آیرال خبر- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان ‎ شرقی با بیان این‌که دستگاه‌های مختلفی در رویداد تبریز ۲۰۱۸ نقش داشتند که هر کدام باید نشست مطبوعاتی ترتیب داده و عملکرد خود را تبیین و تشریح کنند، گفت: با سه مرکز دانشگاه در حال مذاکره هستیم تا نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در رویداد تبریز ۲۰۱۸ را احصا کنند؛ نتایج این بررسی‌ها تا پایان سال ۹۷ منتشر می‌شود.
به گزارش آیرال خبر، مرتضی آبدار در نشستی با اصحاب رسانه استان، بیان این‌که این نشست رسانه‌ای، پنجمین نشستی است که اداره کل میراث فرهنگی به عنوان دبیرخانه ستاد استانی در راستای تبیین و تشریح برنامه‌های انجام شده در رویداد تبریز ۲۰۱۸ برگزار می‌کند، اظهار کرد: رویداد تبریز ۲۰۱۸ یک نقطه‌ی شروع برای توسعه گردشگری در شهر تبریز است و این مسیر همواره ادامه دارد.
وی با بیان این‌که بعد از انتخاب تبریز به عنوان “پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸” دبیرخانه این رویداد شروع به فعالیت کرده و سپس ساختار سازی و سازمان‌دهی شده و ستاد استانی و ملی تشکیل شدند، تاکید کرد: در ستاد استانی، استاندار به عنوان رییس، مدیرکل میراث فرهنگی به عنوان دبیر ستاد، شهردار تبریز به عنوان دبیر اجرایی این رویداد تعیین شدند.
وی با بیان این‌که این ستاد متشکل از پنج کمیته بود که هر کدام وظایف خود را داشتند، افزود: کمیته زیرساخت‌های شهر با مسئولیت معاون فنی و عمرانی استانداری، کمیته فرهنگی و اجتماعی با مسئولیت مدیرکل امور اجتماعی استانداری، کمیته روابط بین الملل و اطلاع‌رسانی و بازاریابی با مسئولیت معاون فرهنگی شهرداری، کمیته سرمایه‌گذاری با مسئولیت معاون اقتصادی استانداری و کمیته آموزشی با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این رابطه وظایفی داشتند.
آبدار اظهار کرد: بعد از اعلام برنامه از سوی دستگاه‌ها و مکتوب شدن برنامه‌ها، طی سال پیگیری‌های لازم انجام شده و هر ماه با حضور استاندار جلسه ستاد استانی تبریز ۲۰۱۸ برگزار شده و عملکرد دستگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت.
وی با اشاره به این‌که بعد از پیگیری‌های مکرر مصوب شد که دولت ۱۵۰ میلیارد تومان در رابطه با رویداد تبریز ۲۰۱۸ کمک کند، افزود: از این میزان دولت مقرر کرد که ۵۰ میلیارد تومان تامین اعتبار کند و ما ۱۴۰ پروژه در این رابطه تعریف کردیم؛ اما در نهایت ۵۰ درصد این مبلغ معادل ۲۳ میلیارد تومان تخصیص داده شد.
وی گفت: از این مبلغ تخصیص شده، به دستگاه‌های دخیل در رویداد ۲۰۱۸ اعتبار تزریق شد تا برنامه‌های ارائه‌ شده‌ی خود را انجام دهند.
وی با تاکید بر این‌که ضعف اطلاع رسانی در رویداد تبریز ۲۰۱۸ را قبول دارم، گفت: مسئولیت کمیته اطلاع رسانی بر عهده معاونت فرهنگی شهرداری بود که البته در این رابطه نیز اقداماتی کردند اما باید بیش از پیش تشریح شود تا اقدامات انجام شده احصا شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این‌که ۲۸ مورد از پروژه‌های درنظر گرفته شده برای تبریز ۲۰۱۸، پروژه‌های مطالعاتی است، تاکید کرد: این پروژه‌ها چون مطالعاتی هستند در چند مرحله انجام می‌گیرند؛ ۱۸ مورد از این پروژه‌های مطالعاتی در حوزه زیرساخت و مرمت و ۱۰ پروزه نیز در حوزه باستان شناسی است.
وی با بیان این‌که به برکت تبریز ۲۰۱۸ بوم گردی در استان جا باز کرد، گفت: اکنون در برخی از خانه‌ها روستایی اقدام به پذیرش و اسکان مسافران می‌کنند و در ۱۶۳ خانه مسافران اسکان داده می‌شوند، در حالی که پیش از تبریز ۲۰۱۸ این فرهنگ در روستاهای استان وجود نداشت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر “مطالبه امام جمعه تبریز در رابطه با اقدامات انجام شده در رویداد تبریز ۲۰۱۸” افزود: امام جمعه محترم مطالبه بجایی دارند و از ایشان قدردانی می‌کنیم چرا که همواره از حوزه میراث فرهنگی و تاریخ استان دفاع کرده‌اند. مسئولان تبریز ۲۰۱۸ که متشکل از استاندار، دبیر و دبیر اجرایی است باید همگی در رابطه با اقدامات انجام شده روشنگری کنند.
آبدار با بیان این‌که بنده به عنوان دبیر ستاد رویداد تبریز ۲۰۱۸ تقاضا کرده ام که در نماز جمعه وقتی مقرر شود و مطالب خود را ارائه کنم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واقع شدن برج‌های دوقلوی آیسان در حریم بازار جهانی تبریز، گفت: این منطقه ثبت جهانی و دارای حریم منظری است که برج آیسان نیز در این حریم واقع شده و طبق تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور باید ساخت و ساز در این منطقه از اندازه‌ی استاندارد بالا نرود، از این رو دو برج احداث شده آیسان باید حذف شود که در مراحل اجرایی است.

  

ورود ۴۹۱ هزار گردشگر خارجی به استان در تبریز ۲۰۱۸ 
 
معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این نشست با بیان این‌که از شروع سال ۲۰۱۸ تا کنون ۴۹۱ هزار گردشگر خارجی با مقاصد مختلف گردشگری به استان وارد شده‌اند، افزود: از این تعداد، ۹۸ هزار نفر گردشگری در مراکز اقامتی استان با میانگین  دو و نیم شب اقامت داشتند.
فرشاد رستمی با بیان این‌که آمار ورود گردشگران خارجی به استان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته است، افزود: بالاترین میزان ورود گردشگران خارجی به شهر تبریز بوده است.
وی با اشاره به آمار گردشگران داخلی نیز تاکید کرد: در تبریز ۲۰۱۸ چهار و نیم میلیون نفر گردشگر داخلی وارد استان شده‌اند که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این گردشگران در مراکز اقامتی، ساکن شدند. این آمار نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۴ درصد افزایش دارد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.