آیرال خبر،در کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی و ترکیه صورت گرفت

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: ایران و ترکیه دو کشوری هستند که بیشترین مشترکات فرهنگی، دینی و تاریخی را دارند.
به گزارش آیرال خبر،، اسماعیل جبارزاده بعد از ظهر امروز در کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی و ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت: ایران و ترکیه دو کشوری هستند که بیشترین مشترکات فرهنگی، دینی و تاریخی را دارند.

وی با بیان اینکه هر ماه بیش از 10 پیوند دختر و پسر ایرانی و ترک را امضا می‌کنم، افزود: ایران و ترکیه در حال حاضر با همه مشترکات، فامیل هم محسوب می‌شوند.

جبارزاده گفت: ایران و ترکیه در 200 سال گذشته هیچ مشکلی نداشته‌اند و امروز شرایط بیش از هر زمان دیگری برای توسعه روابط دو کشور فراهم است.

شب کودتا تا صبح بیدار ماندم/ دوستی‌ها شرایط خاص خود را دارد

استاندار آذربایجان‌شرقی به کودتای نافرجام اخیر ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: من به عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی شب کودتا از ساعت 22.30 تا 8.30 صبح نخوابیدم و اتفاقات را دقیقه به دقیقه رصد و پیگیری می‌کردم و نمی‌توانستم استراحت کنم، چرا که در کشور همسایه و مسلمانان انسان‌ها را می‌کشتند و نمی‌شد نسبت به اتفاقات آن شب بی‌تفاوت بود و ایران نخستین کشوری بود که کودتا را در ترکیه محکوم کرد.

جبارزاده با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که می‌فرماید «ای مسلمانان از یهودی‌ها و نثاری‌ها دوست و سرپرست برای خود نگیرید»، گفت: ما مخالف ارتباطات اقتصادی با کشورهای غربی نیستیم، اما دوستی‌ها شرایط خاص خود را دارد.

وی افزود: در شب کودتا در نخستین ساعات بعد از ایران، مسلمانان بودند که با ترکیه اظهار همدردی کردند و در آن شب برخی کشورهای به ظاهر دوست ترکیه منتظر برنده بازی بودند و روزها و هفته‌ها سکوت کردند تا نتیجه بازی مشخص شود.

ایران به تجارب بازار 35 میلیون گردشگری ترکیه نیاز دارد

استاندار آذربایجان‌شرقی به موفقیت ترکیه در زمینه گردشگری ترکیه اشاره کرد و گفت: ایران به تجارب بازار 35 میلیون نفری گردشگری ترکیه نیازمند است و از حضور فعالان صنعت توریسم در تبریز استقبال می‌کند.

جبارزاده تاکید کرد: ما برای سال 2018 نیاز به هتل‌، رستوران‌، مراکز فرهنگی و اقامتی با کیفیت خوب داریم و شهردار تبریز هم اعلام کرده که به سرمایه‌گذاران در این بخش امتیازهای ویژه‌ای می‌دهد که می‌تواند زمینه فعالان اقتصادی مشترک ایران و ترکیه باشد.

وی درخصوص توسعه تجارت ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار گفت: بخش بزرگی از این رقم باید توسط همین جمع تحقق پیدا کند و آذربایجان‌شرقی محور توسعه همکاری‌های دو کشور است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه به ظرفیت‌های بخش معدن استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه می‌توان هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن توسط فعالان اقتصادی دو کشور تشکیل داد و اقدام به کار کرد.

وی با اشاره به اینکه یک درصد مس جهان در آذربایجان‌شرقی است، اظهار داشت: معادن فلزات گرانبها، معدن نفلین‌سینیت سراب که مواد اولیه آلومینیوم است و سنگ‌های ساختمانی در استان وجود دارد که تمام مطالعات اولیه آنها تمام شده و آماده سرمایه‌گذاری است.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بین دولت ایران و ترکیه در زمینه ساخت شهرک‌های صنعتی اقداماتی انجام گرفته و ما همه زمینه‌ها و مقدمات لازم برای ایجاد شهرک صنعتی ترکیه را در استان آذربایجان‌شرقی فراهم کرده‌ایم و آماده واگذاری زمین موردنیاز با همه زیرساخت‌ها به طرف ترکیه‌ای هستیم.

جبارزاده خاطرنشان کرد: متقابلا سرمایه‌گذاران ایرانی حاضر هستند تا شهرک صنعتی اختصاصی مشترک را در ترکیه اجرا و محصولات روز دنیا را تولید کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی استان آماده حمایت از فعالیت‌های مشترک تجار، صنعتگران و تولیدکنندگان هستند./فارس

اجتماعی 95/6/13

کدخبر110816

خبرنگار125

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.