آیرال خبر: دستگیری شهردار مرند و تعدادی از کارکنان این نهاد به اتهام تخلف مالی باعث بروز مشکلاتی در مدیریت شهر و در نهایت منجر به اقدام شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید شد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از ایرنا ، حدود دو ماه قبل بود که خبری در خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت و تعداد زیادی مخاطب را به خود جلب کرد و در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای یافت.

هر چند در ان مقطع زمانی سخنی از نقش مدیریت ارشد شهرستان در رصد و نظارت بر این اتفاق گفته شند، اما ادامه روند نشان داد که فرمانده ویژه مرند در همان زمان بر اتفاقات رخ داده اشراف کامل داشته و گزارش تخلفات شهردار دستگیر شده به هیات تخلفات اداری ارجاع داده شده و در دست بررسی بوده است.

به دنبال انتشار خبر بازداشت شهردار مرند به همراه تعدادی از کارکنان شهرداری به دلیل تخلف مالی که پنجم مهر ماه سال جاری اتفاق افتاد، به تدریج گستره دستگیری ها در شهر افزایش یافت و شایعاتی در مورد تعداد و چگونگی افراد دستگیر شده نقل محافل شد، تا اینکه شورای اسلامی شهر مرند طی جلسه ای برای شهردار مرند جانشین انتخاب کرد.

محمد هراسی رئیس شوای شهر مرند یازدهم مهرماه امسال در جمع خبرنگاران گفت: با تصمیم شورای اسلامی شهر ‘حسین کاوه’ با رأی اکثریت به عنوان جانشین موقت شهردار مرند انتخاب شد.

هراسی افزود: کاوه تا زمان روشن شدن وضعیت شهردار مرند، متصدی این مسئولیت خواهد بود.

بعد از این انتخاب بحث های قانونی در مورد صحیح بودن انتخاب جانشین برای شهردار به میان آمد تا اینکه ‘داود محمدی’ یکی از اعضای شورای شهر در مصاحبه خبری خود، انتخاب جانشین موقت شهردار را غیرقانونی اعلام کرد و گفت: از لحاظ قانون، تفویض اختیار قائم به شخص بوده و شخص (حقیقی وحقوقی) حق ندارد بدون موافقت ذی نفع، اختیارات فردی وی را که ناشی از حقوق مسلم وی محسوب می شود، به شخص دیگری واگذار کند.

طبیعی است مهم ترین وظیفه مدیریت شهرستان و شورا در این شرایط حساس، تزریق آرامش به شهروندان بود؛ از طرفی چون عزل شهردار نیز در تبصره چهار ماده 71 قانون شوراها به صراحت احصا شده است و عزل شهردار فرآیند زمانبری بود، لذا شورای شهر ناچار با اخذ نظریه فرمانداری و استانداری اقدام به انتخاب جانشین موقت شهردار برای تعطیل نشدن امورات شهری و ارایه خدمات به شهروندان شد که در نهایت در کمتر از 20 روز اقدام به عزل شهردار و انتخاب سرپرست شهرداری مطابق قانون کرد.

به همین دلیل سی ام مهرماه ‘محمد هراسی’ عضو شورای شهر مرند در نشستی خبری گفت: متاسفانه در اثر بازداشت شهردار و خلاء قانونی برای انتخاب سرپرست و یا برکناری نامبرده، شهرداری مرند برای ارائه خدمات به مردم با مشکل روبرو شده است.

وی افزود: در نهایت با استناد به مفاد قانونی، شورای اسلامی مرند تصمیم به برگزاری جلسه برای انتخاب شهردار جدید گرفت.

وی این وقفه چند هفته ای را انتظار برای حصول نتیجه از مراجع قضایی اعلام و افزود: شواهد نشان می دهد موضوع بررسی پرونده شهردار به طول خواهد انجامید لذا شورای شهر تصمیم خود را مبنی بر انتصاب سرپرست گرفته است.

