آیرال خبر،قاری بین‌المللی و سرپرست هیأت داوران سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم روند داوری این دوره از مسابقات را تشریح کرد.

به گزارش آیرال خبر،اکبر ملک‌شاهی، با بیان اینکه هرساله تغییراتی در روند اجرایی و آئین‌نامه‌ای مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امورخیریه روی می‌دهد، اظهار کرد: در آئین‌نامه امسال شاهد تغییراتی دربخش صوت و لحن هستیم؛ به این گونه که دربخش لحن امتیاز ایجاد خلاقیت و حس‌وحال معنوی توسط متسابق دو نمره افزایش یافته است.

وی افزود: دربخش تنوع نغمه‌ای نیز که تا سال گذشته حائز امتیاز 4 بوده و براین اساس اغلب متسابقین حواس خود را بر تلاوت با نغمه‌های مختلف متمرکز می‌کردند، به امتیاز و نمره دو کاهش یافته تا متسابق به هنگام تلاوت بر غنا و پختگی تلاوت خود بیاندیشد و تنظیم مناسب را مدنظر قرار دهد. لذا نیاز نیست متسابق آیات را حتمأ درنغمات متنوع بخواند.

ملکشاهی ادامه داد: جهت روان شدن و تمرکز بیشتر متسابق دو نمره نیز به بحث خشوع درتلاوت تعلق یافته است.

وی گفت: دربخش صوت و ترتیل قاری، مساحت کمی افزایش یافته و پردازش صدا، مدیریت صوت و صدای قاری نیز تا دو نمره افزایش پیدا کرده است.

این استاد برجسته قرآن با اشاره به اینکه داوران در دو جدول 100 نمرهای به ارزیابی تلاوت متسابقین می‌پردازند، خاطرنشان کرد: 15 نمره به بخش وقف و ابتداء اختصاص یافته که این بخش را استاد مهکام داوری می‌کند، 35 نمره بخش تجوید که داوری این بخش نیز با استاد ابوالقاسمی است، 30 نمره بخش لحن که استاد محمدپور داور این بخش بوده و 20 نمره بخش صوت که داوری این بخش با استاد رفیعیان خواهد بود. همچنین 100 نمره به بخش حُسن حفظ تعلق یافته که استاد آقایی داوری این بخش را برعهده دارد.

یادآور می‌شود، سی و هشتمین دوره استانی مسابقات قرآن کریم در دوبخش خواهران و برادران از، 28 آبان آغاز و تا 30 آبان ادامه خواهد داشت. محل رقابت برادران در سالن همایش مجتمع فرهنگی ـ هنری 29 بهمن تبریز و خواهران نیز در تالار قرآن اداره کل اوقاف استان خواهد بود.

فرهنگی 94/8/29

کدخبر110288

خبرنگار125

انتهای پیا م/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.