آیرال خبر- طرح تحول و تعالی سازمانی شرکت پالایش نفت تبریز رتبه دوم برترین پروژه های مدیریتی دنیا بعد از کشور ژاپن را در
کارنامه خود ثبت نمود
به گزارش آیرال خبر به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت تبریز،  غلامرضا باقری دیزج در جلسه معرفی طرح تحول و تعالی سازمانی شرکت پالایش نفت تبریز مبتنی بر مدل A/M به مدیران استانی گفت: شتاب گرفتن تولید ملی به اصول مدیریتی متصل است، بدون روش مناسب نمی توان به اهداف حمایت از تولید داخلی دست یافت.
وی با بیان اینکه شرکت پالایشگاه نفت تبریز ۷ درصد از سهم صنایع پالایشگاهی کشور را در اختیار دارد، یادآور شد: در سال ۱۳۸۷ ماهیت شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در ۱۳۸۹ شرکت پالایش نفت تبریزبه طور کامل در بورس عرضه شده است. این سیر تحول و تغییر حقوقی شرکت پالایشگاه تبریز است.
وی  در خصوص ترکیب نیروی انسانی شرکت گفت:  ۵۰ درصد کارکنان به صورت پیمانکاری و ۳۷ درصد کارکنان به صورت شرکتی و ۱۳ درصد کادر نیز به شکل قرارداد مستقیم با شرکت همکاری دارند.
باقری گفت: مصادف با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ما تنوع محصولی را از ۸ محصول در سال ۱۳۵۷،  الان به  ۴۰ محصول  رسانده ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تنوع محصولات این شرکت افزود: بخش عمده فراورده های ویژه را هم استخراج  و
تحویل شرکت پتروشیمی تبریز می دهیم.
وی با بیان اینکه طرح تحول و تعالی شرکت پالایش نفت  تبریز در چهارمین سال اجرایی قرار دارد، گفت: این مدل در صدد تحول مدیریت سازمان از مکتب کلاسیک به مکتب یادگیری و نیز خواهان تعالی مدیران به تراز مکتب یادگیری مدیریت است و مشاور با روش مشاوره بلد راه کاروان (CBR) در کنار مدیران و با هدایت علمی و عملی، آنان را در مدیریت بر سازمان خود همراهی می کند. در این همراهی، مدیران در یک حرکت تدریجی و مستمر، بصورت فردی و تیمی، با دانش مدیریت در حد نیاز آشنا شده، مدلهای مفهومی و اجرایی را فرا می گیرند و در محیط سازمانی خود آن را اجرایی می کنند.
وی با تشریح مدل A/M خاطرنشان کرد: بر مبنای این مدل آرمان مشترک مدیران شرکت ، برنامه ریزی استراتژیک و نقشه استراتژی سازمان طراحی و برنامه ریزی عملیاتی شرکت طی سالهای ۹۳ تا ۹۴ تدوین گردیده و برمبنای آن با تدوین ۵ هدف کلان، ۴۰ هدف خرد و ۱۳۲ برنامه و پروژه به سمت آرمان خود که همان پیشرو پالایشگاههای منطقه خاورمیانه با اعتبار جهانی است با استراتژی بهبود فضای کسب و کار با تاکید برارزش آفرینی و مسئولیت اجتماعی، در حرکت می باشد.
عباسزاده، مدیر کل امور اقتصاد و دارائی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: برای بهبود فضای کسب و کار، باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم.
وی با اشاره به  طرح تحول و تعالی پالایشگاه تبریز افزود:  در اجرا، سایر سازمان ها هم باید چنین الگوهای کاری نیز داشته باشند، هر سازمانی که داوطلبانه این شیوه ها را اجرا بکند یک امتیاز خوبی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.
فتح زاده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه های انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: در سال ۱۳۷۱ در کشور نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار جمعیت کارمند داشتیم ، در سال ۱۳۹۶ این آمار  به حدود ۲ میلیون و ۳۹۶ هزار رسید، ما تصورمان این بود، اگر یک میلیون کم شود مصرف حامل های انرژی کم خواهد شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.
وی با طرح این سئوال که چگونه مدیریت تغییر را با نگاه آینده بپیماییم، گفت:  مدیرانی موفق هستند که در سال های آینده نیاز آفرین باشند و پاسخگویی و تعلقات سازمانی را بیشتر کنند و آینده نگری آنها مبتنی بر سناریو نویسی برای آینده باشد.
وی بر حذف فرآیند های زائد، ارائه به موقع خدمت تاکید کرد: متاسفانه تعلق سازمانی در سازمان ها کمتر اتفاق می افتد، باید روی این مسئله کار کنیم، مدیری موفق است که مسئولیت پذیری و تعلق سازمانی را در کادر خوب افزایش دهد.
فتح زاده در ادامه ضمن تبریک موفقیت شرکت پالایش نفت تبریز به عنوان تنها نماینده ایران در کسب رتبه دوم برترین پروژه های مدیریتی دنیا بعد از کشور ژاپن در سال ۱۳۹۶ ، گفت طرح تحول و تعالی پالایشگاه تبریز با این موفقیت نشان داد برای سایر سازمانها قابل الگوبرداری است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.