البته برکناری شهردار دستگیر شده مرند و انتخاب جانشین برای وی در شورای اسلامی این شهرستان 250 هزار نفری موافقان و مخالفانی داشت.

‘یوسف شیخ زاده’ یکی از اعضای شورای شهر، با اشاره به ظلمی که در شورای اسلامی شهر مرند برای مردم روا شده، گفت: مطمئن باشید برای این ظلم صورت گرفته به مردم کتابی را منتشر خواهم کرد تا آیندگان بدانند که در دوره چهارم شورای اسلامی شهر مرند چه گذشته است.

وی با اشاره به اینکه در زمان انتخاب شهردار دستگیر شده چند سوال از وی کردم، افزود: نخستین سوالم مربوط به مدرک تحصیلی وی بود که اعلام کرد فوق دیپلم هستم و من هم گفتم وقتی شهردار 40 سال پیش مرند، دارای مدرک تحصیلی لیسانس بود چگونه می توان فردی را با مدرک تحصیلی کاردانی برای شهرداری دومین شهر استان انتخاب کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر مرند ادامه داد: همچنین از وی سوال کردم با توجه به اینکه جنابعالی شهردار شورای دوره سوم هستید میزان بدهی شهرداری را اعلام کنید تا بدانیم و وی پاسخ داد مجموع بدهی شهرداری مرند حدود 50 میلیارد ریال است که بنده نیز گفتم آقای شهردار شما دروغ می گویید زیرا تنها بدهی شهرداری مرند به تامین اجتماعی براساس استعلامی که کرده ام حدود 54 میلیارد ریال است.

‘شیخ زاده’ با اشاره به تخلفات صورت گرفته توسط شهردار دستگیر شده مرند گفت: تخلفات صورت گرفته و بی انضباطی های مالی موجود در شهرداری مرند را به تمامی مسئولان و مراجع ذیصلاح به خصوص بزرگان شهر در زمان خود گزارش کرده ام.

وی با اشاره به افتتاح پارک دانشجو در مرند اظهار کرد: شهردار بعد از افتتاح کامل این پارک، جهت احداث سرویس های بهداشتی که قبلا احداث شده بود از شورای اسلامی شهر درخواست مجوز کرد، در حالی که آن پارک احداث شده بود.

وی در ارتباط با هزینه احداث پارک دانشجو نیز گفت: شهردار مرند اعتبار هزینه شده برای این پارک را 200 میلیارد ریال اعلام کرد که بسیاری از کارشناسان هنوز مبهوت اعتبار هزینه شده برای آن هستند.

شیخ زاده با بیان اینکه در سفرهای خارجی برخی آقایان حق ماموریت میلیونی دریافت کرده اند، گفت: شهردار مرند بعد از سفر گفت هزینه ها را از جیب اش پرداخت کرده است، در حالی که سازمان بازرسی اعلام کرد تمامی هزینه های این سفر از بیت المال پرداخت شده است.

وی اذعان کرد: تخلفات و بی انضباطی مالی در شهرداری مرند بیداد می کند؛ خوشبختانه مسئولان ذیصلاح پرده از باند فساد در شهرداری مرند برداشتند و امیدواریم هرچه زودتر نتایج این پرونده به مردم گزارش شود تا ولی نعمتان بدانند در این مدت چه گذشته است.

عضو شورای شهر مرند باب جدیدی در مورد شهرداری و شورای شهر مرند باز کرد اما سوالاتی را در ذهن شهروندان ایجاد کرد مبنی بر اینکه آقای ‘شیخ زاده’ چرا این افشاگری ها را در این زمان انجام می دهید؟ اگر چنین اتفاقاتی رخ نمی داد آیا باز آقای شیخ زاده دست به افشاگری می زد؟

بالاخره با انتخاب سرپرست برای شهرداری مرند تا حدودی از حساسیت موضوع کاسته شد ولی باز خبرهایی از دستگیری هایی مرتبط با این پرونده و افرادی که خارج از محدوده شهرداری بودند نیز به گوش می رسید تا جایی که شنیده شد تعداد دستگیری ها به 40 نفر می رسد.

