آیرال خبر ،نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با دید دقیق و تحلیلی به برجام نگاه کنیم، گفت: توافق در چارچوب نظام اتفاق افتاد و نباید از منظر گرایش‌های سیاسی و جناحی به برجام نگاه کرد، مطمئنأ برجام در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارد.

محمد اسماعیل سعیدی در نشست علمی تخصصی “توافق هسته ای، فرصت ها و چالش های پساتحریم” در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، در خصوص اینکه چه عواملی باعث شد گروه 1+5 پای میز مذاکره با ایران بنشیند، عنوان کرد: بی‌شک عوامل سیاسی و تحولات منطقه در شکل‌گیری مذاکرات نقش داشت، ولی قبلا دشمن عمق استراتژیک ایران را چنین محاسبه نمی کرد و اکنون به آن پی برده است و این موضوع هم جزو عواملی است که آنان را به پای میز مذاکره کشاند.

وی افزود: البته تحلیل گران رژیم صهیونیستی پیش از این اشاراتی به عمق استراتژیک ایران داشتند که وزیر دفاع رژیم صهیونیستی گفته بود «ما به محاصره فرزندان معنوی {امام} خمینی (ره) افتاده ایم، اگر دیروز شعار از نیل تا فرات را سر می دادیم، اکنون باید از مرزهای خودمان به شدت دفاع کنیم»، این سخنان را کسی می گوبد که تا دیروز هیچ شکستی را قبول نداشت و می خواست شعار “از نیل تا فرات” را محقق کند.

سعیدی تأکید کرد: تحولات منطقه و اختلافاتی که در خاورمیانه افتاد، برخلاف میل رژیم صهیونیستی و آمریکا بود؛ چرا که طرح تضمین امنیت آمریکا و رژیم صهیونیستی شکست خورد، این دو رژِیم می خواستند تا سال 2020 طرحی را در خاورمیانه اجرا کنند که علاوه بر اینکه ساختار سیاسی خاورمیانه دچار تغییر می شود، بتوانند اطمینان خاطری برای ثبات امنیت اسرائیل در منطقه ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: دلیل برهم خوردن برنامه اسرائیل و آمریکا نفوذ تفکر انقلاب اسلامی در مردم کشورهای منطقه بود، از این رو دشمن می خواهد ایران را مهار کند، حتی در زمان ریاست جمهوری “جورج بوش” سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی مراکز مطالعاتی، طرحی را ارایه کردند که بر آن اساس مطرح کردند که راه مهار ایران اسلامی تحریم، تهدید و فشار نظامی نبوده، بلکه راهکارش این است که با ایجاد سفارت، به داخل ایران نفوذ کنند و روابطشان با ایران اصلاح شود. از این رو آنان تمایل داشتند پای میز مذاکره با ایران بنشینند و در مسایل خاورمیانه با ایران کنار بیایند.

این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 12 هزار اروپایی عضو گروهک تروریستی داعش هستند، اظهار کرد: مقامات اروپایی می گویند بعد از مسایل سوریه و عراق، نگران داعش هستند و برای مبارزه با داعش، به همکاری ایران نیاز دارند، همچنین آنان پیش بینی می کنند در آینده نزدیک رژیم آل سعود متلاشی خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به سفر به کشور لهستان و دیدار با وزراء و رییس پارلمان و سنای لهستان، در خصوص تجربیات این سفر، گفت: مسئولان کشور لهستان از وضعیت و مشکلات اقتصادی گله‌مند بودند و علاقه‌شان برای همکاری اقتصادی با ایران را اعلام می کردند، ولی از ترس برهم خوردن رابطه‌شان با آمریکا، برای همکاری با ایران پا پیش نمی گذاشتند و منتظر آن بودند مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 به توافق نهایی انجامد.

وی ادامه داد: مسئولان لهستان می گفتند در 500 سال گذشته هیچ اقدامی از سوی ایران علیه کشورهای دیگر انجام نگرفته است و اعتراف می کردند اسلام ایران برخلاف اسلام عربستان و ترکیه، بی خطرترین اسلام است.

