آیرال خبر ،حق پرست مطرح شدن نام قالی تبریز در سطح بین المللی را پس از وقفه و تاثیراتی سوئی که از تحریم ها  گرفته بود مهمترین دست آورد این انتخاب دانست و اظهار کرد: این رویداد بزرگ موجب شد تا نام تبریز و قالی تبریز بار دیگر در سطح جهانی برجسته شود.

 

به گزارش آیرال خبر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی فرزین حق پرست پیش از ظهر امروز در نشست رسانه ای مراسم معرفی تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف گفت: انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف یک حرکت ارزنده و ملی برای ارتقا جایگاه قالی تبریز است که زمینه را برای حضور پر رنگ در بازارهای بین المللی و توسعه گردشگری فرهنگی فراهم می نماید.

حق پرست با بیان اینکه در سال  2015   از مجموع یازده شهری که به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شدند، دو شهر متعلق به ایران است یاد آور شد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی آذربایجان شرقی با بررسی شرایط لازم برای این انتخاب جهانی و واجد شرایط بودن شهر تبریز و هنر قالی در این حوزه تصمیم به کاندید کردن شهر تبریز و قالی گرفت و به گرد آوری مستندات لازم پرداخت. وی تصریح کرد: سفر هیئت جهانی شورای صنایع دستی برای بازدید میدانی و تطبیق اطلاعات ارایه شده به این شورا در اوایل تیر ماه از دیگر اقدامات عملی برای کسب این عنوان جهانی بود.

وی افزود: در بررسی صورت گرفته از سوی شورای جهانی صنایع دستی تمام جوانب یک صنعت دستی از تحقیقات و آموزش آکادمیک تا تجارت و اشتغال به طور کامل بررسی می شود.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، قالی را گل سرسبد صنایع دستی استان و تبریز توصیف کرد و اظهار کرد: قالی اتصال دنیای معنوی به مادی است و با این انتخاب ما با اقتدار و افتخار می توانیم از قالی تبریز در عرصه بین المللی دفاع کنیم چرا که قالی حالا برند تبریز است.

حق پرست دفاع از عنوان شهر جهانی قالی برای تمدید و تکرار در سالهای آتی را مستلزم یک فرآیند جامع و کار تیمی تمامی دست اندرکاران حوزه قالی عنوان کرد.

وی با اشاره به تغییر مدیریت و تولیت قالی از صنایع دستی به وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عملامسولیت کمتری نسبت به قالی دارد با این حال با توجه به پیشینه بلند تبریز در هنر قالی برای معرفی بین المللی آن تلاش چشمگیری داشت.

حق پرست خاطر نشان کرد : مطرح کردن نام قالی تبریز در سطح بین المللی بخشی از دیپلماسی فرهنگی در دولت تدبیر و امید به شمار می رود.

وی گفت: بهبود و تقویت زیر ساخت ها مرحله بعدی تلاش ها برای حفظ و بهره گیری از عنوان شهر جهانی قالی خواهد بود و برای فعالیت بین المللی نیاز به افراد و رویکرد بین المللی داریم.

حق پرست وضعیت معیشتی شاغلین در حوزه قالی را ضعیف و شکننده توصیف کرد و واسطه گری و دلالی را عمده آسیب وارده به حوزه تولید قالی دانست که دلسردی قالیبافان را موجب شده است.

وی تلاش برای راه اندازی بورس قالی را برای بهبود و توسعه شرایط فروش و تجارت داخلی و بین المللی قالی و احداث موزه قالی برای انتقال تاریخ و فرهنگ قالی به نسلهای آینده را از عمده برنامه ها و دغدغه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی عنوان کرد و بر لزوم کمک به قالیبافان برای بهره مندی از تکنولوزی روز دنیا و فروش مجازی تولیداتشان برای به حداقل رساندن نقش آسیب رسان واسطه گری تاکید کرد.

نایب ریس کمیته اجرایی مراسم معرفی شهر جهانی قالی، بر لزوم آسیب شناسی علمی در پژواک رکود بازار داخلی صنایع دستی و قالی  تاکید کرد و گفت: قطعا عوامل متعددی همانند تغییر الگوی زندگی دخیل هستند منتها اداره کل درصدد است تا با همکاری شهرداری نسبت به دایرکردن نمایشگاه های صنایع دستی در ورودی ها و سایر نقاط شهر اقدام کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به پیشرفت 60 درصدی ساختمان موزه از تلاش جدی برای اتمام موزه فرش تبریز خبر داد و گفت: پروژه احداث موزه فرش تبریز به خاطر یکسری مسایل اعتباری زمان بر بوده است ولی درصددیم تا در صورت تامین اعتبار مالی سال 95  شاهد به سرانجام رسیدن این پروژه ملی باشیم.

حق پرست در ادامه این نشست به تشریح برنامه های میهمانان خارجی و مقامات دولتی شرکت کننده در مراسم معرفی تبریز، شهر جهانی فرش دستباف پرداخت و گفت: هیئت رئیسه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و دکتر مسعود سلطانی فر معاون محترم رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به همراه هیئت همراه دوشنبه بعد از ظهر وارد تبریز می شوند.

حق پرست حضور در برنامه بازار مظفریه و رو نمایی از لوح یاد بود ثبت جهانی قالی تبریز و مراسم تالار معلم را از اهداف سفر این هیئت بلند پایه به تبریز عنوان کرد افزود: بازدید از کارگاه قالی بافی، دانشکده فرش تبریز و ملاقات با استاندار آذربایجان شرقی از برنامه های در نظر گرفته شده برای این هیئت خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پایان از کار تیمی گسترده در حال انجام برای مراسم خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا با تلاش های صورت گرفته مراسم باشکوه و آبرومندی درشان نام تبریز و این رویداد بزرگ برگزار شود.

خاطر نشان می شود مراسم گرامیداشت و معرفی تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف 14 مهرماه برگزار خواهد شد.

فرهنگی 1394/07/12

کدخبر110135

کدخبرنگار124

انتهای پیام

 

انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.