آیرال خبر،استاندار آذربایجان شرقی معتقد است تردد خودروهای فرسوده به ویژه خودروهای حمل مواد سوختی که سن آنها بالاتر از سن مجاز فرسودگی است، خیانت در حق مردم است.

به گزارشآیرال خبر، “اسماعیل جبارزاده” در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در جهت کاهش آلودگی هوا، افزود: تشخیص استانداردهای لازم در این زمینه بر عهده اداره کل حمل و نقل و پلیس راهنمایی و رانندگی است.

وی با اشاره به نوسازی 60 درصد از خودروهای نفت‌کش استان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: با وجود ارایه تسهیلات در این زمینه، بخشی از خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج نشده و در حال تردد هستند.

جبارزاده با بیان این که نسبت به سلامت مردم و کاهش آلودگی هوا 100 درصد حساسیت داریم، گفت: بخش عمده‌ای از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فرسوده است و نباید به این خودروها اجازه تردد داده شود.

وی با بیان این که در رابطه با سلامت و امنیت مردم و اجرای دقیق قانون در این زمینه با هیچ کس تعارف نداریم، افزود: اجازه عبور و مرور به خودروهای فرسوده به بهانه ترحم به برخی افراد، ظلم در حق افراد بیشتری از جامعه است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به هوای ناسالم استان در نیمه دوم سال 92، اظهار کرد: فراموش نکرده‌ایم که در اثر آلودگی هوا، چه خساراتی از نظر بهداشتی به مردم وارد شد و بخش‌های مختلف استان متحمل ضرر و زیان اقتصادی شدند.

وی افزود: در سال جاری روزهای خطرناک استان از نظر آلودگی هوا به صفر رسیده و تنها یک روز بسیار ناسالم داشته‌ایم که آن هم در اثر ریزگردها بوده است.

جبارزاده گفت: این شرایط در سایه تلاش و همت تمام اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوا بخصوص تلاشگران صنعت نفت استان و همکاری همه دستگاه‌ها حاصل شده است.

وی از پالایشگاه تبریز به خاطر اقدامات این شرکت در جهت کاهش آلودگی هوا قدردانی کرد و گفت: تولید بنزین یورو4 و کاهش گوگرد گازوئیل از جمله اقدامات مثبت پالایشگاه تبریز بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین شهر ایران برای زندگی از سوی سازمان بهداشت جهانی، گفت: ضمن تبریک این اتفاق مهم و تشکر از همه کسانی که برای به دست آوردن آن تلاش کرده‌اند، باید تلاش کنیم تا این عنوان برای همیشه حفظ شود.

وی با بیان این که بخش عمده این ماموریت بر عهده کارگروه کاهش آلودگی هوای استان است، افزود: در این کارگروه باید نگاه علمی حاکم بوده و نظر متخصصین به جای نظرات شخصی شیوه عمل قرار گیرد.

جبارزاده با تاکید بر این که دستورالعمل‌های کاهش آلودگی هوا برای همه دستگاه‌ها لازم‌ا لاجراست، افزود: باید در همه شهرستان‌ها ستادی با عنوان پایش آلودگی هوا تشکیل شده و متناسب با شرایط اعلامی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست میزان آلودگی هوا کنترل شود.

وی همچنین بر اطلاع‌رسانی از وضعیت آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: مساله آلودگی هوا مستقیما با سلامتی مردم در ارتباط است و هرگونه مشکل در این زمینه باید اطلاع‌رسانی شود.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود بر توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری تبریز تاکید کرد و گفت: اعتباری که دولت یازدهم به پروژه مترو اختصاص داده بی‌سابقه بوده و امیدواریم با تلاش شهرداری تا پایان سال شاهد راه‌اندازی بخش عمده‌ای از خط یک مترو باشیم.

وی همچنین بر اهمیت طرح‌های ترافیکی به ویژه طرح زوج و فرد در شهر تبریز تاکید کرد و از شورای شهر تبریز خواست با نگاهی جدی‌تری به این طرح، تدابیر لازم در خصوص اجرای آن را اتخاذ کند.

جبارزاده همچنین بر نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی تبریز در جهت رفاه و آسایش مردم، تسریع در اجرای طرح کنترل هوشمند ترافیک تبریز، نظارت بر مراکز معاینه فنی خودرو و برخورد با افراد خاطی و مراکز غیرمجاز، نظارت بر سرویس مدارس و حمایت از واحدهای تولید خودروهای حمل و نقل عمومی تاکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه از افزایش روزهای پاک و کاهش روزهای ناپاک استان در سال 93 و نیمه اول سال 94 نسبت به سال 92 خبر داد و اظهار کرد: در سال‌جاری به دلیل پدیده گرد و غبار تنها با یک روز خیلی ناسالم مواجه بودیم.

حمید قاسمی بر لزوم اعمال معاینه فنی کلیه خودروهای دولتی، خدماتی و شخصی از 15 آبان سال جاری تاکید کرد و افزود: در این ارتباط نظارت ویژه شهرداری برای جلوگیری از آلودگی‌های ناشی از پسماندسوزی در تمام شهر با اولویت غرب و جنوب تبریز ضروری به نظر می‌رسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، رییس پلیس راهور استان، مدیرعامل پالایشگاه تبریز، مدیرکل پخش فراورده‌های نفتی استان و معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا ارایه کردند.

اجتماعی 94/8/10

کدخبر110229

خبرنگار125

انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.