تبریز

طرح ساماندهی گلزار شهدای «ستارخان» تبریز و ایجاد فضای سبز در این مکان یکی از پروژه های مهم شهرداری منطقه ۱۰ تبریز است که با هدف ایجاد کاربری تفریحی و ورزشی و فضای سبز اجرا می شود.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، گورستان متروکه ستارخان تبریز یکی از قدیمی ترین آرامستان های این شهر است که ۱۴۷ شهید دفاع مقدس در خود جای داده و شهرداری تبریز امسال عزم خود را جزم کرده تا گلزار شهدای «ستارخان» را ساماندهی و فضای سبز در این مکان ایجاد شود.

پس از آرامستان وادی رحمت، این مجموعه بیشترین شهدای تبریز را در خود جای داده و به همین دلیل به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند نیازمند ساماندهی و حفاظت بود که با همت شهرداری تبریز این آرامستان به گلزار شهدا و فضای سبز تبدیل می شود.

همچنین لازم به توضیح است که گورستان ستارخان در یکی از مناطق کم برخوردار شهر تبریز واقع شده و با ایجاد فضای سبز و پارک در این مکان شاهد آثار و برکات فراوانی در این منطقه خواهیم بود و علاوه بر ایجاد کاربری تفریحی، ورزشی و فضای سبز، این پارک می تواند مکانی برای پدافند غیرعامل در مواقع بحرانی همچون زلزله باشد.

اتمام فاز مطالعاتی طرح ساماندهی گلزار شهدای «ستارخان»

مسئول ستاد بازآفرینی شهری شهرداری منطقه ۱۰ تبریز در این خصوص به خبرنگار شهریار گفت: فاز مطالعاتی طرح ساماندهی گلزار شهدای «ستارخان» به پایان رسید و از چند روز آینده فاز اجرایی این پروژه آغاز می شود.

حسن یوسف زاده با بیان اینکه گورستان ستارخان ۳۵ هزار متر مربع وسعت دارد، افزود: در کنار این گورستان سالن چند منظوره بانوان نیز وجود دارد که ساماندهی گورستان ستارخان طبق طرح تفصیلی و مصوبه شهرداری اجرا می شود چراکه این مکان کاربری فضای سبز دارد.

وی ادامه داد: مطالعات این طرح توسط ستاد بازآفرینی شهری شهرداری منطقه ۱۰ تبریز انجام شده و طی روزهای آتی شاهد آغاز فاز اجرایی این پروژه خواهیم بود.

یوسف زاده با تاکید بر اینکه بافت جمعیتی در این منطقه بالا است، ابراز داشت: در شعاع ۷۵۰ متری این گورستان ۸۵ هزار نفر ساکن هستند و باتوجه به وجود گسل در این منطقه نیاز به مکانی امن برای مواقع بحرانی همچون زلزله احساس می شد که با ساماندهی این گورستان و ایجاد فضای سبز این نیاز برطرف می شود.

احداث ۶۰۰۰ متر مربع مسیر پیاده روی در پارک ستارخان

مدیر پروژه ساماندهی گلزار شهدای «ستارخان» افزود: با تبدیل این مکان به فضای سبز در حوادثی همچون زلزله، پارک ستارخان می تواند به عنوان محل اسکان موقت شهروندان این منطقه به شمار آید و در پدافند غیرعامل نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: طی روزهای آینده مناقصه این طرح نیز برگزار شده و پیمانکار آن مشخص خواهد داشت.

یوسف زاده ابراز داشت: در این پروژه ۶۰۰۰ متر مربع مسیر پیاده روی و سنگ فرش به همراه مسیر دوچرخه سواری ایجاد می شود.

اختصاص ۵ میلیارد تومان برای اجرای پروژه

شهردار منطقه ۱۰ تبریز نیز در این خصوص گفت: فضای سبز محله ای با وسعت ۳۵ هزار متر مربع به عنوان یک بوستان شهری در محل آرامستان ستارخان احداث می شود. این محدوده فضای سبز با تمام ویژگی هایی که دارد به عنوان اولین پارک گل های شهر تبریز ساخته می شود و در فضای آن بیش از ۴۰ نوع گل کاشته خواهد شد.

رسول وظیفه شناس ادامه داد: شهروندانی که ساکن اطراف این قبرستان هستند از گرد و غبار موجود در منطقه و وجود حشرات موزی گلایه مند بودند و با اجرای این طرح شاهد رضایت خاطر اهالی می شویم.

شهردار منطقه ۱۰ با اشاره به اینکه دو گروه هدف در این پروژه وجود دارد اظهار داشت: گروه اول کسانی هستند که امواتشان در این قبرستان است و برای این کار در محل دفن این افراد سنگ های مرمر سفید ۲۰*۳۰ گذاشته می شود. با این کار تلاش می کنیم هیچ قبری از بین نرود و بی احترامی به اموات نشود.

وظیفه شناس ادامه داد: فضای مابین قبور به فضای سبز، چمن و گلکاری اختصاص می یابد.

وی گفت: در خصوص مزار شهدا نیز دقیقا با طرحی که بنیاد شهید ارائه می کند، طرح ساماندهی اجرا می شود.

وظیفه شناس، ساکنان این منطقه را دومین گروه هدف پروژه دانست و گفت: با تبدیل وضعیت موجود با احداث این پارک شاهد بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه خواهیم شد.

او افزود: خارج از محوطه پارک محل بازی برای کودکان، سرویس بهداشتی و نمازخانه نیز احداث می شود.

وظیفه شناس اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این پروژه را ۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در مدت شش ماه این پروژه به اتمام می رسد.

توجه ویژه شهرداری تبریز به توزیع عادلانه خدمات در مناطق مختلف شهر

شهردار تبریز نیز در خصوص این پروژه گفت: این گورستان دارای بیش از ۳۵ هزار متر مربع وسعت بوده که پس از ساماندهی به فضای سبز و فضاهای فرهنگی و ورزشی تبدیل می شود.

ایرج شهین باهر افزود: این اقدام در راستای تحقق سیاست های توزیع عادلانه خدمات در مناطق مختلف شهر به خصوص مناطق محروم و کم برخوردار و به منظور ایجاد تغییر و تحول در چهره محلات انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه با اتمام و بهره برداری از این پروژه آرزوی دیرینه ساکنان اطراف آرامستان برآورده می شود، ادامه داد: تلاش می کنیم این پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا شود.

شهردار تبریز ادامه داد: احداث پارک های محله ای جزو اولویت های شهرداری تبریز طی سال جاری است و تلاش می کنیم امسال ۲۵ پارک محله ای در نقاط مختلف شهر و به خصوص مناطق کم برخوردار احداث شود.

شهرداری تبریز با طرح ساماندهی گلزار شهدای «ستارخان» تبریز به چند خواسته مهم اهالی پاسخ می دهد و علاوه بر ساماندهی این آرامستان قدیمی، فضای سبز و کاربری ورزشی و تفریحی در این مکان ایجاد می شود و همچنین این پارک به عنوان محل اسکان موقت مردم منطقه در مواقع بحرانی خواهد بود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.