آیرال خبر،رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز از تصویب کلیات لایحه و پیشنهاد خواهرخواندگی تبریز با شهرهای «هوشه مینه» ویتنام و «آلماتی» قزاقستان خبر داد.

به گزارش آیرال خبر،سعید حاجی زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه اخیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، لایحه ای دایر بر اخذ موافقت شورا برای انعقاد قرارداد خواهرخواندگی تبریز با “هوشه مینه سیتی” ویتنام واصل شد که پس از بحث و بررسی، این درخواست مورد موافقت اکثریت اعضای کمیسیون قرار گرفت و مقرر شد برای اخذ مصوبه نهایی در صحن شورای اسلامی شهر طرح شود.

وی گفت: در جریان ملاقات اخیر سفیر ویتنام در تهران با شهردار تبریز، علاقه مندی طرف ویتنامی برای خواهرخوانده شدن هوشه مینه با تبریز مطرح شد و پس از بررسی های لازم، شهرداری تبریز لایحه مربوطه را برای اخذ موافقت شورای شهر تنظیم و تقدیم پارلمان محلی کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با بیان اینکه هوشه مینه دارای موزه ها و اماکن فرهنگی فراوان و 80 کالج و دانشگاه با 400 هزار نفر دانشجو است، افزود: طراحی و اجرای برنامه های مشترک فرهنگی و اجتماعی در کنار برنامه های مشترک علمی، گردشگری، عمرانی و تبادل تجربه برای جذب سرمایه گذار و مشارکت سرمایه گذاران در پروژه های عمران شهری زمینه های همکاری دوجانبه تبریز و هوشه مینه است.

این شهر که پس از مبارزات مردمی و خروج نیروهای آمریکایی، به نام رهبر فقید ویتنام یعنی هوشه مینه نامگذاری شده است، با مناطق حومه 9 میلیون نفر جمعیت دارد و با 30 هزار کیلومترمربع دارای 24 منطقه شهرداری است. کمیته مردمی شهر هوشه مینه یک شورای اجرایی 13عضوی دارد که این شورا شاخه قانونگذاری مدیریت شهری به حساب می آید.

هوشه مینه قطب اقتصادی ویتنام بوده و با داشتن سه فرودگاه بین المللی و پرترافیک، 38 درصد از تولید ناخالص داخلی ویتنام را به خود اختصاص داده است. این شهر مهم ویتنام در حال حاضر با 25 شهر خارجی از جمله سانفرانسیسکو آمریکا، ازاکا ژاپن، لیون فرانسه و شانگهای چین قرارداد خواهرخواندگی دارد.

ویتنام 87 میلیون نفری در جنوب شرق آسیا قرار گرفته و پایتخت آن هانوی است. این کشور از سال 2007 میلادی به سازمان جهانی تجارت پیوسته است.

موافقت خواهرخواندگی با آلماتی قزاقستان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز همچنین به نامه رئیس انجمن دوستی ایران و قزاقستان با محوریت اخذ موافقت با خواهرخواندگی آلماتی با تبریز اشاره کرد و گفت: این نامه در جلسه اخیر اعضای این کمیسیون مطرح و با کلیات آن موافقت شد.

وی گفت: با تصویب نهایی این درخواست در صحن شورای اسلامی تبریز، شهرداری مکلف خواهد بود روند قانونی تحقق این مصوبه را طی کند تا در نهایت قرارداد خواهرخواندگی تبریز و آلماتی منعقد و مبادله شود.

حاجی زاده اضافه کرد: با توجه به اشتراکات موجود، توسعه مناسبات فرهنگی، علمی و اقتصادی دو کشور ایران و قزاقستان و دو شهر تبریز و آلماتی هدف نهایی از انعقاد قرارداد این خواهر خواندگی است.

آلماتی با 324 کیلومتر مربع مساحت و یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت، مرکز تجارت جنوب شرق قزاقستان به حساب می آید، ضمن اینکه آلماتی قطب فرهنگی هنری این کشور شناخته می شود. آلماتی به مدت 50 سال و تا سال 1997 میلادی پایتخت قزاقستان بود و دارای اقتصادی مبتنی بر منابع غنی هیدروکربن و معادن است.

آلماتی که باغشهر قزاقستان شهرت گرفته است، با تبریز ولو بسیار اندک، اشتراکات زبانی هم دارد و همین مساله می تواند زمینه ساز تعمیق مناسبات دوجانبه شود.

13 شهر خارجی با آلماتی قزاقستان خواهرخوانده هستند و اگر تبریز هم به عنوان خواهرخوانده این شهر معرفی شود، قرارداد چهاردهم خواهرخواندگی این شهر آسیای میانه منعقد و مبادله خواهد شد.

پیش تر تبریز با هفت شهر باکو از جمهوری آذربایجان، قازان از روسیه، ارزروم و استانبول از ترکیه، خجند از تاجیکستان، ماگیلوف از بلاروس و غزه از فلسطین عقد خواهرخواندگی منعقد کرده و با طربوزان ترکیه نیز تفاهم نامه دوستی و همکاری دارد.

اجتماعی 94/8//6

کدخبر110216

خبرنگار: 114
انتهاي پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.