خبر این دستگیری ها دیگر برای مردم عادی شده بود که باز هم خبری مبنی بر دستگیری هفت نفر از اعضای شورای شهر مرند در ارتباط با پرونده شهرداری با حکم مراجع قضایی توسط سربازان گمنام امام زمان، این مساله را دوباره به اوج بازگرداند.

در این میان منحل شدن یا نشدن شورا موضوع بحث اکثر محافل شهر شده بود و هر کسی نظر خود را ارائه می کرد تا اینکه فرماندار ویژه مرند در مصاحبه ای اعلام کرد بر اساس حکم دستگاه قضا در صورتی که حکم انفصال برای بازداشت شدگان ابلاغ شود، شورای شهر مرند ترمیم یا منحل می شود.

تقی کرمی افزود: اگر تعدادی از این اعضا آزاد شوند در این صورت از اعضای علی البدل دعوت به عمل خواهد آمد.

پس از گذشت مدت زمان کوتاهی اعضای شورای شهر دستگیر شده آزاد شدند و باز به برگزاری جلسات غیرعلنی و راه ندادن خبرنگاران به جلسات ادامه دادند؛ تا اینکه شامگاه شنبه 14 آذرماه جلسه علنی شورا با محوریت انتخاب شهردار مرند با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و تمامی اعضا به جز ‘جعفر حق جو’ به دلیل مسافرت به کربلا حضور داشتند.

رئیس شورای اسلامی شهر مرند در این جلسه با بیان اینکه شرایط انتخاب شهردار در جلسه غیرعلنی هفته قبل بحث شده است ، گفت: برای مدیریت بحرانی شهر باید مدیری شایسته، لایق و قوی انتخاب کنیم.

محمد هراسی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری مرند چند میلیارد ریال بدهی دارد بنابراین نحوه فروش اموالِ در تملک شهرداری و چگونگی پرداخت بدهی از برنامه های درخواستی از فرد پیشنهاد شده برای تصدی گری شهرداری مرند است.

در این نشست هر یک از اعضای شورای اسلامی شهر مرند در مورد شرایط شهردار انتخاب شده در آینده صحبت هایی کردند که همگی آنها بر وضعیت بحرانی شهرداری تاکید و اعلام کردند نامزد شهرداری مرند باید توانایی مدیرت وضعیت بحرانی شهر را داشته باشد و اعتماد از دست رفته مردم نسبت به شهرداری و شورا را بازگرداند.

ولایتمداری، امانتداری، صداقت، عدالت محوری، داشتن مدارک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد، بومی بودن، ساماندهی کارکنان شهرداری، تعامل با سایر دستگاه های اجرایی از ویژگی های عمومی فرد انتخاب شده برای شهرداری بود که اعضای شورای شهر بر آن تاکید داشتند.

‘حیدر عالی’ یکی از اعضای شورای شهر در این نشست سخنان مدعی شد: اتفاقات پیش آمده نشان می دهد که شورای شهر مرند یکی از سالم ترین شوراهای استان است و همه این جریانات نشان از قدرت بالای شورای شهر مرند دارد.

شیخ زاده عضو دیگر شورا وضعیت شهرداری مرند را در اثر سوء مدیریت گذشته دانست و گفت: اجرای پروژه های غیرفنّی و غیر مطالعاتی و سفرهای تفریحی خارج و داخل کشور باعث شده است امروز کاسه شهرداری خالی شود و فرد انتخاب شده باید توانایی و تخصص لازم و کافی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه شورا باید سعی کند تا بیرون از مجموعه شورای شهر برای انتخاب شهردار هیچ اعمال نظری صورت نپذیرد، اظهار کرد: در انتخاب شهردار گذشته به شورای شهر مرند فشار وارد و شهردار مرند از بیرون انتخاب شد و چنین وضعیت نابسامانی را برای شهر به ارمغان آورد.

