آیرال خبر: آلودگی هوا شهرهای بزرگ روزهاست که آسمان را تیره و تار کرده است و در این بین دیدن دانه های برف در انبوه آسمان تیره، شهروندان را جان دوباره می بخشد.

به گزارش آیرال خبر، به نظر می رسد انتظار مردم برای وجود برنامه مدونی برای کاهش میزان آلاینده ها بیهوده است و مسئولین در فصل سرما برای کنترل آن چیزی در چنته ندارند.

آسمان شهر تبریز در وضعیت بی سابقه ای چندین روز در دود غرق شد و در همین روزها مسئولین شهری برنامه ی جامعی برای کاهش میزان آلاینده ها نداشتند و عملا انتظار برای برف و بارش تنها راه چاره به نظر می رسید.

تا سال ها پیش آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش فقط تهرانی ها را یقه گرفته بود اما در سال های اخیر اکثر کلانشهر های کشور بخصوص شهر تبریز نیز به جرقه آلودگی هوا پیوستند.

با وجود برخی اقدامات اولیه در کلانشهر تهران از جمله طرح ترافیک و زوج و فرد، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت،معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک و آموزش همگانی برای کنترل آلودگی هوا به کار می رود ولی متاسفانه در شهری چون تبریز اقدامات اولیه نیز صورت نگرفت و مسئولین تنها راه چاره را در تعطیلی مدارس دیدند.

با آغاز فصل سرما، وارونگی هوا، پدیده ای شایع بوده و لازم است برنامه ی مدون طرح ریزی و نه فقط در فصل سرما که در طول سال اجرا شود، چرا که تنها راه چاره چشم به راه آسمان بستن و به امید بارش نشستن نیست.

از سوی دیگر خالی کردن شانه از مسئولیت ها از سوی سازمان محیط زیست و شهرداری و دیگر دستگاه های مربوطه نیز بر این معضل دامن زده تاجایی که حتی نشست های کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز خروجی چندانی نداشت.

بی شک حل معضل آلودگی هوا تنها منوط به تصمیم گیری از سوی یک سازمان نیست، آلودگی هوای اکثر کلانشهر های کشور در روز های اخیر نشان داد که به جهت کلان بودن موضوع و حساسیت در مورد آن باید مجموعه های اجرایی وارد میدان شده و راهکاری برای رفع آن در نظر بگیرند.

البته طی 11سال گذشته برنامه ای تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برای رفع آن تدوین شد اما به دلیل افزایش روزهای آلوده کلانشهرها تاکنون چندین بار بازنگری شده و بندهای آن افزایش یافته است.

برنامه اول کاهش آلودگی هوای کشور در 7محور تدوین شد و پس گذشت چند سال در عین حال که تمامی موارد آن برنامه هنوز اجرا نشده بود، به 9 محور ارتقاء یافت. این در حالی بود که سال گذشته مهلت این برنامه 9 محوری نیز به اتمام رسید و باز هم تمام موارد آن به اجرایی نشد. به طوری که بنابر اظهارات بسیاری از کارشناسان شهری حتی برنامه 9محوری کاهش آلودگی هوای کلانشهرها هم نتوانست موفق عمل کند.

به زعم نویسنده راهکارهای که دیگر کشورها برای مقابله با این پدیده دنیای مدرن و ماشینی اتخاذکرده اند می تواند تجریه آزموده باشد و تا حدودی مشکل جدی آلودگی را مرتفع کرده و تنفس بی دغدغه را برای ساکنان کلانشهرها فراهم سازد.

بر خلاف باور عمومی آلودگی هوا مشکلی مختص به کشور ما نیست، دهلی نو آلوده ترین پایتخت جهان است. کشور چین نیز در این زمینه پیشرو است ولی در این کشور راهکار های زیادی برای رهایی از این مشکل زیست محیطی طرح ریزی و اجرا می شود.

آلودگی هوای تبریز نیز در فصل سرما بارها به وضعیت هشدار و نیمه هشدار می رسد.ولی مسئولین امر تنها راهکار را جز در تعطیلی مدارس نمی بینند. ولی به قولی آیا بقیه مردم با آبشش تنفس می کنند!! که تنها طرح مشخص این شهر در کاهش تاثیر آلاینده ها ، آنها را شامل نمی شود؟

برای شهر تبریز که عنوان اولین را در مسائل مختلف یدک می کشد انتظار می رود در رفع این مشکل نیز کوشاتر از دیگر شهر ها شده و با الگو گیری از کشور های مختلف در رفع آلاینده های هوا در مواقع وارونگی هوایی عمل کند و اینطور نباشد که تنها کار روتین یعنی طرح زوج و فرد که به منظور رفع تراكم تردد وسايل نقليه و به دنبال آن کاهش آلاینده ها در تهران به اجرا گذاشته شده ، در تبریز اجرایی نشود!

جای تامل بود که در شهر تبریز تنها راهکار جدی مسئولین نیز همچون شهروندان دعا برای ورود سامانه بارشی بود و حتی کوچکترین تصمیم نیز برای رفع این مشکل زیست محیطی اتخاذ نشد….نه کارشناسان نظرات علمی دادند و نه مسئولین ارگان های مربوطه دور یک میز جمع شده و تصمیمی اساسی گرفتند!!!

اجتماعی 9/10/1394

کد خبر ۱۱۰۴۲3

کد خبرنگار ۱۲25

انتهای پیام

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.