در حالی که نزدیک به دو دهه از کلنگ‌زنی طرح عظیم معدن نفلین سینیت سراب برای تولید آلومینا می‌گذرد، اخیراً معاون وزیر صنعت مدیری را برای تأمین زیرساخت آن منصوب کرده که دکتر دامپزشک بوده و سوابقی در صنعت ندارد.

به گزارش آیرال خبر، شرکت نفلین سینت در ۲۷ شهریور ماه سال ۸۲ توسط اسحاق جهانگیری معاون فعلی رئیس جمهور که آن زمان در سمت وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات بود، کلنگ احداث بزرگترین مجتمع صنعتی شمال‌غرب کشور با عنوان طرح ملی تولید پودر آلومینا از سنگ نفلین را بر زمین کوبید با این عنوان که راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت ۷۰ هزار تن آلومینا به‌همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور را تأمین و در فاز‌های بعدی به‌ترتیب به ۲۰۰ هزار تن و ۵۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

این شرکت که یکی از پروژه‌های ملی است می‌تواند با احداث این کارخانه ۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۲۰ هزار فرصت شغلی نیز به‌طور غیرمستقیم برای جوانان جویای کار ایجاد کند.

پروژه با مساحت ۵۲۰ هکتار در ۲۵کیلومتری جاده سراب ــ بستان‌آباد قرار دارد و ظرفیت تولیدی کارخانه ۲۱۲ هزار تن آلومینا و ۳۶۰۰ هزار تن سیمان در سال است.

اما معاون وزیر صنعت دیروز در اقدامی عجیب، یک دامپزشک را به‌عنوان «سرپرست طرح کمک به تأمین زیربناهای واحد تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب» منصوب کرد.

«خداداد غریب‌پور» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این حکم تأکید کرده است:

مستنداً به بند ۶ ماده ۹ اساسنامه سازمان و آیین‌نامه اجرایی نحوه اداره طرح‌های در حال بهره‌برداری مصوب هیئت عامل، به‌موجب این حکم به‌عنوان “سرپرست طرح کمک به تأمین زیربناهای واحد تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب” به‌شماره طبقه‌بندی ۱۳۰۴۰۰۱۰۰۳ منصوب می‌شوید.

ضمناً بدین‌وسیله با قید مسئولیت، اختیارات موضوع مفاد مواد ۵۲، ۵۳ و ۷۶ قانون محاسبات عمومی نیز در خصوص اعتبارات مرتبط با طرح فوق‌الذکر به شما تفویض می‌گردد تا در چارچوب قوانین و مقررات اقدام نمایید.

امید است با اتکال به خداوند متعال و رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موفق و مؤید باشید.

«علی رضایی» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با بیش از دو دهه سابقه در پست‌های علمی و آموزشی است که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و اهر و مرند، رئیس دانشکده دامپزشکی، رئیس شورای جذب هیئت علمی استان و رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی را در سوابق خود دارد.

وی دکترای عمومی دامپزشکی خود را در سال ۷۱ در دانشگاه تهران و دکترای تخصصی خود را نیز با نمره عالی از همان دانشگاه به اتمام رسانده است.

از سوابق علمی و پژوهشی نامبرده می‌توان به چاپ بیش از ۱۴۰ مقاله علمی و پژوهشی و isi و مجلات معتبر علمی و ژورنال‌های خارجی و ارائه بیش از ۶۰ مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی اشاره کرد اما این سوابق علمی و آموزشی و دامپزشکی چه ارتباطی با یک طرح عظیم صنعتی به‌نام نفلین سینیت دارد، قابل درک نیست.

عقب‌افتادگی نزدیک به دودهه‌ای به بهره‌برداری رساندن این معدن عظیم که نه‌تنها نیاز ایران را تأمین می‌کند، بلکه قابلیت صادرات را هم دارد اما با سوء تدبیر رخ‌داده، فقط وارد‌کننده آلومینا هستیم که از نفلین سینیت استخراج می‌شود.

انتصاب چنین مدیرانی، هرچند بومی است و با توانمندی‌های استان آشناست، اما امید استان در به بهره‌برداری رسیدن آن را کاهش داده است.

امیدواریم مدیران ایمیدرو و وزارت صنعت به‌ویژه وزیر تبریزی صنعت، معدن و تجارت با توجه به حجم عظیم اشتغال‌زایی این طرح و ایجاد خودکفایی از وابستگی به محصول استراتژیک آلومینا که یکی از فلزات مهم در صنعت است، با انتخاب افراد متعهد و حتماً متخصص و حمایت مالی و یافتن سرمایه‌گذار، این طرح را به مرحله بهره‌برداری و شکوفایی برساند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.