شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، کارگران شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان با استفاده از تجربه داخلی مجموعه، خط تولید بلوک و انواع قطعات بتنی را راه اندازی و تجهیزات لازم آن را ساخته اند.

چهره هایشان آنقدر مصمم است که به سادگی می توان توانشان را باور کرد و هرکاری را به آنها سپرد. بی توجه به تمام حواشی آرام پشت دستگاه هایشان می ایستند و تولید می کنند، هر کاری که باشد برایشان فرق ندارد.

این بار قرار است در نبردی نابرابر، در دورانی که تحریم ها ارزش پول ملی را کم کرده و کمر اقتصاد خم شده خودشان دست به کار شوند و قالب سازی کنند، کاری که تاکنون در هیچ یک از شهرداری های کشور انجام نشده، همیشه یکی از آنسوی مرزها پیدا شده و پول گرفته، قالب های آماده را تحویل داده و رفته است.

اما اینجا داستان طوری دیگری قرار است رقم بخورد؛ یکی از کارگران می گفت هر کجای دنیا به مهندسان مکانیک بگویی با این تجهیزات قرار است قالب قطعه بتنی تولید کنیم حتما با اورژانس تماس می گیرد اما ما مجبور بودیم این کار را انجام دهیم.

خانه سازی آذربایجان قدیمی ترین شرکت شهرداری تبریز

شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان در سال ۱۳۵۴ در ضلع غربی شهر تبریز در جاده سنتو احداث شد و به بهره برداری رسید، تکنولوژی و دستگاه های موجود در این کارخانه عمدتا سوئدی بودند. گفته می شود هدف اصلی از احداث این کارخانه در آن سال ها ساخت آپارتمان های خانه سازی که بعد از انقلاب به شهرک امام خمینی تغییر نام یافت بود. قرار بود شرکت پس از اتمام ساخت نزدیک به ۲۵۰ بلوک در این منطقه تعطیل و تجهیزات آن به کشور سازنده و یا محل دیگری منتقل شود. اما با وقوع انقلاب اسلامی این شرکت سرنوشت دیگری یافت.

۷۵ درصد سهام شرکت توسط شهرداری تبریز خریداری شد و ۵ درصد آن نیز به شهرداریهای اهر، میانه، مرند، مراغه و سراب رسید و ۲۰ درصد نیز توسط دیگران خریداری شد.

این شرکت در سال های پس از انقلاب با فراز و نشیب های متعدد روبرو شد که بدترین و تلخ ترین آن در یک دهه گذشته رخ داد. استهلاک دستگاه ها از یک سو و مشکلات مدیریتی باعث شد تا شرکت به سوی تعطیلی گام بردارد. به دلیل مشکلات مالی در پاره ای از زمان ها حقوق پرسنل تا ماه ها پرداخت نمی شد، اما در این میان برخورد کارگران از همه جالب تر بود، انگار آنها بیش از این که نگران خودشان باشند نگران مجموعه ای بودند که قرار است سال ها نیازهای مدیریت شهری را تامین کند.

آغاز مدیریت جدید و ماموریت هایی نو

سال ۱۳۹۶ با حضور ایرج شهین باهر در راس دستگاه مدیریت شهری طرح توسعه و اورهال شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان با بهره گیری از توانمندی های داخلی در دستور کار قرار گرفت.

شهردار تبریز در این خصوص می گوید: برنامه ما استفاده بهینه از تمام امکانات موجود در شهرداری است. در مجموعه شهرداری دو نیاز عمده داریم، آسفالت و قطعات بتنی. موضوع آسفالت را با خرید کارخانه آسفالت ۱۶۰ تنی حل کردیم، البته چون نیاز شهر بیش از این هاست مجبوریم گاهی اوقات از خارج مجموعه هم آسفالت بخریم اما در آینده به خودکفایی قطعی می رسیم.

او درباره تولید قطعات بتنی نیز می گوید: یکی از مهمترین نیازهای ما در مجموعه شهرداری موضوع تامین قطعات بتنی برای استفاده در مبلمان شهری است که با خرید دستگاه تولید این قطعات می خواهیم بر این مشکل غلبه کنیم. ما سالانه مبالغ زیادی برای خرید این قطعات صرف می کنیم.

ایرج شهین باهر در روزهای ابتدایی فعالیت خود از مدیران شهرداری خواسته بود تا نسبت به بهره وری بیشتر نیروی انسانی و تجهیزات موجود در واحدهای مختلف اقدام کنند. شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان نیز بر همین مبنا قدام به بررسی گزینه های مختلف برای کمک به تحقق هدف شهرداری پرداخت.

بر این اساس بود که ماموریتی مهم برای شرکت خانه سازی در نظر گرفته شد. در مرحله اول تولید قطعات بتنی مورد نیاز شهرداری تبریز و در مرحله دوم تولید و فروش این قطعات به خارج از مجموعه و کسب درآمد.

کلید خوردن خرید دستگاه جدول زن

حسن گنجی مدیرعامل شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان می گوید: بر اساس دستوری که به مجموعه خانه سازی داده شده بود گزینه های مختلف بررسی شد. سال ۹۶ پیشنهاد خرید دستگاه کفپوش و جدول زن تمام اتوماتیک ۳۰۲۴ مطرح شد و مدیریت شرکت در خصوص خرید این دستگاه و راه اندازی این خط تولید مطالعات لازم را انجام داد.

