آیرال خبر،یکی از مباحثی که در ایام انتخابات در حوزه‌ی انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو مطرح می‌شود، بحث تفکیک شهرستان‌های آذرشهر و اسکو از تبریز می‌باشد و در برهه‌ای هم برخی از کاندیداها شعار تفکیک را دادند و آرای مردم برخی مناطق را متوجه خود کردند ولکن متأسفانه تحقق نیافت!

گفته می‌شود به طور کلی در مجلس بدان پرداخت نشد و یا گفته می‌شود مطرح شد ولکن با مخالفت و بی‌مهری برخی از نمایندگان فعلی این حوزه روبرو گردید؟!

حال اینکه علت عدم تحقق شعار تفکیک چیست و یا اینکه چه کسی مقصر‍‍ است، کاری ندارم و قضاوت را به خود مردم فهیم منطقه وا می‌گذاریم. لکن تفکیک شهرستان‌های آذرشهر و اسکو و تعیین نمایندگان جداگانه برای هر یک از آن مناطق، مطابق عقل، شرع و مصلحت دولت و ملت است چرا که حوزه‌ی انتخابیه‌ی تبریز، آذرشهر و اسکو منطقه بسیار وسیعی است.

اولاً: در ایام قانونی تبلیغات برای کاندیداها امکان حضور و تبلیغ چهره به چهره در همه‌ی شهرستان‌ها و روستاها وجود ندارد و مردم از نزدیک با اکثر کاندیداها آشنا نمی‌شوند و فرد اصلح را نمی‌توانند بشناسند و کاندیدا هم نمی‌تواند خود و برنامه‌های خود را معرفی کند.

دوماً: هزینه‌های تبلیغ بسیار بالا می‌رود و اسراف، تبذیر و اتلاف وقت و نیروها که کاری ناصحیح است اتفاق می‌افتد.

سوماً: بعد از موفقیت و راه‌یابی به مجلس نیز امکان حضور در همه مناطق و روستاها عملاً برای نمایندگان ممکن نمی‌باشد و از این ناحیه به وظایف‌شان درست عمل نمی‌کنند. در حالی که اگر نماینده مشکلات مردم را از نزدیک لمس کند می‌تواند در جهت رفع آنها قانونگذاری و اعمال نظارت نماید. لذا مردم هم بعد از چهار سال به طور معمول از نمایندگان ناراضی شده و می‌گویند: تنها هنگام رأی گرفتن می‌آیند و بعد از آن منطقه را فراموش می‌کنند و در میان مردم جوک شده که نماینده کسی است که هر چهار سال یکبار ظاهر می‌گردد!

رابعاً: باید دید علت مخالفت برخی از مسئولان و نمایندگان این حوزه انتخابیه با تفکیک این مناطق چیست و چرا به عدم تفکیک تمایل دارند؟! گفته می‌شود برخی از نمایندگان مقداری رأی در اطراف آذرشهر یا اسکو دارند و می‌بینند با جدا شدن آنها رأیشان کم می‌شود، لذا مخالفت می‌کنند! اگر این مطلب صحت داشته باشد حقیقتاً کار ناجوانمردانه‌ای است که یک انسان، به خاطر مقداری رأی و نماینده شدن خود با مصلحت منطقه بازی نماید!

گاهی نیز گفته می‌شود چون معمولا در مرکز استان مشارکت بالایی صورت نمی‌گیرد؛ اگر تفکیک هم اتفاق بیافتد معلوم می‌گردد که مشارکت بالا نیست و این وجهه خوبی برای مرکز استان ندارد!

اگر این مطلب صحت هم داشته باشد، راه حلش عدم تفکیک نیست چرا که درصد مشارکت هر منطقه و حتی هر روستایی معلوم می‌شود و نمی‌توان پوشیده نگهداشت.

بنابراین، راه درست آن است که بررسی شود که علل مشارکت پایین هر منطقه‌‌ای چیست؟ و آن علل را از میان برداشت و چاره‌جویی کرد. ممکن است عمده علت مشارکت پایین مردم، نارضایتی از عملکرد برخی از مسئولان باشد. پس باید ریشه‌یابی شود نه این که سرپوش گذاشته شود.

یادداشت 94/11/21

کدخبر110602

انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.