دیدارمحمدرضا خوشکار فعال سیاسی و اجتماعی کشور جهت بررسی چالش بیکاری و فقر امروز بادبیرکل حزب مردمی اصلاحات ایران و مدیر مسئول روزنامه اصلاحات

محمدرضا خوشکار در این جلسه به فقر و اشتغال جوانان پرداخت.
این فعال احتماعی افزود:از سال ۱۳۹۲ روز ۲۵ مهر ماه (هفدهم اکتبر) هر سال توسط سازمان ملل متحد بعنوان روز نمادینِ جهانیِ ریشه کنی فقر نامیده شده است
بر اساس اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اصل فراموش شده) ، یکی از مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌های نظام ، موضوع ریشه کنی فقر از جامعه و بهبود وضع معیشت مردم است.
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در فرمان خویش به مالک اشتر می فرماید: «ویرانی زمین، از تنگ دستی مردم زمین حاصل می شود»، یعنی وقتی مردم تنگ دست بودند، زمین ویران می شود. حضرت، در این عبارت می‌خواهند به مالک اشتر بگویند: سرزمینی که تو داری به آنجا می روی، اگر توانستی مردمش را ثروتمند کنی، آباد خواهد شد، اما اگر مردم را فقیر نگه داشتی یا فقیر کردی، این سرزمین هم آباد نخواهد شد و ویرانه خواهد ماند. مردم هستند که با نشاط خودشان و با توانایی هایی که پیدا می کنند، سرزمین شان را آباد می کنند.
حجت الاسلام فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی در حاشیه این دیدار افزودند:
آن‌طور که مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای در باره اصلاحات واقعی می‌فرمایند؛ «عوامل انحطاط و عقب ماندگی کشور سه چیز است: فقر ، فساد و تبعیض. اگر با فقر و فساد و تبعیض در کشور مبارزه شود، اصلاحات به معنای حقیقی، اصلاحات انقلابی و اسلامی تحقق پیدا خواهد کرد. مشکلات ما از این سه پایه شوم و از این سه عنصر مخرب است. ناامنی هم که داریم، به خاطر همین است. بسیاری از ناامنی ها به خاطر فقر است و بسیاری به خاطر فساد است.» ریشه بسیاری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و… مشکلات اقتصادی است. فقر ، بیکاری ، گرانی منشاء و یا تشدید کننده بسیاری از آسیب‌های جامعه است.
محمدرضا خوشکار فعال سیاسی اجتماعی در ادامه بیان کرد:
بسیار شنیده‌ایم که ما در کشوری زرخیز و سرشار از منابع طبیعی و تاریخی زندگی می‌کنیم ، شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که ایران با تنها یک درصد از جمعیت جهان بیش از ۷ درصد از منابع جهان را در اختیار دارد ، شنیده‌ها در باره منابع سرشار از ایران چهره‌ای ثروتمند را در اذهان تداعی می کند اما کافی است قدری جغرافیای پهناور ایران را شخم بزنیم تا چهره کریه و دردآور فقر و محرومیت را در گوشه گوشه ایران ببینیم. واقعاً آنچه که در چهار گوشه ایران از فقر و حرمان به چشم می‌خورد فقر است یا توزیع نابرابر و ناعادلانه ثروت ، فقر است یا میوه سیاست‌های غلط اقتصادی.
حجت الاسلام فومنی اظهارداشت:
هم‌اینک بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مراجع رسمی و دولتی ، بیش از ۵۵ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر (فقر مطلق) ، حدود ۱۵ درصد همتراز خط فقر ، ۲۵ درصد تا حدی بالای خط فقر و تنها ۴ الی ۵ درصد در رفاه قرار دارند. بر این اساس با جرأت می‌توان گفت بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت حدود ۸۰ میلیونی کشور یا در فقر مطلق زندگی می کنند و یا همتراز خط فقر برای معاش خود تلاش می کنند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که قاطبه حقوق بگیران با دریافت حدود یک سوم حداقل حقوق در واقع کار می‌کنند تا حقوق بیکاری دریافت کنند و این موضوع به هیچ وجه زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

گفته می‌شود ۳۰ درصد طلاق‌ها ریشه در فقر دارد و علت ۵۵ درصد از طلاق‌ها بدلیل اعتیاد است که آن هم ریشه در فقر دارد و مهمترین عامل فقر بیکاری است. ریشه کنی فقر عملاً بدون ایجاد اشتغال برای میلیون‌ها بیکار ممکن نیست.
رک خبر

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.