سعیدی خاطرنشان کرد: به هر حال زمینه هایی بود که باعث شد مذاکرات آغاز و به مرحله توافق برسد، من با این جمله که می گویند “برخی ها به دلیل به خطر افتادن منافعشان با برجام مخالفت می کنند” مخالفم؛ چرا که مخالفت با برجام به معنای مخالفت با تصمیمات نظام است و باید از کلمه منتقدان بجای مخالفان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نقاط ضعفی در این توافق وجود دارد که باعث نگرانی می شود، گفت: ما به تیم مذاکره کننده خودمان اعتماد داریم و می دانیم خیانت نکرده اند و اهل خیانت هم نیستند، خود آقای ظریف در جلسه خصوصی گفت: «بعدها تاریخ در خصوص ما قضاوت خواهد کرد، ما نمی خواهیم فردی باشیم در صفحه تاریخ که در ارتباط با ما بگویند، این ها به کشور خیانت کرده اند» ولی طرف مقابل ما عهد شکن است و ما نگرانیم دشمن کارشکنی کند، باید محکم کاری کرده و نوعی برنامه ریزی کنیم تا جلوی راه فرار طرف مقابل و ضرر و زیان ناشی از کارشکنی دشمن را بگیریم.

سعیدی با بیان اینکه ریل گذاری مذاکرات از زمان دولت گذشته آغاز شده بود، تصریح کرد: یکی از مقامات کشورهای منطقه در زمان سفر به ایران پیشنهاد آمریکا را مطرح کرد و به دنبال آن، مذاکرات آغاز شد و یک سال ادامه داشت تا اینکه گروه 1+5 مذاکره مستقیم با آمریکا را پیشنهاد کرد و تا اواخر عمر دولت سابق، مذاکرات ادامه یافت.

وی با بیان اینکه در زمان دولت قبلی، آمریکایی‌ها اراده سیاسی برای توافق نهایی نداشتند، افزود: فرو ریزی دیوارهای بی اعتمادی زمان‌بر بود و آن‌ها نگران بودند که ما میز مذاکره را ترک می کنیم و ما هم تصور می کردیم آنان معادلات را برهم می‌زنند، تا اینکه دو طرف به یکدیگر اعتماد کردند و آن اراده سیاسی برای توافق نهایی ایجاد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: خود رییس جمهور دولت قبل بحث مذاکره مستقیم با آمریکا را مطرح کرد، ولی تصمیم مذاکره و به توافق رسیدن، متعلق به نظام بود و دولت کنونی با توجه به شعار انتخاباتیش می خواست تحریم‌ها را به پایان برساند و بر همین اساس تصمیمات نظام را اجرایی کرد.

سعیدی بر ضرورت تدوین برنامه توسعه ششم بر اساس واقعیات و در نظرگرفتن فضای پسا تحریم، گفت: براساس ارزیابی‌هایی که شده است، در خوشبینانه ترین حالت تنها 25 درصد برنامه توسعه پنجم عملیاتی شده که ضروری است در تدوین و اجرای برنامه توسعه ششم توجه بیشتری شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه همواره بین دولت و مجلس اختلافاتی وجود دارد، تصریح کرد: حتی در زمانی که مجلس و دولت از یک طیف سیاسی بودند بازهم این اختلافات وجود داشت، اما در کشورهای اروپایی مجلس و دولت دیدگاه مشترک دارند و بخاطر همین است که برنامه‌های انان به خوبی اجرا می شود.

بر اساس این گزارش؛ نشست علمی – تخصصی ” توافق هسته ای، فرصت ها و چالش های پساتحریم” باحضور نمایندگان مجلس، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز و جمعی از کارشناسان و اساتید دانشگاه توسط ایسنای آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

سیاسی 94/8/5

کدخبر110206
خبرنگار: 114
انتهاي پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.