او می افزاید: برای خرید این دستگاه ۳ میلیارد تومان بودجه هزینه شد.

تحقق اقتصاد مقاومتی با اعتماد به توان داخلی در شرکت خانه سازی

پس از خرید این دستگاه دو مشکل عمده وجود داشت، اول اینکه باید بر اساس استانداردهای خود دستگاه مقدمات نصب آن در شرکت آماده می شد که در اختیار تولید کننده بود و پس از آن مشکل مهم دیگری که وجود داشت تامین قالب های مورد نیاز برای تولید قطعات بتنی بود. یک شرکت ترکیه ای با قیمتی معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای ساخت و تامین قالب های مورد نیاز دستگاه اعلام آمادگی می کند.

کارگران و متخصصین شرکت که روزهای سخت کار و اصطلاحا نداری مجموعه را تحمل کرده بودند، انگار دیگر تحمل بی رونق بودن شرکت را نداشتند و دلشان نمی خواست یکی از آن سوی مرز چند قالب بسازد و دارایی مجموعه را با خود ببرد.

سرپرست واحد جوشکاری و قطعه سازی شرکت می گوید: برای ما مشکل بود که یک ترکیه ای بیاید قالب بسازد و یک میلیارد و چند صد میلیون تومان بگیرد. خودمان شروع کردیم و  قالب ها را ساختیم.

حسن گنجی، مدیرعامل شرکت با تایید این حرف ها هزینه صرف شده برای ساخت قالب ها را تنها ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرد. او می گوید: تمام قطعات، قالب ها و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی این خط توسط متخصصان و عوامل خود شرکت ساخته شده است.

شهردار تبریز با قدردانی از کارگران و مدیرانی که این پروژه سخت را تکمیل کرده اند می گوید: برخی از مدیران به جای کار دنبال بهانه گیری هستند، دوران اعتراض، بهانه گیری، تقصیر را گردن کسی دیگر و تحریم ها انداختن گذشته است، برای مدیری که قصد دارد کار کند در هر زمان و مکان، شرایط امکان کار وجود دارد.

پایان راه سخت تولید، قدردانی از زحمات کارگران

با تلاش کارگران و تخصص آنان کار سخت نصب و تولید قالب های قطعات بتنی به پایان می رسد و آنان موفق به ساخت ۳۰ قالب تولید قطعات بتنی می شوند، قالب هایی که با استاندارد های دستگاه هم خوانی دارد و در زمان تولید آزمایشی هیچ مشکلی بوجود نمی آورد. با پایان دوره تولید آزمایشی و تایید کیفیت قطعات تولید شده، جشن بهره برداری از این خط با حضور چهره های مختلف برگزار می شود. تفاوت این بهره برداری از دیگر بهره برداری ها کارگری بودن آن است.

سخنگوی شورای شهر تبریز در مراسم بهره برداری از خط تولید جدید شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان با اشاره به تعطیلی واحدهای مخلف در شهر تبریز می گوید: در حالی که بسیاری از واحدها در حال تعطیلی هستند اما هم اکنون شاهد افتتاح خط جدید در مجموعه خانه سازی پیش ساخته هستیم و این نشان از توانمندی مدیریت و علاقه مندی پرسنل این مجموعه است.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در آیین بهره برداری از این خط تولید با قدردانی از کسانی که این پروژه را به اتمام رسانده اند می گوید: با این خط تولید تمام اتوماتیک و پیشرفته، شهرداری دیگر نیازی به تامین انواع قطعات بتنی از خارج شهرداری ندارد و این موضوع باعث کاهش برخی هزینه ها می شود که هدف اصلی مجموعه است.

با تولید قطعاتی که به دست متخصصان شرکت انجام شد، مدیرعامل مجموعه با اطمینانی که از آینده پروژه بدست آورده در مقابل اعضای شورای شهر، مدیران استانداری و شهردار تبریز ایستاد و برای حل مشکل مسکن مناطق پرخطر شهر اعلام امادگی کرد.

گنجی گفت: آماده ایم ماهانه ۱۰۰۰ مترمربع مسکن ارزان قیمت برای شهروندان مناطق پرخطر تولید کنیم.

شهردار تبریز نیز از این آمادگی ابراز خرسندی کرد و اظهار می دارد: اگر تمام دستگاه ها بویژه استانداری و اداره کل راه و شهرسازی با ما همکاری کنند با توان شرکت خانه سازی پیش ساخته آذربایجان می توانیم مشکل مسکن شهر را حل کنیم.

امید به فردایی بهتر، آرزوی کارگران شرکت خانه سازی

حالا انگار روزهای خمودگی و درماندگی شرکت به پایان رسیده است. توان کارگران و متخصصین شرکت را همه باور کرده اندف همان مجموعه ای که روزگاری برای تامین حقوق پرسنلش مشکل داشت و چندماه یکبار حقوق می داد حالا ماموریتی مهم بر عهده دارد.

بومی سازی تکنولوژی ساخت انواع قطعات مورد نیاز در مجموعه مدیریت شهری و ساخت مسکن ارزان. مسکنی که قرار است هم کیفیتش بالا باشد هم قیمتش ارزان، تا همه از زندگی در این شهر لذت ببرند. کاری که امکان پذیر است اما به شرط باور کردن جوانان و متخصصینی که تبسم شان روایت امید دارد به فردایی بهتر.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.