فرهنگی اظهار داشت: اگر بودجه به گونه‌ای تدوین شده که کمتر متکی به نفت باشد، نه تنها از روی برنامه‌ریزی دقیق بلکه به علت اجبار و الزامی است که در وضعیت فروش نفت کشور پدید آمد.
Image result for ‫دکتر فرهنگی‬‎آیرال خبر- محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت تدوین و بررسی بودجه در کشور اظهار داشت: دربررسی بودجه، همیشه اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد.

وی افزود: تغییرات در بودجه باید با توجه به تحولات اساسی کشور انجام بپذیرد، البته تحولی که مدنظر رهبر انقلاب بود اتفاق نیافتاده است، اما در هرحال وضعیت شرکت‌ها در بودجه عمومی کشور، اقدامات جداگانه در لایحه بودجه و برخی موارد دیگر، از تحولات موجود در بودجه سال 99 است.

نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: اگر بودجه به گونه‌ای تدوین شده که کمتر متکی به نفت باشد، این نه از روی برنامه‌ریزی دقیق بلکه به علت اجبار و الزامی است که در وضعیت فروش نفت کشور پدید آمد.

فرهنگی با اشاره به جزییات بودجه یادآور شد: مضرات بودجه در کلیات لحاظ شده و در بررسی جزییات می‌تواند مورد رصد قرار گیرد. موضوعاتی مطرح می‌شود که گاها یک مسیر را به طور کلی تغییر می‌دهد. مباحث مربوط به نرخ بنزین، یارانه و حمایت از اقشار مختلف، احکام قانونی هستند که در جزییات بودجه قابل بررسی هستند.

وی ادامه داد: در بودجه سال 98 قرار نبود هیچ گونه افزایش قیمتی در بنزین رخ دهد،مجلس تصمیمی برای افزایش قیمت انرژی نداشت بنابراین این موضوع را به جلسه سران قوا برده و در آنجا تصویب کردند.

نماینده مردم تبریز با اشاره به وضعیت بودجه شرکت‌های دولتی تصریح کرد: بودجه شرکت‌های دولتی 3 برابر بودجه عمومی کشور است، شرکت نفت که هزینه‌های سنگینی در پالایش نفت متحمل می‌شود در زمره شرکت‌های دولتی قرار گرفته است و یا صداوسیما که یک نهاد حاکمیتی است ولی بودجه خود را از دولت دریافت می‌کند.

فرهنگی اضافه کرد: وقتی این مجمع‌ها را در دل شرکت‌های دولتی قرار می‌دهیم آثاری که مورد انتظار است، گذرا خواهد بود. بنابراین شرکت‌های دولتی باید سامان یابند، اقدامات اصلاحی نیز در همین منوال انجام شده است. به طور مثال، عضویت مسئولین دولتی در شرکت‌ها به عنوان هیئت مدیره ممنوع شده است.

این نماینده مجلس افزود: قراربود در بررسی بودجه سال آینده، وضعیت شرکتهای دولتی جداگانه بررسی شود ولی چون دولت لایحه بودجه را در زمان مناسب ارائه نداد عملا انجام این کار غیرممکن شد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.