آیرال خبر،

  • برنامه ریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برای اجرای اقدامات فرهنگی به چه شکل صورت می گیرد؟

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به عنوان بازوی اجرایی اقدامات فرهنگی شهرداری تبریز همواره در تلاش است زمینه های لازم برای توسعه فرهنگی شهر و توجه به اقشار مختلف شهروندان را فراهم سازد. به همین جهت برنامه های خود را با محورهای مختلف در نقاط متعدد شهر برنامه ریزی و اجرایی می نماید. در مدت سال قبل هم این اقدامات با همکاری اهالی فرهنگ و هنر شهر انجام گرفته است. اجرای برنامه های مناسبتی در مساجد، بوستانها و فرهنگسراهای شهر از جمله این اقدامات بوده است. فضاسازی شهر در مناسبت های مختلف از دیگر برنامه های سازمان در ماههای اخیر بوده است.

باید اشاره کنم تعدادی از برنامه های سازمان به صورت مستمر و هر سال برگزار می شود از جمله جشنواره تابستانه، تبریزیم ، مناسبت های مذهبی و مانند اینها؛ تعدادی از برنامه ها بر اساس مناسبت ها انجام می گیرند مثل بازدید از زندان و …، و برخی ایده های جدید هم مختص خود سال هستند و یا برنامه های مشارکتی و سفارشی هستند که بستگی به مشارکت کننده و موضوع برنامه دارد.

 

 

  • به تعدادی از اقدامات شاخص سازمان فرهنگی هنری که به شکل زمان دار برنامه ریزی شده اند اشاره نمایید.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به عنوان یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در بخش برنامه ریزی و اجرایی فعالیتهای فرهنگی شهر، در تلاش است زمینه را برای فعالیت هنرمندان و بهره مندی شهروندان و مسافران آماده نماید. از آن جمله یک سیری برنامه شاخص جدید بین المللی خواهیم داشت که جزئیات آن به زودی اعلام می شود، برنامه هایی مثل فیروزه، تبریزیم و جشنواره کارتون شهروندی که به شکل فراملی برگزار شده اند و این اتفاق استمرار خواهد داشت، همچنین می توانم به جشنواره تابستانه و برنامه های نوروزی در قالب برنامه های بلند مدت به عنوان اقداماتی شاخص و پر مخاطب اشاره کنم.

 

 

  • فعالیت معاونت فرهنگی مناطق شهرداری در کنار فعالیتهای با سازمان فرهنگی هنری، چگونه هماهنگ می شود؟

 

فعالیت نهادهای مختلف فرهنگی، با همدیگر تناقض و تداخل ندارد، اما بی شک نیازمند هماهنگی و همکاری است و این نیاز در داخل مجموعه شهرداری، به علت اهمیت اقدامات و دربرگیرندگی بیشتر، بالاتر است.

همچنین در راس تمام برنامه ریزی ها و اقدامات واحدهای مختلف، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری نظارت کامل بر برنامه ها دارد و این نظارت زمینه ساز همکاری بیشتر و تداخل کمتر شده است.

حجت الاسلام حمیدی به عنوان معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز و همچنین در جایگاه رئیس هیئت مدیره سازمان، تمام طرح ها را با برنامه ریزی دقیق بررسی می نمایند تا امکان بیشترین بازدهی از برنامه ها فراهم شود.

 

 

  • سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز چه برنامه های فرهنگی هنری سالشمار برای تبریز دارد؟

جشنواره تابستانی، جشنواره عکس فیروزه، جشنواره نمایشهای خیابانی تبریزیم، جشنواره کاریکاتور شهروندی و جشنواره هایی از این نوع در تقویم سالانه سازمان قرار دارد و تعدادی برنامه های مختلف نیز بنا به موقعیت زمانی اجرایی می شود.

اقدام دیگر سازمان در تمام برنامه ها، بردن فضای فرهنگی به نقاط مختلف شهر است؛ به این ترتیب که جشنواره ها و برنامه های مختلف در پارک ها و بوستانهای شهر برگزار می شوند، هنرمندان و تلاشگران شهر با حضور در نمایشگاههای فصلی مختلف آماده ارائه خدمات به مسافران و شهروندان هستند و در این نمایشگاهها در کنار عرضه آثار هنرمندان شهر، شاهد تولید زنده این آثار هم خواهیم بود تا علاقمندان تبریز علاوه بر تهیه این آثار زیبا، با روند تولید دست ساخته های ارزشمند هنرمندان تبریزی آشنا شوند.

 

 

  • برنامه های سازمان، در هنگام تصویب با چه اهدافی طراحی و برنامه ریزی می شوند؟

تلاشهای فرهنگی و هنری تمام اقشار جامعه را شامل می شود و این طور نیست که فقط قشر خاصی به این اقدامات توجه داشته باشند. تلاشمان این است که نیاز همه را پاسخ دهیم و بی شک با تمام تلاشی که صورت می گیرد امکان پاسخ دهی به تمام اقشار ضعیف است. به جز این مورد، باید تاکید کنم رسالت سازمان در قالب آموزش های شهروندی تعریف شده است و بر این اساس مهم ترین برنامه های سالانه را برنامه ریزی می کنیم. اما سازمان در کنار توجه به این ویژگی ها، با همکاری نهادهای مختلف برای پیشرفت و تعالی شهر تلاش می نماید.

باید توجه داشته باشیم که انتظارات از سازمان به لحاظ نقشی که ایفا  می کند، جایگاهش در میان اقشار مختلف و سابقه خوبی که دارد، بالا است و این مساله بار روی دوش فعالان فرهنگی را سنگین می کند. ارتباط با اقشار مختلف مردم، هنرمندان، صاحب نظران و مسئولین زمینه ساز توجه همه جانبه سازمان در حوزه برنامه ریزی است و می بینیم که هر کدام از اقدامات سازمان برای قشر خاصی طرح ریزی شده و به مرحله اجرا می رسند.

