• آیرال خبر ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: بیش از 80 هزار اصله نهال و بوته گلدانی در راستای مقابله با بیابان‌زایی حاشیه دریاچه ارومیه و ریزگردهای ناشی از آن کاشته شده است.

    به گزارش آیرال خبر ، رحمان وهاب‌زاده با بیان اینکه از این تعداد 11 هزار اصله نهال در کانون‌های سه گانه ریزگردهای حاشیه دریاچه ارومیه و سه منطقه جبل ارومیه، فسندوز میاندوآب و چوپانلوی سلماس کاشته شده است، افزود: در کنار برنامه ریزی برای تعیین محل‌های کاشت، تحقیقات گسترده‌ای نیز در راستای تعیین انواع موثر درختان در ایجاد پوشش گیاهی مناسب در حاشیه دریاچه ارومیه صورت گرفته است.

    وی تصریح کرد: درخت گز و بوته‌هایی نظیر آتریپلکس و کوخیا در این راستا موثر تشخیص داده شده است که برای بیابان‌زدایی از این درختان و بوته‌ها استفاده می‌شود.

    وهاب‌زاده اظهار کرد: علاوه بر نهال‌های کاشته‌شده در حاشیه دریاچه ارومیه، 70 هزار بوته گلدانی نیز کاشته شده است.

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: وظیفه اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی در راستای احیای دریاچه ارومیه، شناسایی کانون‌های گرد و غبار در حاشیه این دریاچه بوده که در این راستا سه کانون در شهرستان ارومیه ، سلماس و میاندوآب شناسایی شده و فعالیت‌های لازم در آنها در حال اجراست.

    وی بیان کرد: جلوگیری از حرکت گرد و غبار و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق مورد نظر از جمله فعالیت‌های اجرایی در این راستا در آذربایجان غربی بوده است.

    دریاچه ارومیه در 18 سال گذشته با مشکل کم‌آبی مواجه شده که این روند در سال‌های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است.

    خشک شدن بخش وسیعی از این دریاچه زمینه بروز بیابان‌های حاشیه‌ای را فراهم کرده که این امر آینده اکوسیستم منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داده است.

  • اجتماعی
  • کدخبر110120
  • انتهای پیام

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.