آیرال خبر ،غدا حجاوی رییس هیت رییسه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در تاکید کرد : تا زمانی که تبریز در حال بهتر کردن شرایط برای حفظ و ارتقا این عنوان جهانی باشد عنوان شهر جهانی بافت قالی تاریخ انقضا نخواهد داشت.

به گزارش آیرال خبر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی  غدا حجاوی درآیین  رونمایی از لوح انتخاب  تبریز به عنوان شهر جهانی بافت قالی گفت: این عنوان تاریخ انقضا ندارد مشروط بر اینکه  شهر تبریز برای بهبود شرایط  و حفظ و ارتقا این عنوان جهانی  تلاش کند.

وی تاکید کرد: در این بین توسعه  ارتباطات و ارتقا  شرایط موجود حایز اهمیت است.

عضو هیت ریسه شورای جهانی صنایع دستی  با اشاره به روند بررسی های همه جانبه برای انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی بافت قالی از ارزیابی های دوره ای شورای  جهانی برای حفظ این عناوین جهانی خبر داد و افزود: هر چهار سال یکبار ارزیابی های همه جانبه برای بررسی شرایط  و اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقا و حفظ  این عناوین جهانی صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد ارزیابی ها سالیانه و هر چهار سال یکبار  شورای جهانی در واقع سندی بر استحقاق  شهر های جهانی خواهد بود.

وی در تشریح اقدامات عملی و همکاری های شورای جهانی برای بهر مندی حداکثری از عنوان بین المللی شهر باف قالی گفت:  اساس   طرح جهانی انتخاب شهر های  جهانی در حوزه صنایع دستی بر توسعه  تعامل شهر ها با یکدیگر است.وی اظهار کرد:  در این حوزه  تلاش خواهیم کرد تا با ایجاد شبکه های متعدد تعامل بهتر تبریز با سایر شهر های  جهانی صنایع دستی و قالی فراهم شود.

غدا حجاوی  معرفی شهر ها و توانمندی های آنان در حوزه صنایع دستی را با برپایی نمایشگاه ها بین المللی از دیگر برنامه های این ارگان جهانی عنوان کرد و گفت: ما برنامه ریز این جریان هستیم  و امیدواریم تا تعاملات بین شهر های جهانی را شاهد باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی در آیین رونمایی از لوح انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی بافت قالی، این انتخاب را نتیجه تلاش تمامی دست اندرکاران صنعت قالی دانست که توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری به نتیجه رسیده است.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به  مراحل و شرایط  سخت اعطای این عنوان گفت : با توجه به ارزیابی های دوره ای  توسط شورای جهانی صنایع دستی قطعا حفظ این عنوان مهمتر و دشوار تر از کسب آن خواهد بود.

وی انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی بافت قالی را زمینه ای برای توسعه تعاملات بین المللی به خصوص در عرصه صادرات غیر نفتی دانست  و گفت: قالی تبریز تنها یک کالای تجاری صرف  نیست بلکه به عنوان سفیر فرهنگی و تاریخی یک ملت  باید درتمامی خانوادهای  دنیا نفوذ کند.

گفتنی است رونمایی از لوح انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی بافت قالی پیش از ظهر امروز با حضور هییت رییسه آسیا و اقیانوسیه  شورای جهانی صنایع دستی ، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری کشور واستاندار و شهردار آذربایجان شرقی  و مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در تیمچه مظفریه بازار تاریخی  تبریزبه عنوان مرکز تجاری قالی تبریز انجام شد.

فرهنگی 1394/7/15

کدخبر110148

خبرنگار147

انتهای پیام/

 

 

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.