آیرال خبر ،جلسه مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی با مسئولان شهرستان آذرشهر برگزار و مشکلات و درخواست‎های طرفین از یکدیگر مطرح شد.

به گزارش آیرال خبر، جلسه «نقش و جایگاه موقوفات در سند تدبیر و توسعه شهرستان آذرشهر و نقش دستگاه‌های دولتی در احیا و توسعه موقوفات و بقاع متبرکه» با حضور مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی و مسئولان شهرستان آذرشهر در محل فرمانداری آذرشهر برگزار شد.

احمد سیف، رئیس اوقاف شهرستان آذرشهر در این جلسه اظهار کرد: به علت خشک شدن دریاچه ارومیه و قرار گرفتن روستاهای بخش گوگان در حاشیه دریاچه ارومیه و تلخ شدن آب چاه‌های منطقه امکان زراعت و واگذاری موقوفات به کشاورزان نیست؛ لذا از اداره جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان درخواست داریم هم برای کمک به احیای موقوفات و هم کمک به احیای دریاچه ارومیه یاری گر این نهاد باشند تا بتوانیم موقوفاتی که در روستاهای قشلاق، دست‌گرد، خاصرلو، قراعیل و شهر تیمورلو و شهر گوگان است، چنانچه در موارد مشابه توانستیم با تغییر الگوی کشت، نهال پسته درزمین‌های موقوفه کاشته و با توجه به اینکه این نهال دوام کم‏ آبی را دارد، مؤفق شویم.

وی ادامه داد: در سطح شهرستان 221 حلقه قنات داریم که از آن‌ها 94 حلقه در موقوفات شهرستان سهم دارند به علت عدم صیانت از قنات‌ها در سنوات گذشته حداقل 17، 18 قنات خشک و مفقودالمنفعه شدند.

سیف گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه، بودجه‌ای در اختیار جهاد کشاورزی برای احیا و لای‌روبی و جلوگیری از خشک شدن قنوات داده که در سال 93 ، حدود23 حلقه قنات از محل همان بودجه نسبت به سهم 50 درصد آن‌را جهاد کشاورزی تقبل کرد و قول مساعد داده اند امسال بودجه‌ای از قنوات که سهمی از موقوفات دارند در اولویت باشند.

وی اضافه کرد: برای تغییر الگوی کشت روستاهای مذکور نیز جهاد کشاورزی متقبل شد با تمام امکانات در راستای احیای توسعه موقوفات کمک کند و قنوات موقوفه را در اولویت قرار دهد و امور آب هم قول مساعد داد این قنواتی که سهمی از موقوفات دارند حریم آن‌ها را در شهرستان مشخص کند بعد از مکاتبه و چاه‌های غیرمجاز که حریم قنوات موقوفه واقع شدند با همکاری دادگستری شهرستان، طرح بازگشایی معابر و خیابان‌هایی که نیاز شهروندان است اگر موقوفه‌ای واقع شود با دریافت حق و حقوق موقوفه مجوزهای لازم از طریق سازمان اخذ شده که موقوفات مانع بازگشایی معابر و خیابان‌ها نباشند.

رئیس اوقاف شهرستان آذرشهر یادآور شد: بحث گورستان‎‏های متروکه که در روستاها و شهرهای شهرستان واقع شدند طبق فتوای حضرت امام(ره) موقوفه هستند و متولی این امر اداره اوقاف است. هرگونه ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری و مشارکت در گورستان‌های متروکه با کسب مجوز از اداره اوقاف امکان‌پذیر است و اداره اوقاف همیشه با دید مثبت نسبت به توسعه شهرستان می نگرد و به هیچ‌عنوان در مقابل توسعه شهرها و بخش‌های شهرستان قرار نگرفته است.

وی با تأکید براینکه موقوفات عامل توسعه و فقرزدایی هستند، افزود: اگر موقوفه مانع توسعه باشد، چرا کشور ترکیه توسعه یافته است با اینکه بزرگترین بانک ترکیه بانک وقف است. پس اهمیت دادن به موقوفه باعث توسعه بیشتر است.

حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان نیز در این جلسه ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه مشارکت و حمایت از اوقاف شهرستان آذرشهر، از کم بودن اجاره‌بهای موقوفات شهرستان انتقاد کرده و از دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی درخواست کرد تا اجاره‌بهای موقوفات را طبق قانون و به قیمت عادلانه روز مقایسه و پرداخت کنند.

وی همچنین قول مساعد داد در هر 4 شهر شهرستان اعم از گوگان، ممقان، تیمورلو و آذرشهر جهت احیای قنوات تلاش کرده و برای رونق فرهنگ وقف در این شهرستان اقدامات اساسی صورت پذیرد.

اجتماعی 94/8/18

کدخبر110259

خبرنگار125

انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.