آیرال خبر،صدای شیعه: سهیل اسعد مؤسس بیش از 20 مسجد و مرکز دینی در آمریکای لاتین با توجه به فرارسیدن بیست و پنجمین سالگرد تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب را بیش‌تر در اروپا دیدم، یک بار هم در یکی از جلساتشان در اسکاتلند شرکت کردم اما مجمع تقریب مذاهب در منطقه ما در آمریکای لاتین هیچ حضوری ندارند و ظاهراً بیشتر در اروپا و خاورمیانه فعال است.

آیرال خبر،وی با اشاره به فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: به‌طور کلی، مواردی که ما مشاهده کردیم گام‌های مبارکی هستند؛ هر گامی را برای وحدت برداریم مبارک و مأجور است ان‌شاءالله، اما اینکه تا چه اندازه اظهارات مجمع جهانی تقریب مذاهب در میدان عمل تأثیر گذاشته است، نمی‌دانم!

این مبلغ آرژانتینی حوزه علمیه تصریح کرد: بنده احساس می‌کنم بحث گفت‌وگوی بین ادیان و تقریب مذاهب، هنوز در جامعه نهادینه نشده است و در واقع در یک فضای کاملاً نخبگانی، کار در حال انجام است. ما در امت اسلامی به تقریب بین مسلمانان نیاز داریم نه تقریب بین مذاهب به معنای نخبگان مذاهب. این مسئله در جای خودش مناسب است، اما کافی نیست.

وی ابراز داشت: باید کارهای ملموس‌تر تقدیم کنیم تا آثارش را در جامعه و در امت اسلامی ببینیم.

اسعد گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب در حد آکادمیک و اساتید دانشگاه و مطالعات و سخنرانی‌ها و کنگره‌ها و سمینارها موفق بوده است؛ در سطح روحانیت، کشیش‌ها، خاخام‌ها، شیخ شیعه و شیخ سنی خوب است، اما اینکه مشکلات تفرقه را حل کرده باشند، خیر.

وی با بیان اینکه ما مشکلات زیادی را در سطح جامعه داریم که باید راه حلی برای آن پیدا کنیم که متأسفانه هنوز به راه حلی در این خصوص دست نیافته‌ایم، اظهار داشت: چه در بحث گفت‌وگوی میان ادیان و چه در بحث تقریب مذاهب، کمی از آن سطح بالای نخبگان جامعه که بیائیم پایین باید یک سری تراژه‌هایی معرفی کنیم که عموم مردم بتوانند در آن مشارکت کنند.

این مبلغ آرژانتینی حوزه علمیه عنوان کرد: تجربه‌ای که ما در بخش گفت‌وگوی بین ادیان داریم این است که سکولارها که یک گروه از مسیحیان کاتولیک هستند، گفت‌وگو‌ی‌شان کاملاً عملی است. مثلاً مسلمانان را دعوت می‌کنند یک سال کامل با یهودیان و مسیحیان در یک خانه در واتیکان رم زندگی کنند و در طول مدت یک سال با هم آشنا شده و در اثر نشست و برخاست به تجربیاتی زنده، ملموس و نتایج آشکاری دست می‌یابند. بنده نمی‌گویم ما هم این کار را انجام دهیم اما معتقدم باید کارهای عملیاتی‌تری نسبت به گذشته انجام دهیم.

مذهبی94/8/12

کدخبر110238

خبرنگار125
انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.