شیخ زاده به وضعیت اسفناک بدهی های هنگفت شهرداری مرند اشاره کرد و افزود: براساس گزارش بازرسی استان 30درصد از بودجه سال 93 تحقق یافته بود و در شش ماهه اول سال جاری میزان تحقق بودجه یک هزار و 500 میلیارد ریالی شهر مرند، 11درصد است.

این عضو شورای شهر مرند شهرداری را بازوی اجرایی شورا دانست و گفت: شهردار جدیدی که انتخاب می شود باید خود محور و خود رأی نباشد و سعی کند اعتبار شورا و شهرداری را دوباره به روزهای قبل بازگرداند.

داود محمدی دیگر عضو شورای شهر مرند با عذرخواهی از مردم به دلیل پیش آمدن چنین اتفاقاتی و با گلایه از اصحاب رسانه و خبرنگاران گفت: جای تاسف دارد که شورای شهر به جای اجرای طرح ها و برنامه های پیشنهادی دوران انتخابات، امروز دچار چنین گرفتاری شده است.

محمدی مقصران اصلی این امر را در درجه اول شورا و سپس اهالی مطبوعات اعلام کرد و افزود: اصحاب رسانه به تعریف و تمجید شهردار سابق پرداختند و فرصت بررسی گزینه های دیگر شهرداری را به شورای انتخاب شده توسط مردم ندادند.

وی اضافه کرد: شورای شهر در مورد انتخاب شهردار گذشته قول های داده شده به مردم در دوران انتخابات را فراموش کرد و بعد از گذشت دوسال به اعتماد مردمی که با ایمان به شعارهای انتخاباتی به ما رأی داده بودند، خیانت کرد.

وی ادامه داد: این اصحاب رسانه بودند که هیچ گاه انتقادی از مدیریت شهر و شهرداری ننوشتند و از تاراج و قلع و قمع باغ ها و بودجه صوری برخی پروژه ها سخنی نگفتند.

محمدی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر مرند فرصت کافی برای انتخاب شهردار دارد، گفت: هیچ فشاری را از بیرون قبول نخواهیم کرد و اهالی مطبوعات با نظرات و انتقادات خود در انتخاب شهردار به شورای اسلامی شهر مشاوره دهند.

وی با تاکید بر لزوم اجتناب از سیاسی بازی در انتخاب شهردار جدید افزود: شورا نباید در امور اجرایی داخل شهرداری دخالت کند و در عزل و نصب مدیران شهرداری نقش داشته باشد.

این عضو شورای شهر مرند بدهی شهرداری این شهر را 750 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: فردی که می خواهد شهردار مرند شود باید برنامه ای برای پرداخت این بدهی بالا و همچنین حقوق عقب افتاده شش ماهه کارکنان شهرداری داشته باشد.

انتشار خبر دستگیر شهردار پیشین مرند، بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای آذربایجان شرقی داشت و موجب شد شورای شهر مرند به بی دقتی و بی کفایتی در نظارت بر مدیریت و اقدامات شهرداری این شهر متهم شوند.

گفته می شود حدود 47 نفر در ارتباط با پرونده سیدرضا هاشمی شهردار مرند به اتهام تخلفات مالی دستگیر شده بودند که بخشی عمده ای از آنان آزاد شده اند و اکنون حدود چهار نفر در وضعیت دستگیری هستند.

شهرستان مرند 250 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود 140 هزار نفر در شهر مرند ساکن هستند و شورای اسلامی شهر مرند 11 عضو دارد.

اجتماعی 22/9/94

کدخبر۱۱۰۳62

خبرنگار۱۲۲۵

انتهای پیام /

 

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.