آیرال خبر: نمایش آنتیگون به کارگردانی علی پوریان در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه می رود.

به گزارش آیرال خبر، این اثر نوشته ژان آنوی توسط علی پوریان کارگرداني و توسط منیره اکبرپوران از زبان فرانسه به زبان ترکی ترجمه شده است.

علی پوریان کارگردان و دراماتورژ نمایش ضمن اعلام خبر فوق اظهار کرد: آنتيگون يك متن ترا‍ژيك اسطوره اي و در واقع برداشتي از نوشته سوفوكل است و خود من هم سعي كردم با دراماتورژي، متن را تقريبا با فضاي جامعه امروزي مناسب سازي كنم.

کارگردان نمایش آنتیگون نیز در این خصوص گفت: آنتیگون از جمله نمایش های ارزشمند ادبیات کلاسیک است که اجرای آن به زبان ترکی می تواند فرهنگ تماشای تئاتر جدی و فاخر به زبان ترکی را در میان علاقه مندان ایجاد کند.

وی افزود: متاسفانه تصور غلطی جا افتاده که تنها نمایش های طنز قابلیت اجرا به زبان ترکی را دارند، در حالی که تجربه اجرای تئاترهای جدی اثبات کرده اند که علاقه مندان به تئاتر از تماشای تئاتر با زبان مادری استقبال می کنند و اين نوع تئاتر كم كم جاي خود را در ميان مخاطب باز مي كند.

پوريان درباره موضوع نمايش گفت: نمايش با اختلاف دو برادر بر سر حكمراني آغاز مي شود و سرپيچي خواهر اين دو برادر در خصوص قوانين دفن و خاكسپاري برادر، ديگر ماجراهاي نمايش را رقم مي زند و داستاني تراژيك مي سازد كه مخاطب در چالش انتخاب ميان خير وشر قرار داده و مسئله چگونگي مواجهه با تقدير را مطرح مي كند، تقديري كه سايه اش همواره به اشكال مختلف بر سر ما سنگيني مي كند.

مهدي وليزاده، دستيارکارگردان نمایش آنتیگون نيز در خصوص اين نمايش تاكيد كرد: توليد اين نمايش كه متشكل از 35 نفر عوامل پشت صحنه و بازيگران است، كاري سنگين و پر زحمت بود و گروه 5 ماه روي اين نمايش تمرين كردند.

وي در خصوص موسيقي نمايش اظهار كرد: موسيقي كار كه تلفيقي از موسيقي مدرن و كلاسيك است به صورت زنده اجرا خواهد شد و مسلما اين عامل باعث فضاسازي ملموس و درك بهتر موقعيت توسط مخاطب مي شود.

وليزاده ترجمه ي سليس متن نمايش را يكي از ويژگي هاي اين اثر عنوان كرد و افزود: منيره اكبرپوران يكي از نويسندگان و شاعران آذربايجان است كه پيش از اين نيز ترجمه خسيس مولير و كرگدن يونسكو را در كارنامه ي خود دارند.

این گزارش حاکی است، در اجرای نمایش آنتیگون، محمد پژوهان به عنوان تهیه کننده، مهدی ولیزاده به عنوان ویراستار ادبی و دستیار کارگردان، کامیار شکیبایی، رامين رياضي، مینا پناهی، رشاد معینی، فرید ادهمی، هدیه کاملی، صحرا فیروزی، سنا پورسعیدی، مژگان پور خورشیدی، امیررضا نظری و علیرضا صدیقیان به عنوان بازیگر، مهرداد نیکجو به عنوان طراح دكور، بابك حسن زاده به عنوان آهنگساز، امير پورحكمت در ساخت دكور و طراحي نور، عليرضا عليزاده به عنوان دستيار نور، نادر فرجي در اجراي افكت صوتي و تصويري، شايان حامد به عنوان عكاس، ندا اشجاري در تبليغات مجازي، الهه نعمتي به عنوان طراح و گرافيست، فرزانه مطيع شرع به عنوان طراح لباس، سئوين ميرزايي به عنوان جامه دار، هانيه فريس به عنوان منشي صحنه، امير حيدرزاده به عنوان طراح گريم و عطا معارفي و زهرا جوادي در اجراي گريم، حسام كاظمي به عنوان مدير صحنه و حسن دلنواز به عنوان دستيار صحنه و حكيمه تقي پور به عنوان دستيار تهيه، علي پوريان را در اجراي اين نمايش ياري مي كنند.

گفتني است نمايش آنتيگون از 22 آذر تا 13 دي ماه در سالن اصلي تئاتر شهر تبريز اجراي عمومي مي شود و اين اجرا همه روزه ساعت 18 و يكشنبه ها ساعت 20 اجرا مي شود.

فرهنگی23/9/94

کدخبر۱۱۰۳69

خبرنگار۱۲۲۵

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.