط بزرگ‌تر و شامل دو حوض سنگی است.

زیرزمین شامل حوضخانه و دو راهرو در طرفین، فضای مرکزی و دو اتاق جانبی در طرفین این راهرو و یک اتاق در ضلع شرقی بنا است و هم چنین بنا شامل اتاق‌های گوشواره در بالای راهروهای جانبی طبقه همکف است و این مکان به دلیل استفاده از ارتفاع رفیع طنبی صورت گرفته است.

تزئینات به کار رفته در این ساختمان نیز شامل سقف و حوضخانه دارای کادر بندی بسیار زیبا و گچبری‌های آیینه کاری شده است و این خانه جزء معدود خانه‌هایی بوده که در تزئینات آن از آیینه کاری استفاده شده است.

سرستون‌های زیبای گچی، ارسی‌های نمای جنوبی بنا و آجر کاری نما و هره‌های دیوار را شامل می‌شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.