فساد ساختاری درشورای شهرتبریز را نمی توان با روش های سطحی حل کرد. در واقع تنها یک نفر و چند نفر فاسد به وجود اورنده ی این فضا نیستند. بلکه فساد موجود درسیاست و اقتصاد ما معلول ساختاری است که فضای اقتصادی ما را ساخته است.»

اگر با مقوله فساد ساختاری به صورت جدی برخورد نشود و ریشه آن را حل نکنیم، به نوعی داریم افراد دیگری را هم تشویق می کنیم که برای پولدار شدن وارد این فضا بشوند. همین موضوع در واقع پایه های فساد را محکم تر می کند. افراد فاسد اقتصادی دستگیرشده در شورای شهر تبریز علت اصلی این وضعیت نا مطلوب نیستند. بلکه خودشان معلول ساختارهای ناکارامد فضای سیاسی واقتصادی هستند.

اتفاقی که در شهرداری و شورای شهر تبریز افتاده است –کما این‌که همه‌ی فسادها هم این‌چنین شکل می‌گیرند- ثمره‌ی تجمیع سکوت‌ها و چشم بستن‌ها بر تخلف است و این‌که امروز با یک فساد دامنه‌دار و شبکه‌ای مواجه شده‌ایم نشان می‌دهد مجموعه‌ی فساد امری خلق‌الساعه و یکی دو روزه نبوده است. این‌ها همه ثمره‌ی پنهان‌کاری‌ها و لابی‌گری‌هاست و اگر امکان و بستر نظارت عامه فراهم می‌شد هرگز ممکن نبوده است که چنین اژدهایی متولد شود.
زمینه های اصلی ایجاد فساد درشورای شهر تبریز را اقتصاد غیر مولد رانتی ایجاد کرده است. در واقع فساد اصلی در اقتصاد زمانی است که زمینه رانت خواری وجود داشته باشد. زمینه رانت خواری هم زمانی به وجود می آید که صاحبان قدرت و نزدیکان به قدرت و دولت سیاست را در اقتصاد دخالت دهند.
اصطلاحی جعل شده به نام «سرمایه‌داری رفیقانه
این طرح می گوید سرمایه‌داری آن کشورها رفیقانه بوده است و یکی از عوامل آن بحران همین رفتاری بود که رفیقان خود را سر کار می‌گذاشتند.

اَشکال فساد، «رانت‌خواری» یا «ویژه‌خواری» است؛ یعنی اینکه از مناسبات ساختاری و سیاسی کشور برای کسب منافع اقتصادی، بهره‌برداری غیرقانونی یا غیرمتعارف شود. اصطلاح «غیرمتعارف» را به این جهت بیان کردم که برخی افراد قانون را دور می‌زنند و دریچه‌ای پیدا می‌کنند و هرکاری خواستند انجام می‌دهند. در محیط رانت‌خواری، شرکت‌ها برای افزایش سود، به دنبال این نیستند که کیفیت را افزایش دهند، بلکه در پی این‌ هستند که چگونه خود را به کسی که رانت توزیع می‌کند بچسبانند.
اگر با فساد برخورد جدی و ریشه ای نشود موجب سرخوردگی اجتماعی عظیمی خواهد شد،

اگر با فساد موجود درشورای شهر برخورد نشود باید منتظر تبعات جبران ناپذیر آن دراشکال گوناگون فروپاشی اجتماعی هم باشیم
گر با فساد برخورد نشود باید منتظر تبعات جبران ناپذیر آن دراشکال گوناگون فروپاشی اجتماعی هم باشیم
فرصت های طبیعی و به حق از اکثریت مردم گرفته می شود. این جا یک نوع سرخوردگی اجتماعی در بین اکثریت مردم به وجود می اید. مثلا یک فرد پیش خودش فکر می کند چرا با این همه زحمت و کوشش و کاری که می کند به رفاه نسبی دست نمی یابد اما یک فرد ناگهان با روش های فسادگونه میلیاردر می شود؟ فردی که با استفاده از رانت و تبانی به مقام رسیده است .
ئاین موجب سرخوردگی مردم و عدم مشارکت ها در انتخابات شورا خواهد شد جرا که اعتماد عمومی از بین رفته است
اما برخورد قانونی و محکم با رانت خواران می توان اعتماد عمومی مردم حداقل به سیستم داوری برگرداند تا مردم احساس سرخوردگی نکند.عدم برخورد صحیح موجب سرخوردگی خواهد شد .
و نتیجه سر خوردگی عدم مشارکت در انتخابات آتی شورای شهر تبریز خواهد بود

یادداشت 95/3/15

کدخبر11789

خبرنگار125

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.