معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون کشت پسته در حال مهاجرت از مرکز کشور به سمت غرب و شمال غرب کشور است و در مناطقی مثل حوضه دریاچه ارومیه و استان‌هایی همچون  آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل پسته کشت می‌شود.
به گزارش آیرال خبر، محمدعلی طهماسبی در بازدید از باغات پسته بخش ایلخچی بیان کرد: هر جا که مشکل کم آبی وجود داشته باشد و اقلیم خشن‌تر شود، کشت پسته مورد استقبال قرار می‌گیرد
وی با بیان اینکه گل انگیزی در درخت پسته با دیگر درختان و محصولات متفاوت است، افزود: انگیزش گل درختان پسته، در سال قبل از گلدهی و بر روی شاخه‌های ظهور یافته فصل جاری انجام می‌شود؛ لذا پسته تغذیه‌اش مدیریت خاص می‌طلبد.
طهماسبی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی دارای ظرفیت‌‌های مناسبی در حوزه باغداری به ویژه توسعه باغات پسته است، گفت: پسته، یکی از این محصولاتی که سودآوری بالایی دارد؛ از این رو باید به تولید دو و سه تن در هکتار قانع نشویم و با مطالعه و تحقیقات بیشتر و مراقبت از آفات پسته میزان تولید آن را در واحد سطح بالا ببریم.
وی با بیان اینکه پسته کاری بر مبنای علمی، مشکلاتی مانند باردهی و هم پوشانی را در بین باغ‌های پسته کشور از بین می‌برد، ادامه داد: یکی از مشکلات پسته داران، غفلت از مشورت با کارشناسان و پسته‌کاری بر مبنای علمی است، این مشورت در زمینه باغداری، می‌تواند کیفیت محصولات را افزایش دهد .
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: این محصول راهبردی برای دستیابی به جایگاه اقتصادی واقعی خود نیازمند رویکردهای نوین در ایجاد باغ‌ها، سامانه های آبیاری، روش های تحقیقاتی و تغییر دیدگاه در عرضه تولیدات به صورت فرآوری است .
وی با بیان اینکه این محصول یک محصول اقتصادی محسوب می‌شود اما نسبت به سرمای بهاره و بارندگی آسیب‌پذیر است و گرمای شدید هم جوانه‌هایش را از بین می‌برد، گفت: سال گذشته این اتفاق افتاد و سرمازدگی و گرمای شدید باعث ریزش پسته در مناطقی از کشور شد که امسال تولید پسته در جایگاه خوبی قرار دارد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش میزان تابش و همچنین افزایش تبخیر آب در کشور، افزود: در سال گذشته به دلیل اینکه در باغات پسته نیاز سرمایی به خوبی تامین نشد، ۵۰ درصد از عملکرد آن کاهش یافت و کشاورزان از این بابت آسیب زیادی متحمل شدند که با بهره‌گیری از توان تحقیقاتی در عرصه اجرا، می‌توان خسارات ناشی از این مخاطرات جوی را کاهش داد.
وی با بیان اینکه به سبب مجتمع گلخانه‌ای جلفا در استان آذربایجان شرقی کشورمان در صادرات محصول گلخانه‌ای گوجه فرنگی صاحب برند شده است، افزود: بایستی به ارزش کمی و کیفی تولید محصولات گلخانه‌ای و اینکه به ازای یک مترمکعب آب ۴۲ کیلو گوجه فرنگی تولید می‌شود، توجه کنیم.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.