از این رو ما همواره در تلاشیم که اقشار گسترده تری از شهروندان را با اهداف فرهنگی و هنری و آموزش های شهروندی تحت پوشش قرار دهیم و شاهد رضایت شهروندان باشیم.

 

  • برنامه های جاری و آتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز بر چه محوری تنظیم و برنامه ریزی شده اند؟

با عنایت به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 20018 اغلب برنامه های سازمان در سال 95 و 96 در این محور تنظیم شده اند.

همچنین با عنایت به شعار سال شهرداری تبریز هر شهروند یک میزبان است، رویکرد برنامه ها، آموزش ها و اقدامات اجرایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز نیز در این محور تنظیم شده است.

برگزاری جشنواره نمایشهای خیابانی و فضای باز تبریزیم در اشل بین المللی برای دومین بار، گام دیگری برای توسعه مرزهای فرهنگی است. پایه برنامه های بین المللی و فراملی نیز با عنایت به اهمیت انتخاب تبریز 20018 مد نظر قرار گرفته است و اجرایی می شود.

باید توجه داشته باشیم که روز به روز به چشم اندازهای تعیین شده برای مناسبت مهم تبریز 2018 نزدیک شویم، سیاست گذاری و برنامه ریزی های سالانه سازمان و دیگر نهادهای فرهنگی شهر، بر این اساس صورت می پذیرد

 

 

  • در خصوص همکاران و نیروهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز بفرمایید.

یکی از نقاط قوت سازمان داشتن نیروهای متخصص است. به شکلی که اثر بخشی و موفقیت برنامه هایی که اکنون هرکدام به سندی قابل افتخار برای خانواده صمیمی و تلاشگر فعالان فرهنگی شهرمان تبدیل شده، به واسطه تلاش و احساس مسئولیت تک تک دلسوزان حوزه فرهنگ بوده و زمینه ساز تحولاتی در این عرصه شده است.

سازمان با در اختیار داشتن تعداد بسیار کمی همکار ثابت در مقایسه با بسیاری از نهادهای دیگر، کارآیی بالایی دارد و بخشی از این توفیق به دلیل وجود افرادی متخصص و مجرب در عرصه های مختلف، از جمله نمایش، فیلم، موسیقی، نویسندگی، روزنامه نگاری، شعر و ادبیات، مسائل دینی، مداحی و مانند اینها صورت پذیرفته است. در کنار این نیروهای سازمان در مسائل اجرایی نیز بیسار توانمند هستند و با وجود کمبود نیرو، در هیچ کدام از برنامه ها با مشکل اجرایی برخورد نداشته ایم و این مساله نشان از توانمندی و تخصص و البته تعهد همکاران سازمان دارد.

 

 

  • تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز چگونه تنظیم می شود؟

شورای اسلامی شهر تبریز از طریق کمسیون فرهنگی و همچنین مدیران عالی رتبه شهرداری در مسائل فرهنگی،  با رعایت سلسله مراتب فعالیتهای اداری، سخنان و خواسته های مردم را به سازمان منتقل می کند.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز نیز بر اساس اساسنامه و الزامات قانونی، با توجه به درخواستهای شهروندان و دستورات مدیران مرتبط، برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت خود را تنظیم می نماید.

این یک واقعیت مدنی است که شورا زبان مردم و شهروندان است و خواست جامعه را مطرح می کند به همین جهت همواره از راهنمایی هایشان بهره گرفته ایم و در تعامل با اعضای مخترم شورا هستیم.

 

 

  • دو مجموعه شهرداري و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند. این فعالیتها تا چه حد همپوشانی دارند و در برنامه ها چگونه با یکدیگر تعامل دارید؟

هر کدام از نهادهای فرهنگی شهر سهم مشخصی در اقدامات و برنامه های صورت گرفته دارند. ما نیز به عنوان بازوی اجرایی اقدامات فرهنگی شهرداری تبریز، سعی در تعامل و همکاری با تمام نهادهای فرهنگی به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داریم و در این زمینه کارنامه درخشانی نیز موجود است.

چاپ و نشر کتاب و مطبوعات، صدور مجوز ، نظارت بر انتشارات و برگزاری برنامه ها و جشنواره های مختلف از جمله اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محسوب می شود که در محدوده شهر تبریز با حضور سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز شاهد اثربخشی هر چه بیشتر این اقدامات نیز هستیم.

همکاری متقابل و تعامل این دو نهاد به توسعه فضای فرهنگی شهر یاری رسانده است.

 

 

  • در خصوص انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام 2018 و همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با دیگر نهادهای فرهنگی شهر برای استفاده حداکثری از این انتخاب مهم بفرمایید.

انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 اتفاق مهمی برای معرفی شایستگی ها و جاذبه های فرهنگی و تاریخی و طبیعی شهر تبریز است و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در کنار دیگر نهادها و سازمان های متولی مانند استانداری، فرمانداری تبریز، شهرداری تبریز، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و نهادهای دیگر در حال برنامه ریزی اجرایی برای استفاده حداکثری از این موقعیت جهانی است.

برگزاری برنامه ها و جشنواره های بین المللی برای معرفی تبریز و تلاش برای ارتقای فرهنگ شهروندی به عنوان میزبان هزاران مسافر خارجی، از دیگر رئوس برنامه های سازمان در این راستا محسوب می شود.

فرهنگی 95/2/26

کدخبر110762

خبرنگار125

انتهای پیام /

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.